Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...
Deler eksempler: I min familie er det et par: En sykepleier og en politimann, to barn i barnehage, en bil, bosatt i en lekker, romslig og relativt sentral 4-roms med utbyggingsmuligheter og hage. Fine jobber som de trives i. Særdeles rolige og fine dager for sykepleieren og en veldig behagelig turnus (synes hun selv, i hvert fall). Ikke arv og ikke lotto, bare forstandig økonomi over noen år. De har jo bodd drittrangt også, før. Det må jo de fleste begynne med når de etablerer seg i Oslo? Det har vel ingen dødd av?
Statlige bedrifter: Siden jeg akkurat leser den småmorsomme "Who moved my cheese" (http://www.tanum.no/vtx.aspx?n=|156||9780091816971&adwords=boktitler&g clid=CKj8lqeRr5ECFQ6hQwodmUbDeg), så er jeg tilbøyelig til å tenke at selv om det er dyrt og ubehagelig og veldig tøft i en overgang å flytte statlige virksomheter (eller andre virksomheter), så tror jeg det kan føre mye bra med seg. Bare det å gjøre en dramatisk endring kan ha stor effekt på en organisasjon. Jeg tror man har undervurdert hvor lang tid det tar å bygge opp ny kompetanse på et nytt sted, men når det er på plass så blir det ofte veldig bra. Etter en stund så vil LitenbyMedDirektoratX være etablert som det stedet som tiltrekker seg folk med interesser og kompetanse innenfor X. Og de trekker andre med seg. Lokale høyskoler begynner å samarbeide med direktoratet, og tilbyr kurs og oppgave som er relevante. Små bedrifter som kan selge kunnskapstjenester til direktoratet dukker opp. Og så baller det på seg.
Og for oss som bor i Oslo er det jo bare bra å få lettet presset på byen litt!