Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Spinnoff: Hva regnes som lav høyde for en mann?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Se resultatene: Hva er lavt for en mann
Under 185 cm 4 1,58%
Under 180 cm 37 14,62%
Under 175 cm 74 29,25%
Under 170 cm 116 45,85%
Under 165 cm 22 8,70%
Deltakere: 253. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 22:59   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Hva regnes som lav høyde for en mann?

Dere som synes 180 er lavt, antakelig med utgangspunkt i at dere er høye sjøl: Tenker dere også at alle som er tyngre enn dere er feite, f.eks.? Er det ens egen kropp som definerer hva som er normalt/gjennomsnittlig?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 23:07   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dere som synes 180 er lavt, antakelig med utgangspunkt i at dere er høye sjøl: Tenker dere også at alle som er tyngre enn dere er feite, f.eks.? Er det ens egen kropp som definerer hva som er normalt/gjennomsnittlig?

Det er kanskje mer snakk om hva man er vant til enn en egentlig bevisst vurdering? Hvis man er vant til å se opp på alle menn rundt seg (fysisk, altså), synes man menn man ser rett på eller ned på er lave - det synes jeg er ganske naturlig. (Litt som at faren min på 1,94 er så uvant med å kunne se damer noenlunde rett i øynene at han tror damer på 1,85 er like høye som han selv er.) Om så grunnen til at man tenker slik er at alle menn man kjenner er veldig høye, eller at man selv er ganske lav, spiller jo ikke så stor rolle.

Når det gjelder hvor tykke eller slanke folk er, så kan man ikke umiddelbart sammenligne med seg selv, slik man kan når det gjelder høyde. Så kanskje bruker man i mindre grad seg selv som "målestokk" der.

Gammel 24-03-08, 23:13   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, kanskje du sier noe der, ja, Skilpadda. For meg fremstår det som ganske snålt å anse en mann på 1,80 som lav all den tid dette jo unektelig er en helt gjennomsnittlig høyde i Norge. I mine øyne er nok lav snarere en statistisk enn personlig vurdering, og jeg ser ikke noen stor forskjell mellom vekt og høyde på dette punktet.

Gammel 24-03-08, 23:19   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mine øyne er nok lav snarere en statistisk enn personlig vurdering, og jeg ser ikke noen stor forskjell mellom vekt og høyde på dette punktet.

Kanskje det er litt fordi de fleste er høyere enn deg, og at det ikke er så innlysende umiddelbar forskjell på "litt høyere enn meg" og "mye høyere enn meg"? (Det var ikke ment som en du-er-liten-spydighet, altså. )

Gammel 24-03-08, 23:26   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kanskje det er litt fordi de fleste er høyere enn deg, og at det ikke er så innlysende umiddelbar forskjell på "litt høyere enn meg" og "mye høyere enn meg"? (Det var ikke ment som en du-er-liten-spydighet, altså. )

Det er helt innlysende for meg - jeg vet ganske nøyaktig hvor høy en person jeg står ved siden av er, basert på mange års erfaring. Men selv om de fleste er høyere enn mine 1,60, ville jeg jo ikke finne på å mene at alle damer på 1,61 eller mer er høye, for eksempel.

Gammel 25-03-08, 00:26   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men selv om de fleste er høyere enn mine 1,60, ville jeg jo ikke finne på å mene at alle damer på 1,61 eller mer er høye, for eksempel.

Nei, men det var jo heller ikke poenget mitt. Det jeg heller ville sagt, om jeg skulle følge opp den forsøksvise teoriskissen min, er jo at hvis du er vant til at folk er høyere enn deg, så ville jeg gjette at du oppfatter folk som er lavere enn deg som "lave". (Mens jeg, som er litt høyere enn snittet, ikke nødvendigvis oppfatter alle damer som er lavere enn meg som "lave".)

Gammel 26-03-08, 00:41   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Gubben min er 1.76 og på begynnelsen da vi var sammen fikk jeg høre at de (særlig av gutter) synes han var lav. Samme for meg for han er høyere enn meg, over 10 cm høyere også.

Gammel 26-03-09, 15:34   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg fremstår det som ganske snålt å anse en mann på 1,80 som lav all den tid dette jo unektelig er en helt gjennomsnittlig høyde i Norge.

Jeg krysset av for under 180. Jeg tenker dog at 180 et gjennomsnitt, men under er lavt, og over er høyt. Utover det er det jo mange grader, litt lav, veldig lav, veldig lang ... osv. Det henger nok sammen med hva man er vant med, i min krets er det mange høye menn. I tillegg tror jeg vekt til en viss grad henger sammen med høyde i den vurderingen - jeg tror at man vurderer en mann på 178 som er kraftig som høyere/større enn en mann som er 178 og spinklere. Jeg har i hvert fall feilvurdert det mange ganger, sist da jeg hadde en personlig trenertime med en kraftig mann som jeg anså som stor", som viste seg å være bare bittelitt høyere enn meg selv.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 15:39   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg krysset av for under 180. Jeg tenker dog at 180 et gjennomsnitt, men under er lavt, og over er høyt. Utover det er det jo mange grader, litt lav, veldig lav, veldig lang ... osv. Det henger nok sammen med hva man er vant med, i min krets er det mange høye menn.

Det er det i vennekretsen vår også, bl.a. tre menn som er ca. 2 meter i tillegg til flere rundt 1,90. Blåmann på 1,80 ser ut som en smågutt ved siden av dem. Likevel vet jeg jo at han er gjennomsnittlig høy.

For meg blir det å kalle menn på 1,80 for lave fordi man selv er høy, litt som å kalle damer som bruker str. 40 feite fordi man selv bruker 36.

Gammel 26-03-09, 15:48   #10
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Jeg stemte under 170.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 16:38   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg blir det å kalle menn på 1,80 for lave fordi man selv er høy, litt som å kalle damer som bruker str. 40 feite fordi man selv bruker 36.

Jeg har nok svart utifra hva jeg tenker og "anslår" når noen ber meg bedømme høyda på en mann. I tillegg blir det litt flisespikkeri, jeg anser 180 for å være helt på gjennomsnittet, mens under for å være lavt. Dermed må jeg svare under 180, ikke sant? Ellers måtte det være en poll med gradering.

Størrelse blir litt anderledes, da det gjenspeiler både lengde og tyngde. Det er klart at ei dame på 140 som bruker str 40 er langt kraftigere enn ei som er 175 og bruker 40. Det er også klart at man bruker de referansene man har, ei jeg kjenner fra Tyskland syntes nordmenn var tykke, nødvendigvis med referanse til hva hun anslo for å være vanlig i Tyskland. Jeg tror de aller fleste, dersom de skal ha en subjektiv mening, vil sette en grense som gjenspeiler det de selv er vant med. Hadde dette vært en tråd som var ute etter et objektivt faktasvar, hadde det vel ikke vært en poll. Da kunne mann jo bare funnet fram statistikken.

Sist redigert av Hasselnøtt : 26-03-09 kl 16:47.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 17:04   #12
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Under 175 cm.

Gammel 24-03-08, 23:14   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Jeg har en sønn som ser ut til å bli maks 165 cm, så hvis noen har lyst på en veldig sjarmerende svigersønn som kan tørke av bordet, og har døtre som ser ut til å bli i passende høyde og ser på det som en realistisk oppgave å lære dem at små menn er best, så kan vi kanskje gjøre en avtale?

Bill. mrk. "Søt svigermor"

Jeg kan i hvert fall stille med en datter som hittil ser ut til å ligne svært mye på sin mor. Denne mora er så sær på så mange andre ting at hvis høyde også skulle vært en faktor, hadde det neppe blitt noen mann noen gang. Hun synes imidlertid at Mumrik virker som en veldig ålreit svigermor for datteren.

Bill. mrk. "Men han bør kanskje vurdere en doktorgrad"

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 02:26   #14
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg er vant til menn som er 190cm lange og vel så det, så jeg krysset på at menn som er under 180 cm er lave.

Jeg tror nok at dette går mye på hva man er vant til selv.

Både min mann, min far og min svigerfar er over 190 høye, så jeg er spent på hvor lange mine barn blir. Jeg selv er 171 høy, og 5 åringen min er 128cm høy allerede.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 02:30   #15
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Den tommelfingerregelen tror jeg veldig lite på. Som et eksempel kan jeg nevne sønnen min på 17, som var et mikroknøtt som toåring. Husker ikke akkurat nøyaktig lengde, men han skulle vel ha blitt rundt 1,60 etter den regelen der. Nå er han ihvertfall rundt 1,83 og han vokser fortsatt.

Jeg har heller ikke særlig tro på den regelen der. I følge den skulle jeg visst blitt 186cm høy.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 14:57   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg er vant til menn som er 190cm lange og vel så det, så jeg krysset på at menn som er under 180 cm er lave.

Jeg tror nok at dette går mye på hva man er vant til selv.

Både min mann, min far og min svigerfar er over 190 høye, så jeg er spent på hvor lange mine barn blir.

Jeg kommer fra en familie med høye menn (pappa, broren min og farfar var/er alle over 190, farfar hadde dessuten str. 50 i sko, pappa og broren min har str. 47/48) og relativt "normale" kvinner (mellom 170 og 175). Mannen kommer fra en familie med høye menn (dvs. over 190) og relativt lave (men ikke veldig lave) kvinner (mellom 162 og 167). Snupp kommer nok til å bli høy, med digre føtter og hender. Jeg er spent på om Mini kommer til å følge min eller mannens familie.

Jeg syns menn over 180 er lave, og syns egentlig at det beste er menn på over 190. Det er noe med følelsen av å kunne gå med skyhøye heler og fortsatt føle seg liten og nett i armkroken til mannnen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 12:59   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenkte det samme. Mannen min er nærmere 1.90 høy, men jeg vil likevel ikke beskrive menn under 1.80 som lave.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.