Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet?
Nei, aldri 33 33,00%
Ikke nevneverdig 28 28,00%
Før, men ikke nå lenger 24 24,00%
Ja, rett som det er 15 15,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-08, 12:33   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Historie og filosofi er de eneste fagene på HF der menn er i flertall fremdeles. Det er tunge vanskelige fag, må vite, der man må TENKE (sitat professor) og det er ikke alle jenter som kan det. (sitat samme professor). Særlig slag og krigsstrategier og slikt eller for ikke å snakke om mitt fagfelt, økonomisk historie er altfor komplisert og fullt av tall til at damer kan drive med det. (Igjen sitat professor) Det er bedre at vi holder på med mykere ting.

Filosofi tør jeg ikke tenke på en gang, damer skrive om tankegods, liksom?

Gammel 29-01-08, 12:36   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Historie og filosofi er de eneste fagene på HF der menn er i flertall fremdeles. Det er tunge vanskelige fag, må vite, der man må TENKE (sitat professor) og det er ikke alle jenter som kan det. (sitat samme professor). Særlig slag og krigsstrategier og slikt eller for ikke å snakke om mitt fagfelt, økonomisk historie er altfor komplisert og fullt av tall til at damer kan drive med det. (Igjen sitat professor) Det er bedre at vi holder på med mykere ting.

Men Mim, du siterer "samme professor" gang på gang. Ja, en gammel gubbe som syns at dette er for avansert for kvinner. En som ønsker seg mannlige kolleger så de kan diskutere faget sitt uten å bli distrahert av kvinnelig tilstedeværelse. EN mann.

Jeg har også opplevd en professor som mente at mitt fagfelt ikke var egnet for kvinner, med begrunnelse at man ute i jobben møter så mange menn "på brakka", og at det ville bli for tøft for kvinner å møte disse mennene. Jeg tok meg aldri nær av det. Jeg syntes han var en forstokket gammel gubbe, og tenkte i mitt stille sinn at ingen har vel vært lengre unna "brakka" enn han, som har vandret i gangene på universitetet siden han var en ung student en gang i fjern fortid.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 12:46   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men Mim, du siterer "samme professor" gang på gang. Ja, en gammel gubbe som syns at dette er for avansert for kvinner. En som ønsker seg mannlige kolleger så de kan diskutere faget sitt uten å bli distrahert av kvinnelig tilstedeværelse. EN mann.

Jeg har også opplevd en professor som mente at mitt fagfelt ikke var egnet for kvinner, med begrunnelse at man ute i jobben møter så mange menn "på brakka", og at det ville bli for tøft for kvinner å møte disse mennene. Jeg tok meg aldri nær av det. Jeg syntes han var en forstokket gammel gubbe, og tenkte i mitt stille sinn at ingen har vel vært lengre unna "brakka" enn han, som har vandret i gangene på universitetet siden han var en ung student en gang i fjern fortid.

Ja, det var en mann som sa det direkte til meg. Men mange menn i miljøet som har uttalt lignende. Herregud, tar du meg for å være et overfølsomt persilleblad som blir satt ut i previs av en manns kommentarer? Jeg tar meg ikke "nær" av en dritt, jeg. Jeg har jobbet i årevis med studentpolitikk, med å kjempe frem en veiledningskontrakt som skulle fri studenten fra seksuell trakassering, jeg har møtt SÅ mange studenter som er blitt utsatt for alt fra tyveri av vitenskapelig arbeid til voldtekstforsøk i veiledningssituasjon OG masse av det jeg beskriver rundt hvilke kjønn som passer til hvilke fag.

Gammel 29-01-08, 13:57   #4
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det var en mann som sa det direkte til meg. Men mange menn i miljøet som har uttalt lignende. Herregud, tar du meg for å være et overfølsomt persilleblad som blir satt ut i previs av en manns kommentarer? Jeg tar meg ikke "nær" av en dritt, jeg. Jeg har jobbet i årevis med studentpolitikk, med å kjempe frem en veiledningskontrakt som skulle fri studenten fra seksuell trakassering, jeg har møtt SÅ mange studenter som er blitt utsatt for alt fra tyveri av vitenskapelig arbeid til voldtekstforsøk i veiledningssituasjon OG masse av det jeg beskriver rundt hvilke kjønn som passer til hvilke fag.

Mim, jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro om deg. Det du beskriver er jo at du faktisk HAR gått i årevis og irritert deg og memorert kommentarer fra denne profeossoren, for eksempel. Du beskriver også at du stort sett alltid, over alt, i alle situasjoner blir utsatt for trakassering på grunnlag av kjønn. Møter med kolleger, intervjuer hvor du blir ignorert, forbigått i ansettelsesprosesser.

Jeg oppfatter jo at du har tatt deg nær av dette, ellers hadde du vel ikke gått rundt og gnagd på det ennå?

Gammel 29-01-08, 14:17   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mim, jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro om deg. Det du beskriver er jo at du faktisk HAR gått i årevis og irritert deg og memorert kommentarer fra denne profeossoren, for eksempel. Du beskriver også at du stort sett alltid, over alt, i alle situasjoner blir utsatt for trakassering på grunnlag av kjønn. Møter med kolleger, intervjuer hvor du blir ignorert, forbigått i ansettelsesprosesser.

Jeg oppfatter jo at du har tatt deg nær av dette, ellers hadde du vel ikke gått rundt og gnagd på det ennå?

Hva er det egentlig du krangler på her, bina?

At Mim ikke har opplevd ting som klart er forskjellsbehandling pga kjønn? Eller at hun er svak som bryr seg om det? Eller reagerer du på at hun husker det?

Gammel 29-01-08, 14:22   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg lurte på det samme.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 16:13   #7
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At Mim ikke har opplevd ting som klart er forskjellsbehandling pga kjønn? Eller at hun er svak som bryr seg om det? Eller reagerer du på at hun husker det?

Er det krangling, da?
bina stiller jo bare spørsmål ved det at Madam Min skriver at hun ikke tar seg nær av en dritt, men hun gir i hvertfall meg også inntrykk av å være ganske opprørt over det hun har opplevd.(uten at det er nope galt i det - sånn bare for å presisere det)

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 16:17   #8
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Det er relativt stor forskjell på å være opprørt generelt og på egne vegne ta seg nær av den type holdninger og kommentarer som Madam Mim beskriver.

Jeg er glad for at noe husker dem, og dermed også forhåpentligvis kan bidra til at det blir færre slike kommentarer og holdninger fremover.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 12:00   #9
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Er det krangling, da?
bina stiller jo bare spørsmål ved det at Madam Min skriver at hun ikke tar seg nær av en dritt, men hun gir i hvertfall meg også inntrykk av å være ganske opprørt over det hun har opplevd.(uten at det er nope galt i det - sånn bare for å presisere det)

Det var i grunnen det jeg også mente. Det er da ikke nødvendigvis "krangling" om man stiller spørsmål. (Men jeg skjønner jo etter hvert hvorfor enkelte oppfatter nesten alt som trakassering - hvis bare enkle spørsmål blir tatt så negativt!)

Gammel 29-01-08, 15:55   #10
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Opplevde da jeg tok grunnfag i filosofi å få kommentarer da jeg stilte relevante spørsmål på forelesninger.
Litt sånn "jøss, smarte spørsmål fra ei blond dame"

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 16:04   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Opplevde da jeg tok grunnfag i filosofi å få kommentarer da jeg stilte relevante spørsmål på forelesninger.
Litt sånn "jøss, smarte spørsmål fra ei blond dame"

Ja, haha, det samme skjer på forelesninger i historisk politisk strategi eller økonomisk historie.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.