Sv: Märtha skal ha barn igjen
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Fruktflua, jeg tror ingen benekter at du har mye kunnskap om astrologi. Men det at du kan mye om det betyr ikke at astrologi er sant. Jeg kan for eksempel veldig mye om voodoo, men det igjen betyr ikke at voodoo er sant.
Jeg er faktisk helt oppriktig interessert i å vite svaret på de tingene Esme spurte om, fordi om det finnes gode, troverdige, overbevisende svar på det så må jeg selvfølgelig revurdere mitt syn på astrologi. Hvis du ikke kan svare på det, kan du i allefall forklare meg grunnsprinsippene på hvordan planetene påvirker livet vårt? Hvilken type kraft er det?
Det er ikke påkrevd at man skriver lange avhandlinger for å forsvare sine synspunkt her inne, men det er forventet at man kan forsvare dem, kanskje spesielt når man legger ut ganske diskutable påstander. Igjen, det at du personlig har mye kunnskap om feltet og har studert det i mange år gjør det ikke automatisk sant eller til en vitenskap.
Jeg skal svare utypende når jeg får tid. Jeg leste det innlegget Esme skrev etter det hvor hun etterspurte noen ting, og tror henne når hun sier at hun er oppriktig interessert i å få vite de tingene hun spør om...in due time.
Men jeg har såpass mange andre gjøremål i hverdagen at jeg ikke har tid til å bruke altfor mye tid på en helt vanlig hverdag. Jeg er vikelig imponert over hvor mye tid mange bruker her inne. 
Jeg har heller ikke noe dypt og inderlig behov for å gjøre rede for mine erfaringer mht. astrologi. Hvorfor skulle jeg ha det så lenge JEG har god erfaring OG stor interesse av det? Hvorfor skal jeg bruke en masse dyrbar tid på å overbevise noen om at astrologi ikke bare er spådom og kvasivitenskap? Det eneste som betyr noe for meg er at jeg har en interesse som jeg dyrker på det grunnlag av at jeg innstendig og sterkt har erfart at det virkelig har noe for seg. Sistnevnte er også den eneste grunnen til at jeg i ny og ne kan slenge ut et lite "astrologi er ikke spådom", i ren irritasjon og oppgitthet over slike utsagn som i bunn og grunn er basert på liten eller ingen kunnskap, og det uten å ha noe dypt behov for å utdype.
Jepp! Jeg fortjener kanskje å bli utfordret mht. mine sporadiske, korte og tydeligvis provoserende setninger om astrologi og annet newage-stoff, men som oftest velger jeg å la være - ikke fordi jeg føler meg presset opp mot veggen, men fordi "arguing on the internet is like running the special olympics; even if you win you are still retarded".
Jeg skulle kanskje brukt den tiden jeg bruker på å skrive dette til å heller svare på det Esme spør om, men i stedet vil jeg heller bruke tiden på å si at jeg synes mange av her er direkte nedlatende, og da på et nivå som minner om barneskolemobbing. Det blir nesten litt sånn "du vet ikke hvem jeg er og jeg har behov for å ta ut min egen usikkerhet på noen, men det kan jeg jo ikke gjøre i det virkelige liv, så da er prateforum på nett veldig fint".
Ja, sånn virker det, og nei; jeg tar ikke meg selv veldig høytidelig.
|