|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Matematikk burde deles allerede i ungdomsskolen i praktisk og teoretisk linje. Det er ingen grunn til at en som virkelig sliter skal få 1 og matematikk virkelig i vrangstrupen, når kravene på praktisk linje i vgs er LAVERE enn i 10. klasse på ungdomsskolen! Hvorfor skal de lære masse brøkregning i ungdomsskolen når de slipper unna så å si alt av det på vgs? Hvorfor skal de lære sannsynlighetsregning på ungdomsskolen når så å si hele greia er droppet på yrkesfag vgs fordi det er for vanskelig for elevene?
|
|
|
#22 |
|
Audacious
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?gajamor, problemet er jo hvordan man skal avgjøre hvem som skal ta en teoretisk og en praktisk linje. Skal en tolvåring få valget mellom "lett" og "vanskelig" matte? Skal foreldrene - og hvordan hindrer man i så fall at barn låses fast i foreldrenes yrkesvalg? Skal det testes og skal det i så fall testes i egnethet og evne til å tilegne seg kunnskap, eller i ferdigheter man eventuelt skal ha lært i løpet av barneskolen?
|
|
|
#23 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Det er noen ungdomsskole som har eksperimentert med nivådelte klasser. Der velger ungdommene i samarbeide med læreren hvilken målsetning de har i faget: vil de stå, ha 3-4 eller ønsker de en toppkarakter. Det fungerer visst veldig bra. Problemet med disse klassene er at de likevel skal lære litt av alt. Jeg mener det beste hadde vært hvis de som var i den enkleste klassen kunne konsentrert seg om færre temaer.
|
|
|
#24 |
|
Epikur
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Med det gamle kursplansopplegget der de som var svake som 12-åringer ble skilt fra dem som var sterke, fikk man virkelig sementert forskjellene på folk og de var "dømt" for resten av livet. Ingen vei ut av kursplan C, for å si det sånn. Nå kan det faktisk være slik at svake og sterke elever har godt av å være sammen, selv om de trenger ulike utfordringer. Og å legge opp et livsløp basert på hvordan du er som 12-åring er ikke noe særlig. Man skaper tapere, rett og slett. Og de foreldrene som ikke akspeterte kursplan C for sitt barn, tvang igjennom at barna deres skulle ha en for vanskelig kursplan og så ble det jaggu tapere av dem også. Ikke bra.
|
|
|
#26 |
|
Ustabil
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Helt enig med deg! |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Poenget er ikke å unngå teoretisk kunnskap, men at enkelte trenger å lære teorien gjennom praktisk læring. Jeg ser ikke hvorfor det skal være så galt.
|
|
|
#28 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?De som oftest går på spesialskoler er ikke akkurat det jeg kaller for "problembarn". |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Absolut ateist
|
Nei, ikke slike skoler som jeg mener. Det er skoler for ungdom som er helt normale mentalt sett, men som sliter med andre ting, blant annet det å lære på samme måte som de som tar teoretiske fag lettere.
|
|
|
#30 |
|
På lukket avdeling
|
Sånn å forstå ja. Da hadde vi egen klasse for de når jeg gikk på ungdomsskolen. De brukte oftest praktisk opplæring - feks verksted osv. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Nei, nei, dette var det vanlige opplegget på den såkalte realskolen etter krigen. Frem til ungdomsskolen kom på slutten av 60-tallet. Det var 4 kursplaner, en for de smarte, en for de ganske smarte, en for de som ikke var så smarte og en for de som var helt bakom, men ikke så ute at de måtte på spesialskole. Husk også at det var mye mer bruk av spesialskoleer tidligere, så klassene var mer homogene enn de er nå. Alle med ekstra behov av noe slag ble sendt avgårde på inetrnatskoler fra de var små. POFF, så var det problemet borte. Ikke noen med ADHD på femtitallet nei. De var på spesialskole, de, nemlig. Alt var bedre før?
|
|
|
#32 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Det må jo kunne gå an å dele inn mer i det daglige, men det krever kanskje mer planlegging og samarbeid fra både skole/timeplan og lærerteamene. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Ja, det er jeg i grunnen enig i. Men også flere lærere.
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Sv: Re: Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Og bedre rådgivere. Og sosionomer på skolen, slik de feks har på Holmlia, som kan hjelpe til med en del utenomfaglige utfordringer som kan gå utover skoleprestasjonene.
|
|
|
#35 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?
Ja! Det kan være gull verdt. Noen som har tid til elevene, å høre på dem og slikt. Som de faktisk har tillit til.
|
|
|
#36 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?Det er et problem at samfunnet er blitt så "teknisk" at det så og si ikke finnes enkelt, "manual labour" igjen å gi til folk som ikke har teoretisk skolebakrunn av en eller annen grunn. Eksempel: Selv vaskepersonalet på sykehuset, hvis fysiske jobb jo dreier seg om å dytte mopper, må kunne data for å kunne logge seg på, finne arbeidsplanen sin for den dagen (rom og avdelinger) og kvittere for hva som er utført. Ikke lett for en flyktning/analfabet som ikke snakker språket engang, men som gjerne vil jobbe.
|
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Lærere er fagfolkene og bør bli mye flinkere til å kreve skikkelige arbeidsforhold og nok ressurser til å utføre den jobben de skal. Hvem sier at det blir for dyrt? Det er ikke for dyrt å investere i kunnskap - men samfunnet og skoleeierne må få gode argumenter for hvorfor man skal ha flere personer i klaserommet. Lærerne må bli flinkere til å selge sine pedagogiske opplegg inn til "ledelsene".
Dette blir jeg faktisk litt sjokkert over er skrevet av en lærer! De du eventuelt snakker om her er elever som min søster (som er psykisk tilbakestående) men jeg tror hun var mer til berikelse enn et problem for medelevene. Når det gjelder normale barn så tror jeg at alle selvsagt kan lære mye mer enn hva du påstår - men at enkelte skoler og lærere ikke klarer å få det fram er en annen sak. |
|
|
|
#38 |
|
Epikur
|
Tvinge seg frem et tilbud for de sterkeste og de svakeste? Eh...Opplæringsloven? Hørt om den? Den sier jo at alle barn har rett til tilpasset undervisning, både de sterkeste og de svakeste og de midt i mellom, alle skal ha et tilbud som passer dem, og det er din fordømte plikt som lærer å følge dette opp.
|
|
|
#39 |
|
Epikur
|
Der sa du det, TBM. Ledere, det er det de er, lærerne. Men det sitter langt inne for mange. :jobbet mye som vikar:
|
|
|
#40 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg har alltid trodd at alle kunne lære alt hvis de bare er motiverte, og fått en vond smak i munnen når folk snakker om "evner" og "svake elever". Men etter noen år i skolen har jeg måttet innse at det faktisk finnes folk som ikke klarer å lære uansett hvor motiverte de er. Ofte skyldes det fysiske hindringer (konsentrasjonsproblemer, spesifikke lærevansker osv.), eller problemer hjemme. Selvsagt vil jeg gjøre alt jeg kan for at også disse elevene skal komme så langt som mulig, men jeg skjønner hva Jessica mener. Man kan ikke forlange at alle skal klare å lære alt. Av og til må man plukke ut enkelte temaer og fokusere på at elevene skal lære disse. Det som er så dumt i dagens system, er at hvis man tilpasser undervisningen på denne måten så skaper man en taper. Eleven vil ikke få måloppnåelse og karakteren blir dårlig.
|
![]() |
|
|