Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lag barn, jenter! (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-07, 11:58   #101
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det jeg savner er noen som spør de kvinnene som venter til 35 + hvorfor de har ventet. Nå spekuleres det jo bare. Alle har liksom hørt om disse karrierekvinnene som vil ha ALT før de får barn, men jeg ANER ikke hvor mange det er som er i den kategorien.

Akkurat! Er så enig så enig.

Det er greit nok at det er fysisk best å få barn tidlig i tyveårene, men det hadde kanskje vært på sin plass å undersøke hvor mange som reelt "venter"... Hvor mange som trenger denne "pekefingeren".

For meg gjorde den typen artikler ikke noe godt da jeg gikk å "ventet" som 25-27-30-33-35-åring.... Når sjansen endelig var der, var jeg overbevist om at jeg ikke kunne få barn lenger, at jeg i beste fall måtte ha hjelp til å bli gravid og om jeg ble det så var i allefall barnet ikke helt "normalt" på en eller annen måte. En venninne av meg var sågar inne på tanken om at hun ikke trengte å bruke prevensjon lenger i en alder av 38 - for sjansen for å bli gravid var vel da omtrent lik null.

Joda, venter man bare fordi man vil ha 12 av alt og økonomi på linje med grunnfjellet - da er helt enig i at slike oppfordringer er på sin plass. Men hvor mange gjelder det egentlig? Jeg kjenner ikke til noen...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 12:17   #102
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hodet mitt har tatt juleferie, jeg gir opp å si noe fornuftig i dag. Men jeg synes det er litt synd at i slike diskusjoner trekker man alltid inn de som fikk barn da de var 16, og som det har gått fint med, eller de som fikk fire barn etter fylte 40, bobler over av overskudd og har jernhelse.

Selv havner jeg i kategorien "unge mødre", og selv om det har gått veldig bra med oss vil jeg ikke fronte dette for å få opp befolkningstallet akkurat. Foreldrebiten har gått finfint for oss begge, men omstendighetene rundt (økonomi, nettverk) er gjerne bedre da man har noen flere år på baken. Og i studentbarnehagen vesla gikk i før var det i perioder bare hun som hadde foreldre som bodde sammen.

Jeg skulle også ønske det fantes bedre muligheter for å kombinere barn med mer utdanning i den aldersgruppen vi befinner oss i nå (25-30).

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 12:46   #103
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg blir alltid litt overrasket når noen tar en generell uttalelse og blir personlig fornærmet.

Kanskje fordi uttalelsene mange ganger er helt idiotiske.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Selv havner jeg i kategorien "unge mødre", og selv om det har gått veldig bra med oss vil jeg ikke fronte dette for å få opp befolkningstallet akkurat.

Jeg heller gjør ikke det. Jeg har fått bekjente til å vente med å få barn. Jeg angrer ikke på at jeg fikk jenta mi og er en av de heldige som hadde opplevd en del før jeg fikk barn. Likevel ser jeg at dette ikke passer for alle.

Gammel 28-12-07, 13:03   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg blir alltid litt overrasket når noen tar en generell uttalelse og blir personlig fornærmet.

Jeg også. Og litt irritert. Men i dette tilfellet syns jeg Mim snur statistikk på hodet. Det at mange av de som får barn tidlig i dag er ressurssvake jenter med omsorgsproblematikk og i ustabile parforhold, betyr ikke at de som er unge, ressurssterke i stabile parforhold BLIR dumme alenemødre straks de får barn.

Gammel 28-12-07, 14:02   #105
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Kanskje fordi uttalelsene mange ganger er helt idiotiske.

Joda, det kan være de er idiotiske. Men det er for meg enda mer overraskende at noen tar en dum uttalelse og blir personlig indignert.

Gammel 28-12-07, 14:03   #106
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg også. Og litt irritert. Men i dette tilfellet syns jeg Mim snur statistikk på hodet. Det at mange av de som får barn tidlig i dag er ressurssvake jenter med omsorgsproblematikk og i ustabile parforhold, betyr ikke at de som er unge, ressurssterke i stabile parforhold BLIR dumme alenemødre straks de får barn.

Nemlig, jeg pleier ikke å ta sånt personlig, men dette traff meg nok på en øm tå...

Gammel 28-12-07, 15:40   #107
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er det minste rart at man reagerer på å bli puttet i bås som en av de sløve knivene i skuffen. jeg hadde blitt rasende var det meg.

Hvorfor er det så mange som finner det naturlig å beskylde mottakere for ufin karakterisering som en med ømme tær? Er det ikke mer naturlig å reagere på den ufine karakteriseringen enn på at mottakeren blir fornærmet?

Av og til er verden snudd på hodet.

Gammel 28-12-07, 15:52   #108
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Jeg faller visst under denne kategorien som så fint kalles "ikke de skarpeste knivene i skuffen". Jeg var nemlig 19 da jeg ble gravid med eldstemann, var i full jobb og studerte på kveldstid. I tillegg fikk jeg barn med den første frosken jeg kysset (hadde seff kysset andre, men denne var den første store kjærligheten)... Så jeg rakk akkurat å bli 20 før jeg fikk barnet mitt. I en alder av 21 var jeg tobarnsmamma og forlovet, i en alder av 26 var jeg firebarnsmamma og gifte med pappan til ALLE fire, og vi har vært sammen siden jeg var 15 og han 19. Mener virkelig noen at dette er helt feil? At vi har mindre å tilby barna våre, at vi ikke følger opp osv. Synes dette er stigmatisering og "båssetting", og jeg føler meg både fornærmet og lei meg... Vel, vi er IKKE rike, for jeg har gitt opp all inntekt for å kunne gå hjemme med barna mine, og det tror jeg at både jeg og de har glede og utbytte av både nå og i fremtiden. Mannen jobber og forsørger oss. Abort har aldri vært ett alternativ for oss. Dersom jeg skulle blitt gravid nå, etter 4 barn og mannens sterilisering kan det hende jeg hadde vurdert det, både pga økonomi, barna og min egen helse.

Men en ting er sikkert, tross tøffe tak, både økonomisk og fysisk, så ville jeg ALDRI gjort det annerledes. Om jeg hadde blitt en bedre mor dersom jeg hadde ventet 10 år med å få barn er YTTERST tvilsomt. Jeg tør å si at jeg er den beste mamman mine barn kunne ønske seg, selv om jeg kategoriseres som en sløv kniv i en skuff fordi jeg ikke har høyskoleutdanning og har 4 barn i en alder av 28 år...

Jeg kan ikke se at du faller inn under kategorien "ikke den skarpeste kniven i skuffen".

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 16:04   #109
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

annemede: Neivel, i følge denne karakteristikken føler jeg meg rimelig "truffet"...

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

En 20-åring er og blir 10 år yngre enn en 30-åring. Og det er, i hvertfall der jeg kommer fra, ikke akkurat de skarpeste knivene som gikk hen og fikk seg en ungeflokk istedet for gymnas og før de var 22.

Og det kan være lurt å huske at ikke alle finner drømmeprinsen og den mannen man bør få barn med når man er 20. Et fåtall av de jeg kjenner fant en bra mann så tidlig. Mange jeg kjenner og meg selv inkludert har kysset seg gjennom noen reale frosker før vi fant den mannen det var smart å få barn med.

Gammel 28-12-07, 16:09   #110
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men du gikk jo på kveldsstudier og hadde jobb i tillegg.

Gammel 28-12-07, 16:12   #111
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men du gikk jo på kveldsstudier og hadde jobb i tillegg.

Ja, men jeg klarte ikke ta eksamen da, for da fødte jeg. Og jeg ble gravid igjen mens jeg var i permisjon, så jeg er nok ikke så skarp. Hadde jo ungeflokk på to innen jeg var 22...

Gammel 28-12-07, 16:23   #112
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det største problemet her er vel at Mim ikke er særlig veltalende. Hun snakker nedsettende om andre og jeg forstår godt at man kan føle seg truffet og såret. Statistikk er noe annet enn menneskene bak den og Mim evner tydligvis ikke å se menneskene og da hjelper det ikke med flott jobb og utdannelse.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 16:26   #113
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du verden, Berglijot. Det var da en sjarmerende uttalelse.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 16:27   #114
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Du verden, Berglijot. Det var da en sjarmerende uttalelse.

Takk, Tinetoff. Den kom spontant.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 16:28   #115
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Det største problemet her er vel at Mim ikke er særlig veltalende. Hun snakker nedsettende om andre og jeg forstår godt at man kan føle seg truffet og såret. Statistikk er noe annet enn menneskene bak den og Mim evner tydligvis ikke å se menneskene og da hjelper det ikke med flott jobb og utdannelse.

Ja, for det var rette ræva som feis.

Gammel 28-12-07, 16:32   #116
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Ja, men jeg klarte ikke ta eksamen da, for da fødte jeg. Og jeg ble gravid igjen mens jeg var i permisjon, så jeg er nok ikke så skarp. Hadde jo ungeflokk på to innen jeg var 22...

Så dum er du ikke at du ikke ser forskjell på deg og de som ikke fikser livet sitt? Jeg regner med at det var de Mim henviser til.

Gammel 28-12-07, 16:35   #117
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MorStine, jeg kan være enig i at Mims innlegg var noget spissformulert og sleivete, men jeg har store problemer med å forstå at du kan få klemt så mye personlig krenkelse ut av det, med mindre du da faktisk er en av Mims gamle skolevenninner.

Gammel 28-12-07, 17:28   #118
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

MorStine, jeg kan være enig i at Mims innlegg var noget spissformulert og sleivete, men jeg har store problemer med å forstå at du kan få klemt så mye personlig krenkelse ut av det, med mindre du da faktisk er en av Mims gamle skolevenninner.

: pms:

Gammel 28-12-07, 17:53   #119
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Aha!

Gammel 28-12-07, 20:21   #120
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Og det er, i hvertfall der jeg kommer fra, ikke akkurat de skarpeste knivene som gikk hen og fikk seg en ungeflokk istedet for gymnas og før de var 22.

Eh...Er det så problematisk for dem som er unge mødre at jeg mener de fra mitt hjemsted som fikk barn veldig veldig tidlig ikke var de smarteste jentene? de ble ikke dumme av å bli unge mødre, men de var ikke så lure fra før. Jeg kjenner opptil flere som har fått barn tidlig som er flinke, smarte og gløgge jenter, men ingen av dem er fra mitt hjemsted.

De smarteste jentene fra mitt hjemsted fikk seg utdanning. Og ventet ti år eller mer med barn i fht de som begynte først.

Noen spurte: og ja, veldig mange som selv har fått manglende omsorg eller har vært utsatt for omsorgssvikt har en merkelig tendens til å få barn tidlig. dette skjer såpass hyppig at feks Bufdir har forsket på det. Det kan se ut som unge med dårlige omsorgserfaringer for det første ikke helt vet hva som kreves av foreldrerollen og for det andre ønsker noe som ikke går sin vei, siden de har mange triste erfaringer med å bli forlatt.

Av saker der manglende inngripen fra barnevernet var tema, var mødrene veldig ofte svært unge dersom det var snakk om omsorgssvikt uten noen spesifikk grunn. Eldre mødres omsorgssvikt hadde klarere sammenheng med rus og/eller psykiatri.

Dette betyr ikke at man er dum eller blir dum av å bli mor tidlig. Det betyr heller ikke at man nødvendigvis utøver omsorgssvikt fordi man er ung, bare at yngre mødre oftere gjør det enn eldre mødre. Man blir ikke alenemor av å være ung mor, men det ser ut til å skje oftere.

jaja. Ikke meningen å tråkke på noen ømme tær, men det er vel ikke nødvendig å generalisere så voldsomt i fht min fortelling om A, R og H i klassen in fra ungdomsskolen som fikk barn veldig tidlig.

Jge er blondine, jeg lar meg ikke fornærme hverken av blondinevitser eller andres erfaringer med blondiner.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.