|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...
Og hvor i Oslo får man kjøpt seg bolig med en lønn på 285 000kr? Det lurer jeg veldig på. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bedreviter
|
Du synes sikkert at jeg hetser nå, men jeg tror man sliter med å kjøpe seg en bolig nesten hvor som helst i landet hvis man er singel og har en inntekt på 285 000. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
anglofil
Nei, der jeg kommer fra (bøgda) kan du fint kjøpe deg hus for 1.2 mill. Her i Oslo får du kanskje 20 kvadrat for det. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
anglofil
Så du mener ikke at f.eks en politi med familie (ektefelle og to barn) skal kunne bo og jobbe i Oslo da? Selvfølgelig kan du kjøpe 20 kvadrat for litt over en million men jeg mener at politi og sykepleiere også skal kunne leve og bo i Oslo (OG Trondheim) med familie, ikke kun som ung og single. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
anglofil
Vel vi får bare være uenige. Jeg mener det er krise for ikke bare Oslo men hele landet hvis Oslo politiet og Ullevål / Riksen ikke lenger kan ansette folk som kan bo i Oslo. Igjen viser jeg til de gode resultatene i England når de hadde akutte lærer / sykepleie mangel. Det var ikke noe problem å tilby ekstra pakker kun for disse yrkesgruppene. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Hattifnatten har et poeng her.
|
|
|
|
#67 |
|
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...Sporer fullstendig av: |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...
Presiserer: Hvis dette forslaget skulle ha noen legitimitet så måtte dette være et større problem i Oslo enn andre steder. Det vet jeg ikke om er tilfelle.
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Du må gjerne bli aggressiv og sleivete i argumentasjonen din, men jeg kan ikke se noe i Teofelias motargumenter som nødvendiggjør det. |
|
|
|
#70 |
|
Hertuginne
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...Det som jeg synes er interessant med boligprisene i Oslo er at man skal ikke så veldig langt ut av byen før man får boliger som er rimelige nok til at man klarer seg fint med en politi- eller sykepleierlønn. Såklart får man ikke den feteste eneboligen sånn med en gang, men det tror jeg ikke man får andre steder heller. Til og med på bygda der jeg er oppvokst (og da snakker man liten plass, altså) koster eneboligene mye mer enn 1,2 millioner.
|
|
|
#71 |
|
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...Jeg må bare kaste inn et priseksempel her. Vår leilighet, som ligger i det kanskje billigste strøket av byen, ble taksert til 1.550.000. Det er en treroms, som hadde et stort oppussingsbehov, det tar 25 min. inn til byen med banen og vi bor et steinkast fra bygrensa. Vi hadde vanvittige mengder med flaks og fikk kjøpt til en del under takst, men de andre, klin like, leilighetene i samme hus gikk for rundt 1.800.000. Da er det ikke akkurat noen ekstra luksus eller fantastisk beliggenhet man betaler for, men en leilighet med akkurat nok plass til to voksne og to barn. Jeg går ut i fra at det finnes statsansatte med familie også, ikke bare nyetablerte, single mennesker som kan bo på 20 kvm. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Deler eksempler: I min familie er det et par: En sykepleier og en politimann, to barn i barnehage, en bil, bosatt i en lekker, romslig og relativt sentral 4-roms med utbyggingsmuligheter og hage. Fine jobber som de trives i. Særdeles rolige og fine dager for sykepleieren og en veldig behagelig turnus (synes hun selv, i hvert fall). Ikke arv og ikke lotto, bare forstandig økonomi over noen år. De har jo bodd drittrangt også, før. Det må jo de fleste begynne med når de etablerer seg i Oslo? Det har vel ingen dødd av?
|
|
|
#73 |
|
Hertuginne
|
Låne bok når du er ferdig?
|
|
|
#74 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan du skjønne hvorfor??
|
|
|
#75 |
|
Yes, we can!!
|
Nei, men så må du da heller ikke det.
|
|
|
#76 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...Teofelia: Jeg sa ikke at jeg likte at de to byene var blitt universitetsbyer, men de har nå en gang blitt det, så for at det skal bli korrekt må det nesten nevnes. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
-
Ja, jeg skulle nok ha skrevet «tradisjonelle universitetsbyer; Oslo, Bergen, Trondheim og – under tvil – Tromsø», for å slippe tvil og misforståelser. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Bedreviter
|
Du tror ikke det hjelper å ignorere dem vekk, altså. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Audacious
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...Fabian er vel ikke veldig populær med byrådet & bystyregruppa i partiet sitt akkurat nå, ettersom Oslo fylkeskommune har f.eks lærerlønninger som er lavere enn mange andre steder. Feie for egen dør?
|
![]() |
|
|