Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Observasjon på NAV

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-08, 14:40   #1
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Er bergenserer, ingen slår dem. I alle fall ikke de bergenserene jeg kjenner.

Puh godt jeg er fra Stavanger da!

Gammel 18-01-08, 14:41   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Puh godt jeg er fra Stavanger da!

Dere fra Stavanger blir jo bare fløtepus i forhold til visse andre.

Gammel 18-01-08, 14:48   #3
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Dere fra Stavanger blir jo bare fløtepus i forhold til visse andre.

Vi er faktisk ganske så tøffe fløtepuser!

Gammel 18-01-08, 15:01   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at:

* folk med ikke-vestlig opprinnelse har vanskeligere for å komme inn på arbeidsmarkedet. Det er ikke så lenge jeg leste i bladet Velferd at statlige arbeidsplasser var verst i klassen i så måte.

* mange flyktninger (og asylsøkere) har opplevd store traumer, og det norske helsevesenet mangler behandlere som har kompetanse på denne type traumer. At opplevelsene setter spor, både psykisk og psykosomatisk, høres naturlig ut. Det kan bety at helsa setter begrensninger i forhold til inntektsevne. Det kan også bety at de får en diagnose som NAV ikke videre mener gir grunnlag til vedtak på for eksempel uføreytelser. Følgelig må de i mang møter med NAV.

* fremmedspråklige kan ha problemer med å lese og forstå lovverk og retningslinjer, slik at de oftere ønsker å snakke med sin saksbehandler for å få greie på slikt.

* at enkelte saksbehandlere i NAV kan være mer "mistenksomme" overfor søkere med ikke-vestlig opprinnelse, og derfor ønsker flere møter med dem.

For eksempel.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 16:33   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo også være at de som ikke har bodd så lenge i Norge har problemer med å finne fram i norsk regelverk. F.eks sist jeg var på NAV, med mitt blonde hår og blå øyne og rotnorske framferd, satt jeg sammen med en kvinne fra Nord-Afrika. Hun trengte hjelp for å finne ut av hvilke rettigheter hun hadde når hun snart skulle ha barn. De fleste jeg vet om med "etnisk norsk" bakgrunn finner fram til de rette skjemaet på nett og sender inn, uten å måtte besøke NAV. (Eller de spør her inne, så klart...)Altså, jeg ser ikke bort fra statistikk, men at det er så mange som fysisk befinner seg på NAV kan også ha noe med detteå gjøre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.