|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Jeg sitter igjen litt sånn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Amen til bina
|
|
|
#3 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Vanskelig dette her, men jeg tror at enkelte elever ville hatt godt av å bli "skilt" ut alerede i ungdomskolen. Det er da ikke dermed sagt at skal få lov å leke seg gjennom dagene, men at ting ikke blir riktig så teoretiske. Det er andre måter å lære fornuftige ting på enn tørre, teoretiske bøker.
|
|
|
#4 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Det er ikke den biten som er problemet. Teoretisk kunnskap som er direkte relevant for yrket greier de fleste å se nytten av og tilegne seg. Det som er problemet er allmennfagene. Full fordypning i norsk for eksempel, men norrønt og det hele, har liten verdi for en som er skoletrøtt og som ikke har evner og anlegg for den slags. Det er synd at en som kan bli en god rørlegger ikke får sitt fagbrev fordi vedkommende strøyk i norsk på grunn av misforståelser om bruk av språklige virkemidler i diktanalysen. Det er den typen teoretisk kunnskap som er blitt pådyttet de yrkesfaglige studieretningene. Statikk, styrkeberegning og dimensjoneringsteknikker har alltid vært en del av snekkerfaget, det er ikke nytt i de nye reformene.
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Jeg er litt usikker på om du nå snakker om ungdomsskolen eller videregående opplæring. Jeg er usikker på hvor stor fordypning i norsk som er i ungdomsskolen, yrkesfaglige studieretninger på videregående, eller allmennfaglige studieretninger. På hvilket nivå ligger full fordypning i norsk med norrønt og diktanalyse? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Introvert optimist
|
Da er vi på videregående skole-nivå. Det er en del av reformen som allerede er gjennomført.
Der er jeg helt enig med deg.
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
OK, da er det jo ikke så helt annerledes enn da jeg gikk på skolen. Ble plutselig i tvil om den slags var inne på ungdomsskolen - for i så tilfelle ville jeg vært enig i at det er unødvendig "allmennkunnskap". |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Problemet, bina, er at vi ikke utdanner tapere som ikke kan det de trenger i dag. Istedenfor får vi tapere som ikke har gjennomført noen skole. Og hvorfor stryker de? I matematikk strever de mest med temaer jeg tror er fullstendig irrelevante for dem: brøk, sannsynlighetsregning, proporsjonalitet og algebra. Ja, det er morsomme temaer som man kan få bruk for. Men de burde likevel bli kuttet ut av pensum for de svakeste elevene allerede på ungdomsskolen. De bør bruke tiden på å lære seg å sette opp et regnskap, fylle ut en selvangivelse for selvstendig næringsdrivende (det er ikke lett!) og regne ut moms. For disse elevene bør man også droppe alle krav om hoderegning så tidlig som mulig. Gi dem en kalkulator og lær dem å bruke den godt. Selvsagt er det beste om alle kan å regne i hodet, men det er ikke alle som har mulighet til å klare det.
|
|
|
#9 |
|
Ustabil
|
Forsåvidt helt enig i at hoderegning ikke er noe must. Det er det jeg kaller tilrettelegging - la heller eleven bruke kalkulator enn at de ikke skal ha matematikk i det hele tatt. La dem heller bruke PC enn at de ikke lærer engelsk, osv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Tror nok at det kan legges opp på en bedre måte enn det er i dag. Klart alle trenger elementære kunnskaper i diverse fag for å kunne klare seg i arbeidslivet, men jeg tror også at det er mange måter å lære dette på. Andre måter enn å måtte sitte bak en pult. |
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Har du ikke lest det jeg har skrevet før? I Finland kartlegger de alle elevene med en gang og pøser på med ressurser i starten, så slipper de Norge-problemet der man sier
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Jeg deltok på en NHO-konferanse i går som hadde fokus på skole - og selv om Bergesen kom sine vanlige og "enkle" formuleringer, var det flust opp med mange gode innlegg. |
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Dette er ikke lenger mitt felt men jeg var involvert i veldig mange studieturer til Finland første gangen de kom så godt ut i PISA. Det var tre gjengangere for hva folk observerte som de største forskjellene: Sist redigert av Lisa : 04-04-08 kl 13:18. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
This is normal!
|
Veldig interessant var det, og jeg har hørt mye av det samme fra andre som har studert hva andre land gjør. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Et regneeksempel fra en rektor på en ungdomsskole: |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|