Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-08, 23:10   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er synd at neger-ordet er blitt så ødelagt av negativt bruk at man ikke kan bruke det lengre. Vi får håpe at afrikaner ikke utvikler seg til å bli et skjellsord det også.

Det må være innmari trist å være så historieløs som du gir uttrykk for her. Jeg leser avsnittet i siteringen om og om igjen, og jeg blir like målløs og paff hver gang. Det har aldri, jeg gjentar, aldri vært OK å bruke begrepet "neger", ikke nå, ikke for 10 år siden, ikke for 20 år siden og ikke for 50 år siden da de gamle var unge. Det at man velger å bruke begrepet kan ikke unnskyldes med at det var "greit dengang", eller "det var ikke negativt ladet da", for det har aldri vært greit, det har aldri vært OK. Uvitenhet er ikke grunn nok, og hvert fall ikke når man insisterer på å fortsette å bruke begrepet fordi "jeg mener ingenting stygt med det". "Neger" beskriver eller forklarer ingenting som helst om et menneske, det har utelukkende blitt brukt om slaver, aldri den frie afrikaner.

Gammel 08-05-08, 23:21   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

"Neger" beskriver eller forklarer ingenting som helst om et menneske, det har utelukkende blitt brukt om slaver, aldri den frie afrikaner.

Det er det som gir mest mening av det jeg har lest idag. Men hvor står det? Jeg har faktisk ikke hørt det før.
Fra wikipedia:

Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre.
Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 23:24   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

http://contexploration.net/mag/2007/...for_bruke.html

Du må være helt neger for å bruke ordet neger

Det er ikke til å tro, men ordet ”neger” er fortsatt i bruk i Norge. Ordet har en forhistorie som en rasebetegnelse. Mange nordmenn reagerer sterkt på å bli omtalt som ”neger.” Du kan ikke påberope deg en blåøyd naivitet i forhold til hva slags følelser dette ordet vekker. Å bruke ordet neger innebærer å ta i bruk en krenkende språkbruk. Det er naturligvis helt kurant å bruke ordet dersom du ønsker å fornærme andre. Men da kan du risikere å få svar på tiltale.

Min erfaring er at ordet i stedet er i omløp blant mennesker som påstår at de ikke er rasistiske. Noen av de er såkalte høyt utdannede, noe som aldri har vært en garanti for verken det ene eller det andre. De skal liksom innbille meg at de bare tilfeldigvis anvender nedsettende ord og uttrykk om sine medmennesker, som en slags objektiv, vitenskapelig diagnose?
Det finnes likevel en positiv side ved bruken av ordet: I dag fungerer det å si ”neger” utmerket som en kronidiotdetektor, en avslørende detalj på linje med det å ha et medlemskap i Fremskrittspartiet eller statskirken.
For en stund tilbake var jeg i et selskap hvor en hvit mann mente at det var hans menneskerett å bruke ”neger” selv om noen kunne føle seg støtt. Dette må svarte nordmenn tåle, mente han. Mine innvendinger ble avfeid som oversensitive. ”Det er klart at de må tåle å bli kalt neger!”
Noe senere på kvelden benyttet jeg anledningen til å kommentere utseende hans. Jeg lurte på om han kanskje hadde jødiske aner?

”Hva? Nei, er du gal?” ”Men du har jo stor nese og et skarpt blikk. En boklærd utstråling. Er du sikker på at ikke moren din er jøde?”
”Nei, hva… Jeg er da vel ingen jøde!”
”Jo da, du er jøde. Det ser jeg. Jøde må du være.”

Han reiste seg opp i sinne, med knyttede never. Sprengrød i ansiktet.
”Nei vet du hva! Nå slår jeg!”
Hvorpå de andre tilstedeværende lo. Han tålte ikke å bli kalt et ord som han selv mente var nedsettende, noe han tidligere hadde påstått at alle svarte mennesker burde lære seg å gjøre. Poenget med min bruk av ordet ”jøde” her var den assosiasjonen jeg visste at han knyttet til ordet, som den rasisten han var.
Han kunne ha spart seg for ydmykelsen ved å si at han var rasist med én gang.
Mye av grunnen til at det er vanskelig å bli kvitt slike nedsettende uttrykk i Norge er at man ikke kjenner godt nok til den dansk-norske slavehandelen. [Les også Monica Five Aarset innlegg.] Norsk skipsfart tjente gode penger på å frakte slaver fra elfenbenskysten til Karibien. På karibiske øyer som St John var nordmenn også slavedrivere på sukkerplantasjene. På det meste var det rundt 20 nordmenn i sving med pisken på denne vakre øya. Denne delen av norsk historie har ikke dagens nordmenn ansvaret for, naturligvis. Men vi har ansvar for at vi ikke kjenner til den. Vi bør dra lærdommer av historien. Derfor bør vi ikke ukritisk bruke nedarvede ord fra fortiden.
Når det er sagt, kan det være problematisk dersom man vinkler kritikken av "neger-bruken" fra ståstedet til én bestemt hudfarge. At man har samme hudfarge, betyr ikke at man nødvendigvis er ”brødre og søstre”, noe enkelte synes å tro. Det er lettere å ta et oppgjør med diskriminering og hets når man snakker konkret om den urett som blir begått, ikke ved å utgi seg for å være fornærmet på vegne av hele grupper av mennesker (som kanskje ikke har annet til felles enn enkelte utseendetrekk) fra tidenes morgen og frem til i dag.
Den historien som vi bør lære av er like mye svarte nordmenns historie - "vår" historie. Historien er i dette tilfellet knyttet til det geografiske område ”Norge.” Om du tilfeldigvis er født svart og befinner deg i Norge betyr det ikke at du kan ta patent på følelsen av urettferdighet og diskriminering. Uretten som ble begått mot mennesker under slavetiden ble begått mot menneskene som levde da, ikke mot deg. Tar du automatisk til deg offerrollen, har du automatisk pålagt andre overgriperrollen. Det vil skape en situasjon hvor vi aldri kommer oss videre. For eksempel: Dagens menn kan ikke bære ansvaret for all kvinneundertrykking opp gjennom tidene. Dagens tyskere skal ikke stilles til ansvar for krigsforbrytelser begått under Den andre verdenskrig.
Mennesker som lever i dag er ikke produkt av én bestemt kultur, nasjon eller historie. Vi er alle levende, forgjengelige vesener, og vi har til syvende og sist ikke annet ansvar enn det vi har for våre egne liv, og våre egne ord. Så ta ansvar!

Sist redigert av Lisa : 09-05-08 kl 01:15.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 23:29   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Thomas Hylland Eriksen skriver også om "fenomenet" med bruk av "neger" i Norge på sin side (på engelsk, dette er noe som faktisk vekker oppsikt i andre land og som ofte blir omtalt ...)
http://folk.uio.no/geirthe/Hottentots.html

Gammel 08-05-08, 23:35   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

bønna, jeg synes ihvertfall at du bør få kreditt for å fortsette diskusjonen og åpne opp for de andres innspill, selv når de faller ned på navnekalling. Kreditten trengte du virkelig i mine øyne, etter disse utspillene dine, men jeg synes det burde berømmes likevel.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 23:39   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

bønna, jeg synes ihvertfall at du bør få kreditt for å fortsette diskusjonen og åpne opp for de andres innspill, selv når de faller ned på navnekalling. Kreditten trengte du virkelig i mine øyne, etter disse utspillene dine, men jeg synes det burde berømmes likevel.

Det var faktisk hun selv som sa hun var dum hvis det er meg du sikter til.

Jeg blir så jævla forbanna over slike holdninger, Milfrid snakker om datteren sin som blir kalt neger som skjellsord på skolen, og noen folk forsvarer denne ordbruken. Det er nok mange barn rundt i de tusen hjem i Norge som hører mamma og pappa snakker om "jævla" negere akkurat som de snakker om svartinger, derfor skal ikke dette bagataliseres.

Gammel 08-05-08, 23:46   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg blir så jævla forbanna over slike holdninger, Milfrid snakker om datteren sin som blir kalt neger som skjellsord på skolen, og noen folk forsvarer denne ordbruken. Det er nok mange barn rundt i de tusen hjem i Norge som hører mamma og pappa snakker om "jævla" negere akkurat som de snakker om svartinger, derfor skal ikke dette bagataliseres.

Nå har ikke du forstått noenting. Jeg sier at det også er mennesker som bruker neger uten at de mener noe vondt med det, som vi bruker afrikanere. Som ikke vet at neger betyr slave. Men som tror det er afrikaner det er snakk om.
Jeg har all sympati for mildrids datter, det er ikke noe morro å bli mobbet, jeg ble det selv, ikke fordi jeg var brun i huden, men for blant annet at jeg hadde skjeve fortenner. Men Mildrids datter har i alle fall en mor som bryr seg, det hadde ikke jeg.

Gammel 08-05-08, 23:50   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Nå har ikke du forstått noenting. Jeg sier at det også er mennesker som bruker neger uten at de mener noe vondt med det, som vi bruker afrikanere. Som ikke vet at neger betyr slave. Men som tror det er afrikaner det er snakk om.
Jeg har all sympati for mildrids datter, det er ikke noe morro å bli mobbet, jeg ble det selv, ikke fordi jeg var brun i huden, men for blant annet at jeg hadde skjeve fortenner. Men Mildrids datter har i alle fall en mor som bryr seg, det hadde ikke jeg.

Here we go again ... så fordi mange barn blir mobbet av forskjellige grunner er det greit å si neger? Or?
Tar du avstand fra ordbruken? Skjønner du at når du sier neger foran barna dine så er du med på å legitimere denne bruken?
Hvis folk sier neger så er de rasister, som Skremmern sa, det har aldri vært ok å kalle folk neger.

Jeg skjønner ikke hvor folk har vært de siste årene hvis de ikke har fått med seg dette?

***og jeg lover meg selv alltid å ikke blande meg inn i neger debatter for det er bare altfor frusterende ***

Gammel 08-05-08, 23:47   #9
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig med deg i sak, Lisa. Det er også helt forståelig for meg at dette setter igang sterke følelser. Det gjør det hos meg også, selv før jeg fikk et barn som får føle rasisme på kroppen. Her var ikke poenget mitt å sparke sleivspark hverken til deg eller andre. Jeg syntes bare det var flott at bønna åpnet opp for endre seg, når hun kunne ha hengt seg opp i andres ordbruk. Eller flisespikket på tåpelige måter, slik jeg synes bina har gjort i denne tråden.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 23:42   #10
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Takk for det.
Jeg lærer jo litt innimellom all skitkastinga.

Gammel 08-05-08, 23:46   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Håper vel aller helst at du bare er et troll som er ute etter å provosere ...

Gammel 09-05-08, 01:11   #12
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Det finnes likevel en positiv side ved bruken av ordet: I dag fungerer det å si ”neger” utmerket som en kronidiotdetektor, en avslørende detalj på linje med det å ha et medlemskap i Fremskrittspartiet eller statskirken.

No er ikke jeg særlig fan av hverken Fremskrittspartiet eller statskirken, men dette var da virkelig en uttalelse som ikke er det spor bedre enn bønna sine.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 01:13   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

No er ikke jeg særlig fan av hverken Fremskrittspartiet eller statskirken, men dette var da virkelig en uttalelse som ikke er det spor bedre enn bønna sine.

Altså, det var jo ikke JEG som skrev det da, det var en cut and paste, jeg synes han skrev en god forklaring ... skal legge inn linken ...

Gammel 08-05-08, 23:28   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det som gir mest mening av det jeg har lest idag. Men hvor står det? Jeg har faktisk ikke hørt det før.

Jah, Wikepedia kan man stole på.

Jeg anbefaler deg å titte litt rundt på AYIN sine sider. Mye god og nyttig informasjon:

Ordet har sin bakgrunn i det latinske negre/negro, som opprinnelig betyr svart. Men bakgrunnen for at ordet har blitt tatt inn i det norske språk er at europeiske nasjoner satte dette som en merkelapp på afrikanske slaver. Språk er ikke statisk og norsk språk plikter å oppdatere seg på lik linje med andre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:16.