|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet? | |||
Nei, aldri |
![]() ![]() ![]() ![]() |
33 | 33,00% |
Ikke nevneverdig |
28 | 28,00% |
Før, men ikke nå lenger |
24 | 24,00% |
Ja, rett som det er |
15 | 15,00% |
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Men kvifor meiner dei det? :nysgjerrig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Epikur
|
![]() Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Nei, du vet, kvinner kan brodere, men ikke sy. Det er det bare menn som kan.
![]() |
#163 |
Epikur
|
Avslørt.
![]() |
#164 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg er jo både hjerteoperert og anna. Opna og lukka fleire gongar på fleire ulike stader, men det har aldri falt meg inn i månelys å foretrekke ein kirurg av det eine eller andre kjønnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror at det er litt forskjellige grunner, og klart forskjellige fra person til person. En del av de mannlige kollegaene setter jo også pris på kvinnelige kollegaer, men mange gjør det ikke. Hovedgrunnene tror jeg er:
![]() |
#166 |
Mother of Dragons
|
Jepp, det er ihvertfall svært vanskelig å få det til å gå opp med familie. Jeg har en oppofrende mann jeg, men vi bor ikke i nærheten av besteforeldre, så jeg har akkurat tatt meg en kontorjobb i en periode for å få det til å gå ihop.
![]() |
#167 |
Epikur
|
![]() Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Historie og filosofi er de eneste fagene på HF der menn er i flertall fremdeles. Det er tunge vanskelige fag, må vite, der man må TENKE (sitat professor) og det er ikke alle jenter som kan det. (sitat samme professor). Særlig slag og krigsstrategier og slikt eller for ikke å snakke om mitt fagfelt, økonomisk historie er altfor komplisert og fullt av tall til at damer kan drive med det. (Igjen sitat professor) Det er bedre at vi holder på med mykere ting.
![]() |
#168 |
Ustabil
|
Polyanna: det er i grunnen her jeg også er. Og vil i samme slengen referere ett innlegg til:
Jeg ville ikke fått hakeslepp i en slik situasjon. Jeg ville tatt igjen med samme mynt. I kommunestyrer flest er det såpass at man vet nå av hverandre. Og en sånn kommentar ville jeg oppfattet litt som "vi kan krangle der inne, men her ute er vi venner". |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Ustabil
|
Men Mim, du siterer "samme professor" gang på gang. Ja, en gammel gubbe som syns at dette er for avansert for kvinner. En som ønsker seg mannlige kolleger så de kan diskutere faget sitt uten å bli distrahert av kvinnelig tilstedeværelse. EN mann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Shake it out!
|
Samme mannen forteller også at det er gjengs mening i miljøet at å sy pent sammen ikke er noe kirurger burde hefte seg med, og at plastiskkirurger blir sett skikkelig ned på
![]() |
#172 |
Mother of Dragons
|
Nei du skal være glad for at du har sluppet unna den biten. Det kan være et sjokk det, å gå rundt og tro at man lever i et nokså likestilt samfunn og så finner man tidsbobler fra 60-tallet.
![]() |
#173 |
Epikur
|
Ja, det var en mann som sa det direkte til meg. Men mange menn i miljøet som har uttalt lignende. Herregud, tar du meg for å være et overfølsomt persilleblad som blir satt ut i previs av en manns kommentarer? Jeg tar meg ikke "nær" av en dritt, jeg. Jeg har jobbet i årevis med studentpolitikk, med å kjempe frem en veiledningskontrakt som skulle fri studenten fra seksuell trakassering, jeg har møtt SÅ mange studenter som er blitt utsatt for alt fra tyveri av vitenskapelig arbeid til voldtekstforsøk i veiledningssituasjon OG masse av det jeg beskriver rundt hvilke kjønn som passer til hvilke fag.
![]() |
#174 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Sånn litt i den-ene-og-den-andre-Polyanna-leien, så er jeg, tafseofferet, likevel veldig glad for at vi ikke har kommet dit i jobbsammenheng at man ikke kan tøyse, flørte, dulte, klemme, blafre, grov-vitse og kaffehente til sine kolleger uten at det nødvendigvis er trakasseringsladet. Særlig med likestilte (kjekke) kolleger, selvsagt. Det er en veldig vanskelig balansegang, men jeg ønsker ikke å komme i et (amerikansk) jobbmiljø der alt er skrekkelig vanskelig og på randen av søksmål.
![]() |
#175 |
flisespikker
|
Jeg tror f.eks. noen overgrepsofre (både mannlige og kvinnelige), og sikkert også andre, ville kunne føle en slik øvelse som veldig ubehagelig. Men jeg tror kanskje også det ville kunne oppleves som veldig ubehagelig å rekke opp hånden og si "siden du spør, så nei, du får ikke lov".
![]() |
#176 |
Prettiest mess ever seen
|
Den tanken har (heller) ikke slått meg. :tankeløs: Mener du den fysiske kontakten eller tillitsøvelsen i seg selv? For meg er det så åpenbart ikke en seksuell situasjon at jeg har litt vanskelig for å se det.
![]() |
#177 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg har opplevd fra tid til annen å bli undervurdert og trakkasert fordi jeg er kvinne. Verst har det vært i tradisjonelt svært mannsdominerte miljø. Noen ganger har jeg blitt såret, noen ganger har jeg blitt forbannet og svart frekt tilbake, noen ganger har jeg klart å ta det opp på en real og grei måte uten at noen blir sure, og noen ganger har jeg klart å snu det hele til en spøk. Det kommer veldig an på settingen og personen. Mest sur ble jeg nok da fysikklæreren min på videregående sa at han ikke likte jenter i klassen, og ignorerte oss få jentene som var der så godt han kunne. Vi fikk aldri hjelp eller veiledning. Derfor var det så utrolig morsomt da jeg fikk toppkaraktert på munntlig eksamen, mens gullguttene hans fikk toere og treere. Det godtet jeg meg over lenge.
![]() |
#178 |
Glamorøs
|
Det er jeg også. Jeg vil også si at kommentaren denne mannen kom med til meg hadde vært helt OK fra andre, mer tounge-in-cheek og hvis han og jeg hadde f. eks. kjent hverandre bedre. For å illustrere så tok jeg meg ikke nær av at en fotograf fra Klassekampen ba meg med ut bare etter å ha hørt telefonstemmen min, på grunn av måten det ble gjort på, og tonen vi hadde mellom oss.
![]() |
#179 |
flisespikker
|
Jeg tror fysisk kontakt med folk man ikke kjenner/er trygg på, og særlig i en situasjon der man ikke ser hva som skjer og må gi kontrollen til noen andre, kan være ubehagelig og kanskje også skremmende for mange, både folk med overgrepserfaring, folk med angst og andre. Det trenger overhodet ikke å være en seksuelt ladet situasjon (eller å oppfattes som en seksuell situasjon av de andre tilstedeværende) for at det skal kunne oppleves ubehagelig. Tror jeg. (Jeg snakker ikke av egen erfaring, bare for å ha sagt det, men ut fra andres opplevelser som jeg har hørt om.)
![]() |
#180 |
flisespikker
|
Alt som ligner flørt er det i det hele tatt vanskelig å lage fornuftige, eksplisitt formulerte grenser for, fordi det er så veldig person- og situasjonsavhengig både hvordan det man sier virker, og hvordan "mottakeren" opplever det. Det er nettopp en av grunnene til at man bør være litt ekstra forsiktig med flørt i jobbsammenhenger. (Og med "forsiktig" mener jeg ikke at det skal være forbudt, men at man i enda større grad enn ellers bør være var for om den man flørter/tøyser med faktisk er med på tonen, eller om h*n opplever det som ubehagelig.)
![]() |
|
|