Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Dette er ikke lenger mitt felt men jeg var involvert i veldig mange studieturer til Finland første gangen de kom så godt ut i PISA. Det var tre gjengangere for hva folk observerte som de største forskjellene:
- Delivery of special needs education: Finland har en helt annen tilnærming til spesialundervisning en det vi har. Der blir det ikke sett på som ”stigmatiserende” å ta elever med behov ut av klasserommet for tilrettelagt spesial undervisning (slik som ble gjort her i Norge før). Ja Mim de tar tak i ting før oss men de har fortsatt i aller høyeste grad spesialundervisining i klasserommet (vel, med den store forskjell at de tar barna ut av klasserommet så de slipper å sitte seg gjennom timer som er helt uforståelige for dem)
- De har en helt annen form for ro og disiplin i skolen, "bråk er ganske enkelt ikke tillatt" kommenterte flere og det er lærere og ikke elever som bestemmer dette
- Men mest viktig - RESPEKT FOR LÆRERYRKE. Å være lærer er et statusyrke i Finland, det er vanskelig å komme inn på lærerhøgskolen … Jeg tror mye av cluet ligger her. I Norge blir det et ”problem” å forlage en snitt på 3 i norsk, matte og engelsk … herregud, finnene visste ikke om de skulle le eller gråte av dette. Jeg tror mye må gjøres for å løfte læreryrket opp igjen – noe er gjort i forhold til lønn men det langt igjen her i landet før læreryrket kan få igjen noe av den respekten det fortjener.
Det ble også ofte kommentert at finske elever muligens har god konsentrasjon pga det gode og sunne måltidet de får servert i skolen. De har ikke lov til å gå ut å kjøpe seg boller og brus slike norske elver ofte gjør…
Når det gjelder det noen sa her om noen 4 klassinger aldri vil kunne ”lære og bli flinke” så blir jeg bare så trist trist trist … er ikke dette mye av hovedproblemet i norsk skole? Å sette elever i forskjellige ”båser” fra veldig tidlig av? Er det ikke ganske oppsiktsvekkende at vi i et land som Norge har de samme klare skillelinjene mellom elever som tar høyere utdanning eller ikke (basert på foreldres utdanningsnivå)?
Som Abid Raja sa, samtlige rådgivere og lærere han møtte gjennom skolen rådet han til å bli bilmekaniker selv om han ville bli advokat … det er nok mange håp og drømmer som for forsvinner for mange elever når de møter sine overordende i skoleverket som allerede har bestemt hvilke bås de tilhører …
Ok, litt langt og rotete og ikke helt til poenget men dog ….
Sist redigert av Lisa : 04-04-08 kl 14:18.
|