|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg synes det er så underlig at mange som uttaler seg om slikt tror at kvinner bare kan knipse med fingrene i 22-23-års alder og så står det en hel kø av gifteklare menn i passende alder som vil ha barn.
|
|
|
#42 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg er sjeleglad for å leve i et samfunn der man faktisk kan velge det som er riktig for seg selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Pauset
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Rammene for å få barn i vårt samfunn har endret seg dramatisk etter kvinnefrigjøringen. Nå må ingen ta meg for at jeg skal ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken, fordi det er absolutt ikke noe jeg mener. Vi må stikke fingeren i jorda og innse at kvinnefrigjøringen har hatt sin pris på mange områder. Problemet ligger kanskje i at vi kvinner har endret rollen, men det har ikke mannen i den grad vi har gjort det. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
weird
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg tror vi i Norge er på rett vei, jeg. Med støtteordninger og mulighet for utdanning etter at man har fått barn, likestillingsarbeid etc.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#45 |
|
kamerat
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Det er klart at legen har noen poenger her, og at det sikkert sitter en del rundt omkring som angrer på valgene sine når de sitter i midten av trettiåra og prøver å få barn uten hell. Ja. Men det er provoserende å få skjenn for det likevel.
Jeg ble gravid som 27-åring, over ni år etter at jeg ble sammen med mannen min. Vi ventet dog ikke noe særlig med å prøve, det ramlet oss nemlig ikke inn at vi ville ha barn før vi hadde vært sammen i over åtte år. Det skjedde ganske riktig omtrent da vi fikk våre første (midlertidige, usikre, ikke-villa-finansierende) heltidsjobber, men vi hadde virkelig aldri tenkt på å ha unger før vi var der, vi tenkte bare på posen og ikke på sekken. Kall oss gjerne korttenkte, men sånn tror jeg egentlig det er med mange. Jeg tror det er strukturelle grunner til at det er sånn, og hvis det skal gjøres noe med det, tror jeg det kreves strukturelle grep, som sterkt forbedrede kår for studentforeldre. Ikke individuelle skjenneprekener.
|
|
|
#46 |
|
kamerat
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg synes kvinnefrigjøringen er vel verdt det, for øvrig. (Kanskje lett for meg å si når jeg aldri har hatt problemer med å bli gravid, men likevel.)
|
|
|
#47 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Vi har svigers på besøk fra New Zealand, og jeg er overlykkelig for at jeg er født i Norge. Der blir kvinnene kastet ut fra klinikken 3 timer etter fødsel, ikke får de betalt permisjon, så godt som ingen barnetrygd, ha barn i barnehage er det kun de rike som har råd til. Ergo, kvinnene blir gående hjemme fordi det er for dyrt å ha barna i barnehage. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
<*(((<
|
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)
Ja, det slo meg et stykke ut i tråden at det egentlig er ganske dårlig gjort å skjenne på kun kvinnene. Skal man først generalisere, så kan man like gjerne ta for seg menn som omtrent ikke er klar for barn før overgangsalderen. (Jeg var ikke noe bedre selv, det måtte graviditeter i venneflokken til før jeg innså at det var mer enn på tide å tenke tanken). Men kvinner er tydeligvis alene om å få barn, og skal dermed ha dårlig samvittighet om de "begynte for sent". |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Det vil alltid bli slik at man aldri angrer på de barna man får, men de man ikke har fått.
|
|
|
#50 |
|
Ekvilist
|
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)
Dette kjenner jeg at jeg reagerer på. "Kvinner har innrettet seg", "kvinner forstår ikke". Jeg antar at det her er minst like viktig at menn blir opplyst? Siden kvinners innretting gjerne skjer etter (den forhåpentligvis utdøende) maskuline arbeidslivskultur mener jeg. Dersom denne legen ønsket oppmerksomhet, endringer og folkeopplysning hadde han nok tjent mer på å si: "Menn, nå må dere komme på banen og bidra til og tilrettelegge for økt babyproduksjon!"
|
|
|
#51 |
|
Peppy!
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Etter å ha lest mange av innleggene her så får jeg inntrykk av at det er tabu å hevde at kvinner bør få barn i yngre alder. Flere omtaler artikkelen som en skjennepreken, og føler seg kritisert. Dette er jo et samfunnsproblem - er det ikke da nødvendig å sette fokus på det? Ingen påstår vel at man er en dårlig kvinne om man venter med å få barn. Det handler vel heller om å opplyse om at man ved å vente tar en risiko. Er ikke det ok? |
|
|
|
|
|
#52 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg må jo være en mutasjon. Arbeiderklassebarnet som fikk to barn i midten av tjueåra mens hun tok høyere utdannelse. Og jammen har jeg vært gift i 12 år med samme mannen også. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)
Disse 23-år gamle kvinnene får finne seg familieklare menn på 33, de da. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
© All rights reserved
|
Vi begynte også "tidlig", vi var 22 da vi fikk førstemann. I ettertid tror jeg vi kunne venter noen år, det var tøft å ta utdannelse som småbarnforeldre. Vi angrer også litt på at vi ikke reiste mer, den gang vi bare var 2 voksne. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Peppy!
|
Jeg skjønner når jeg overhodet ikke når frem med hva jeg mener. Så jeg trekker meg stille ut av denne tråden. Jeg får heller trøste meg med at jeg i hvert fall skjønner hva jeg mener. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Bare sær
Jeg skjønner det også.
|
|
|
#57 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg skjønner deg. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Har fått viljen sin
|
Får ikke prikket deg, men jeg skjønner godt hva du mener, og er veldig enig med deg i det du skriver i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
By the Sea
|
Tror ikke det er noen her som ikke skjønner hva du mener.
|
|
|
#60 |
|
<*(((<
|
Jeg skjønner også hva du mener altså, og det er jo vanskelig å si seg uenig i at det er greit å si fra om at kvinners alder ved fødsel bør være lavere i vestlige land enn den er nå. Men jeg reagerte på at det kun var snakk om kvinner i artikkelen, og syns jeg kjennner igjen en klassisk "kvinner bør skjerpe seg"-undertone. :tidvis veldig påvirket av feministblogglesning: |
|
|
|
![]() |
|
|