Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-08, 10:14   #10
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør skolen deles allerede på ungdomsskolen?

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Alle elever har krav på tilpasset opplæing i følge Opplæringsloven. Den sier også at de som ikke har eller som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av ordinært opplæringstilbud har rett til spesialundervisning.

Til de som mener det er feil å dele elevene i ungdomsskolen fordi de mener det er viktig at alle elevene må få basiskunnskapen: er det riktig at alle skal få basiskunnskapen på den samme måten? Hva med de som ikke har forutsetninger for å lære seg det i ordinærklassen? Hvordan tror dere læringsutbytte deres vil bli? Jeg blir ganske opprørt over at noen virkelig tror at elever ikke kan lære seg basiskunnskaper ved en praktisk tilnærming. Noen elever i ungdomsskolen har feks utplassering som en del av tilrettelagt undervisning/spesialundervisning. De må da skrive søknad til bedriften selv, de må kunne regne for å kunne snekre. Engelsk lærer man seg ved å bruke språket aktivt. Hvor og hvordan det gjøres bør være ganske lite relevant, om man arbeider mot et mål. Tilpassing, tilpassing, tilpassing!

Skal alle være i ordinæreklasser hele tiden, og samtidig mestre det så trenger vi enda flere ressurser inn i skolen.

Det jeg oppfattet at vi diskuterte i utgangspunktet her var jo at man kunne ha ulike læreplaner. At ikke all teoretisk kunnskap var nødvendig for alle. Jeg mener at den teoretiske delen av ungdomsskolen er en viktig basiskunnskap, for alle, uansett hvilke yrkesvalg de gjør senere i livet. Men for å illustrere: de skal lære det samme, men ikke nødvendigvis på samme måte! Derfor er jeg helt klart tilhenger av tilpasning - og jeg er også av den klare oppfatning at det må mere spesialpedagogikk inn skolen slik at alle kan få den basiskunnskapen.

Jeg syns ikke det er noen god løsning å dele dem inn i klasser for smartinger og dummies - for samme hva du kaller det vil elevene (og foreldrene) raskt forstå hvilken gruppe ungene har havnet i. Det ER stigmatiserende. Det er sosialt ekskluderende. Og det forenkler så veldig. Det er ikke bare to grupper av elever, liksom. Det er mange ulike behov i en og samme klasse, og det er skolens jobb, og skolens utfordring å sørge for at alle elevene lærer det de skal (herunder også geometri, mål og vekt, osv). Det burde ikke være aktuelt i det hele tatt å gå tilbake til et system hvor man raskt bedømmer ungene og plasserer dem i klasser etter nivå. At man i enkelte fag deler gruppa etter nivå kan jeg forstå, men det er viktig at elevene uansett hvilke forutsetninger de har får være integrert i klassemiljøet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.