Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

... den skal bare hilse på ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-08, 14:16   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: ...den skal bare hilse på...

Er det ikke noe med at der er båndtvang fra tidlig vår til sen høst? Pga vilt?

Uansett bør hunder holdes i bånd når en er på tur på steder en kan treffe andre mennesker. Spesielt om hunden liker å hilse på fremmede. Shäferen vi hadde var veldig glad i nye mennesker, og syns det var kjempegøy å hilse på. Men han ble selvsagt holdt i bånd, og fikk IKKE hilse på alle og enhver. Viste personen tegn til at den ville hilse, så fikk de selvsagt lov, og hunden nøt oppmerksomheten. (Større kosebamse en den hunden skal du lete lenge etter. )

Senere hadde jeg en dverg schnauzer, Lola, som var et nervøst lite vesen. Hun var trygg så lenge jeg, eller andre "autoriteter" var med, men var litt sky. Hun var absolutt ikke agressiv, bare ei pyse som var livredd for at vi skulle gå fra henne. Hun gikk aldri mer enn en meter fra foten min om jeg ikke ga henne lov. Hun gikk sjelden i bånd, men så var jeg 150% sikker på at hun ikke løp avgårde også. Når det kom andre hunder hoppet hun og ville bli bært. Megapyse.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 21:40   #2
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Er det ikke noe med at der er båndtvang fra tidlig vår til sen høst? Pga vilt?

Stemmer det. Fra 1.april til 20.august.
De eneste unntak i loven er for hunder som brukes i reindrift, gjeterhunder og politi/toll/redningshunder.

Denne båndtvangen gjelder over hele Norge, mens kommunene selv kan velge om de vil ha "utvidet båndtvang" resten av året.

Og nå så jeg at jeg ikke var den første som hadde svart akkurat det ja..for treg.

"Noen" må bli flinkere til å innse at hunder er dyr og dyr gjør dyreting.
Hunder er greit nok, men jeg liker ikke at eierne tror de har full kontroll over hundene sine når de egentlig ikke har det. (Nei, jeg skal ikke dra alle under en kam, men jaggu hvor mange hunder det er som mangler god oppragelse.)

Gammel 13-04-08, 21:45   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår og sommer er det båndtvang uansett, og "ville" hunder skal alltid i bånd.

Kan jeg benytte anledningen, i tillegg til å bifalle hovedinnlegget helhjertet, til å komme med et intenst ønske om at ALLE HUNDEEIERE SOM LAR BIKKJENE SKITE I ØST OG VEST OG IKKE BRUKER POSE MÅ BRENNE GODT OG LENGE ET VISST STED!!! :drittlei av å vaske hundeskitt av barnesko og babyhender som har tatt på barnesko:

Gammel 13-04-08, 22:20   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

...ALLE HUNDEEIERE SOM LAR BIKKJENE SKITE I ØST OG VEST OG IKKE BRUKER POSE MÅ BRENNE GODT OG LENGE ET VISST STED!!! :drittlei av å vaske hundeskitt av barnesko og babyhender som har tatt på barnesko:

Junior ramlet på sykkelen i dag, og selvfølgelig oppi en hundebæsj.

Og selv om hverken barnet eller jeg er redd hunder, så ønsker jeg å bestemme selv om vi ønsker å hilse på eller ikke (etter å ha spurt om lov, selvfølgelig).

Gammel 13-04-08, 22:30   #5
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Polyanna;945936]ALLE HUNDEEIERE SOM LAR BIKKJENE SKITE I ØST OG VEST OG IKKE BRUKER POSE MÅ BRENNE GODT OG LENGE ET VISST STED!!! :/quote]

Eller hundeeiere som bruker vår private stikkvei til å la hundene sine drite, og ikke tar opp møkka etter dem.

Heldigvis var en av de på tur inn veien vår en sen kveld jeg var "barnepike" for min brors yndige lille valp. Valpen var en 9 mnd. Rottweiler tispe som ikke skjønte at hun ikke var søt og liten lenger. Nå har jeg ikke sett spor av bikkjemøkk inn veien vår på leeeenge.

Gammel 14-04-08, 09:45   #6
TBM
Passiv

Standard

Sv: ... den skal bare hilse på ...

Hei - jeg synes det er utrolig synd at så veldig mange hundeeiere ikke skjønner at det er skremmende for små barn (eller voksne for den skyld) å få en voksen hund hoppende opp på seg.

Jeg var hundeeier i mange år til en fantastisk svart labrador som var supersnill, men jeg er ikke så dum at jeg antar at alle vet om det! I tillegg var han stor og virket skremmende for barn og voksne som ikke kjente ham. Jeg holdt ham alltid i bånd og jeg sørget for at han ikke fikk hilse på ukjente personer før de hadde ytret ønske om det.

Jeg mener at u tettbygde strøk skal hundeb alltid holdes i bånd! Uansett om man har god kontroll på hunden - hvorfor ikke ha den i bånd (som loven også forlanger) når man ferdes på steder hvor det er andre mennesker?

Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 10:13   #7
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

:drittlei av å vaske hundeskitt av barnesko og babyhender som har tatt på barnesko:

Ja, samme her. Og vognhjul. Vi bor like ved en flott park, men kan jammen meg ikke være der pga hundebæsj overalt.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 12:00   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan jeg benytte anledningen, i tillegg til å bifalle hovedinnlegget helhjertet, til å komme med et intenst ønske om at ALLE HUNDEEIERE SOM LAR BIKKJENE SKITE I ØST OG VEST OG IKKE BRUKER POSE MÅ BRENNE GODT OG LENGE ET VISST STED!!! :drittlei av å vaske hundeskitt av barnesko og babyhender som har tatt på barnesko:

Det er heller ikke moro når du selv plukker opp møkka etter egen hund hver eneste gang og hunden din planter poten rett oppi andre hunders dritt.

Det tar under et halvt minutt å plukke opp møkk og lukke posen. Det er heller ikke tungt å bære på til man kommer hjem. Jeg håper de som ikke tar opp møkka etter bikkjene sine, sklir i hundedritt og ramler oppi det når de er pyntet til fest. Det er ikke særlig festlig når ungenes klær stinker møkk fordi de har sklidd i grøftekanten på vei hjem fra skolen heller.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 12:24   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det ville vært en fin karma-effekt, pippimamma.

En annen ting som forundrer meg er de som plukker opp dritten, lukker posen og så legger igjen POSEN i naturen! Hundebæsjen forsvinner tross alt etter noen regnskyll, men de posene blir jo liggene hur lenge som helst! Ingen plukker dem med seg heller, det er jo temmelig ekkelt. Annet søppel er folk rundt her flinke til å plukke opp, så det ser stort sett veldig fint ut i grøfter og på turstier, men disse sammenknyttede posene blir bare liggende.

Gammel 14-04-08, 12:33   #10
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt gleden av å tråkke BARBEINT i en fersk hundebæsj. Stas.

Gammel 14-04-08, 23:18   #11
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skal faktisk beære dere med en historie om meg selv...
Da jeg rakna på en hundeeier:
En vakker dag ifjor, når jeg kom kjørende og skulle hjem fra husker_ikke_hvor, så står det en hund i grøfta mi (rett ved innkjørselen) og krøker seg sammen: i driteposisjon. I et mikrosekund legger jeg merke til at hundeeieren ikke har noen svart pose, iallfall ikke synlig, imotsetning til den brune ruka rett under halestufsen til bikkja. Jeg tenker som så at hun kanskje har posen i lomma, hva vet vel jeg, og roer ned med en (j.... naiv) tro om at hun sikkert plukker opp ettersom hun ser at jeg parkerer på eiendommen hvor hennes hund gjør fra seg. Jeg rygger inn på plassen min, og oppdager til all forskrekkelse i speilet at hun bare går videre, uten svart pose i hånden, dermed ikke plukket opp bæsjen. DA piper det i dampkjelen min (les=KOKER OVER) og jeg hiver meg på hornet, mens jeg åpner døra og hyler etter henne at hun bare bør se til å plukke opp etter bikkja si.. (sa noen noe om diagnose? ) Dama skvetter og får nesten hjertestans, stakkars , og bedyrer at hunden hennes bare tisset, altså! (jeg kommer plutselig på at jeg har dattra mi baksetet, da hun plutselig blander seg og spør hva jeg har tenkt å gjøre. ) Dama fortsetter å bedyre at hunden hennes ikke har bæsjet, og tilbyr meg å komme å se etter, hvor datteren min spør: hva gjør du hvis hun juger, a, mamma?? går du og henter henne, og får henne til å plukke opp etter seg alikevel, eller??? Forventningsfulle jenta. Jeg kjenner blodtrykket ikke har mer å stige på, og teller på knappene, med en visshet om at jeg sikkert hadde brukket beinet hennes om jeg hadde ferska henne i å juge, og lar henne gå. Etter at jeg har parkert, går jeg bort og sjekker likevel, og finner selvfølgelig en rykende fersk hundebæsj.
Det tok over 2 måneder før samme dama turte å gå forbi eiendommen min med hunden sin, og hun trodde sikkert jeg hadde glemt det hele etterhvert. (dog sendte feige kjerringa sin svigermor på luftetur med hunden, og gamla så ikke særlig høy i hatten ut, da jeg tok et lite resymè for henne om hva jeg syns om svigerdattras håndtering av saken.) Men når jeg da etter 2 måneder ser samme dame friste lykken igjen, kan jeg vel ikke dy meg. Jeg ruller bilen opp på siden av henne og forteller henne (rolig og saklig!) at slik juging og ansvarsfraskrivelse finner jeg meg rett og slett ikke, og at hun kan gå tur et annet sted om hun ikke kan ta ansvar for eget dyr...
Dama ser furten og nervøs ut enda.. nd:

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.