Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-08, 16:42   #1
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokkert!

Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Nei for all del!
Klarer ikke å høre på slikt uten å bry meg jeg. Eller, jeg klarer fordi jeg egentlig er for "veloppdradd" til å bry andre og synes det er en smule ekkelt.. MEN rasisme og trangsynt intoleranse er noe jeg ser på et samfunnsproblem, hvor vi alle har et ansvar å ta.

Møkkafolk!!

:lettprovosert av urettferdighet:

Jauda, gauda.
Dette var jo MYE bedre.

Gammel 05-05-08, 16:50   #2
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fryktelig kommentar.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Lett-sjokka, du?

Jeg må vel innrømme at det skal mer til for å gjøre meg sjokkert enn dette. Og jeg syns jo også det blir litt vel "beste-borgerlig" å kommentere det til den det gjelder. Javel, så var hun sur, grinete og lettere ufyselig. Men burde ikke du prøve å være et bittelite hakk bedre, liksom?

Jeg synes det er fint at medmennesker kan kommentere oppførsel som krysser grensen for akseptabel adferd. Mener du det er besteborgerlig å åpenlyst reagere på den type uttalelser? Er man et bedre menneske om man lar rasistiske utsagn passere i stillhet?

Gammel 06-05-08, 10:08   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

En fryktelig kommentar.

Jeg synes det er fint at medmennesker kan kommentere oppførsel som krysser grensen for akseptabel adferd. Mener du det er besteborgerlig å åpenlyst reagere på den type uttalelser? Er man et bedre menneske om man lar rasistiske utsagn passere i stillhet?

Altså - for å presisere - kommentaren til damen var selvsagt ikke "OK". Langt i fra. Men det ER da litt drøyt også å sitte og gjenta andre folks kommentarer på kafe? Og det ER litt drøyt å blande seg borti hva andre sier? Og det ER vel litt i overkant å bli "sjokkert" over ordbruken, all den tid det er mange mennesker som sier sånt, og en del av dem mener det også.

Hadde det derimot vært sånn at damen skjelte ut kafeinnehaveren - da ville jeg forsvart å gripe inn. Men folk må da få lov til å prate seg i mellom uten at andre skal blande seg?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 10:14   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Så det er i overkant å reagere på at noen er rasister?

Så du synes rasister bare skal få holde på og ikke bli motsagt?

Utgangspunktet er at noen ganske høylydt sa "svarting". Skjønner du ikke at det blir anderledes enn at noen sa noe helt nøytralt noe, som at det er fint vær i dag?

Dessuten sa vel hun det ganske høylydt, sånn at de på andre bord skulle høre det, da er det ihvertfall bra at noen reagerer.

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 10:16   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er drøyt å blande seg borti når noen sier noe sånt. Folk som tror det er greit å bruke slike uttrykk om andre mennesker trenger å høre at andre blir sjokkerte/sinte/oppgitte. Rasister bør få høre at vi er mange som er uenige. Det satt dessuten to barn der som hørte hva bestemor sa. Jeg synes ikke det gjør noe om de også fikk høre at det å kalle noen «svarting» er uakseptabelt.

Og hvis MegaMie hørte hva hun sa, kunne kanskje de som jobber der høre hva hun så også? Da er det i hvert fall på sin plass å reagere.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:04   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det satt dessuten to barn der som hørte hva bestemor sa. Jeg synes ikke det gjør noe om de også fikk høre at det å kalle noen «svarting» er uakseptabelt.

Det var ikke bestemoren, men moren til barna som kom med kommentaren. Mulig jeg formulerte meg litt feil i innlegget.

Gammel 06-05-08, 13:05   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Det var ikke bestemoren, men moren til barna som kom med kommentaren. Mulig jeg formulerte meg litt feil i innlegget.

Aha! Det er nok heller jeg som leste litt fort...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:19   #8
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Jeg opplevde en gang en mann på en buss som snakket høyt til alle på bussen om svartingene som overtok landet vårt. Der på bussen, satt en familie fra pakistan med to søte, men etterhvert livredde jenter.

Jeg henvendte meg til mannen og sa at jeg synes det var helt uakseptabelt å snakke slik om andre mennesker, og at det var viss-vass det han snakket om.

En annen gang observerte jeg en ung mann som ikke ville betale for seg til en pakistansk taxi-sjåfør, og slengte ut rasistiske fraser til sjåføren. Her også sa jeg fra hva jeg mente, og sinnet ble rettet mot meg i stedet, så vi måtte kjøre derifra.

Hadde jeg sittet på kafe og hørt noen andre kalle en servitør for svarting, hadde jeg også reagert,- i alle fall hvis det ble sagt såpass høyt at det var meningen at de rundt skulle høre det.

Folk som ytrer rasistiske holdninger trenger å møte motbør i samfunnet!

Gammel 06-05-08, 13:01   #9
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså - for å presisere - kommentaren til damen var selvsagt ikke "OK". Langt i fra. Men det ER da litt drøyt også å sitte og gjenta andre folks kommentarer på kafe? Og det ER litt drøyt å blande seg borti hva andre sier? Og det ER vel litt i overkant å bli "sjokkert" over ordbruken, all den tid det er mange mennesker som sier sånt, og en del av dem mener det også.

Hadde det derimot vært sånn at damen skjelte ut kafeinnehaveren - da ville jeg forsvart å gripe inn. Men folk må da få lov til å prate seg i mellom uten at andre skal blande seg?

Jeg er helt uenig. Tror jeg lar det bli med det.

Gammel 06-05-08, 15:42   #10
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det sagt mye klokt allerede. (Og jeg sikter da ikke til Line* og Bina.) Å gi uttrykk for hva en mener i denne situasjonene gir forhåpentligvis også et snev av signaleffekt til barna som sitter og hører på den type rasistisk gnål.

Gammel 06-05-08, 15:53   #11
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror du tar feil. Enkelt og greit. Jeg tror ikke at det å komme i munnhuggeri med damen på nabobordet på kafeen fører til noe som helst i form av "spart smerte og vanskeligheter for uskyldige". Det fører til at damen på nabobordet blir forbannet fordi du blander deg inn i hennes private samtale, ja, og så får du kanskje selv en tilfredsstillelse fordi du føler at du har "gjort det rette".

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

(Og jeg sikter da ikke til Line* og Bina.)

Gammel 05-05-08, 16:50   #12
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jauda, gauda.
Dette var jo MYE bedre.

Joa..

Men det er hvertfall ikke rasistisk eller nedvergende mot uskyldige folk.. Møkkafolk , fortjener gjerne å bli kalt møkkafolk!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 16:53   #13
Line*
Expired

Standard

Joa..

Men det er hvertfall ikke rasistisk eller nedvergende mot uskyldige folk.. Møkkafolk , fortjener gjerne å bli kalt møkkafolk!

Og hvem bestemmer hvem som er møkk og ikke, egentlig? :nysgjerrig:

Gammel 05-05-08, 16:54   #14
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og hvem bestemmer hvem som er møkk og ikke, egentlig? :nysgjerrig:

Det er det jeg som gjør!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 16:59   #15
Line*
Expired

Standard

Det er det jeg som gjør!

Tenkte jeg det ikke.

Gammel 05-05-08, 17:11   #16
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Tenkte jeg det ikke.

Er det ikke en forskjell på å bli skjelt ut for noe man er og for noe man gjør?
Hva i alle dager er det for slags resonnement at det er like ille å reagere på at noen oppfører seg dårlig mot andre som å oppføre seg dårlig i første omgang?

Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 17:14   #17
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Er det ikke en forskjell på å bli skjelt ut for noe man er og for noe man gjør?
Hva i alle dager er det for slags resonnement at det er like ille å reagere på at noen oppfører seg dårlig mot andre som å oppføre seg dårlig i første omgang?

Sjokkert?

Neida, bare tuller litt.
Jeg har ikke sagt det.
Jeg synes bare at det er et poeng i det bina skriver.
Og å kalle noen Møkkafolk, tja, det strider LITT det også.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.