Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du lusekam?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør alle husstander ha en lusekam
Ja, seffern!! 93 72,66%
Aner ikke??? 3 2,34%
Nei, det holder å titte i hodebunnen/håret 20 15,63%
Dustepoll/du har for lite å gjøre/tenk på noe annet enn lus 12 9,38%
Deltakere: 128. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-08, 22:50   #61
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lusekam?

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Det går visst litt i bølgedaler, men trenden er at det er flere i tettbygde strøk, naturlig nok. (http://www.fhi.no/dav/9234d1ca00.pdf )
Finnmark feks har ikke hatt en eneste rapportert epedemi de siste 7 årene, men Oslo og Akershus har hvert år.
Verst er Oppland med 4 til 17 (!) epedemier de siste 7 årene.

Kan knapt huske å ha hørt om det her jeg bor. Har bodd her hele livet...
Oslo assa.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 23:01   #62
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kan knapt huske å ha hørt om det her jeg bor. Har bodd her hele livet...
Oslo assa.

Jeg bor rett utenfor, og vi hører om det stadig vekk. Noe i barnehagen, men mest i skolen faktisk.
Noen er heldige og slipper unna, og andre får det tydeligvis gang på gang.
Du får anse deg selv som heldig hittil.
Du har barn i barnehage/ skole?

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 23:51   #63
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøpte sist det var lusealarm i barnehagen. Sjekket Lillemor jevnlig da, men må innrømme jeg har vært sløv med å sjekke henne etter det.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 00:04   #64
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Lusekam har vi og den er i jevnlig bruk. Vi fikk lusekammen på skolen i forbindelse med den nasjonale bekjempelsen mot lusen. Har ikke hatt lus men bedre føre var osv

Gammel 11-05-08, 14:27   #65
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Det går visst litt i bølgedaler, men trenden er at det er flere i tettbygde strøk, naturlig nok. (http://www.fhi.no/dav/9234d1ca00.pdf )
Finnmark feks har ikke hatt en eneste rapportert epedemi de siste 7 årene, men Oslo og Akershus har hvert år.
Verst er Oppland med 4 til 17 (!) epedemier de siste 7 årene.

Tror du blander litt her...... Den tabellen du refererer til gjelder noe helt annet... (Nephropathia epidemia- musepest!)
Dessuten er ikke hodelus meldepliktig.

Gammel 11-05-08, 17:12   #66
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som sier dere sjekker oftere om vinteren: hvorfor oftere da, fremfor sommer?

Og til dere som mener det er hysterisk å sjekke hver uke: det er jo nettopp DET som er å forebygge, jo!! Da hindrer man lusa å få "rotfeste", man hindrer den i å bli fruktbar og begrenser dermed spredning veldig effektivt!! Og lusekam bør finnes i hvert hjem (og brukes, selvfølgelig!) ...

Den lusekammen med dobbeltradet metall funker som vanlig børste og er helt genial, jeg grer min 7 år gamle jente med den minst 2 ganger i uka. :har hatt lus=noia:

Gammel 11-05-08, 18:15   #67
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Tror du blander litt her...... Den tabellen du refererer til gjelder noe helt annet... (Nephropathia epidemia- musepest!)
Dessuten er ikke hodelus meldepliktig.

Åh...
Poteto-potato.
Ja, da er det bare å se helt bort i fra den referansen.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 00:40   #68
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Vi har, men har ikke fått brukt den enda.
Det har vært 2 alarmer i barnehagen dette året. Jeg er livredd for lus ja

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 01:05   #69
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte, JA, at vi har lusekam men har aldri hatt brukt for den.
I barnehagene har det aldri vært noe tema å sjekke for lus. På skolen fikk vi beskjed om å kjøpe kam, noe jeg gjorde, men så hadde de helsesøster og andre til å sjekke barna på skolen i to omganger i høst og etter det har det ikke vært noe mer snakk om lus. Mulig vi er heldige i år for jeg husker naboen snakket om lus flere ganger for hennes 1.klassing i fjor.

Gammel 12-05-08, 01:50   #70
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Lusekam? Hva er det for noe?

Gammel 12-05-08, 01:53   #71
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg håper du tuller, Azi.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:39   #72
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Lusekam? Hva er det for noe?

En kam med veldig tette tagger som du bruker til å gre ut lus med. Spesielt viktig nå ettersom mange lus er blitt resistente mot lusemiddel og ikke dør av det, men bare "besvimer", de må da ut av håret før de "våkner" igjen.

Gammel 12-05-08, 11:52   #73
Ke@
Aktiv

Ke@ sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Hjemme
Ke@ er litt kul
Standard

Ja, det har vi, selv om vi ikke har hatt lus noengang.
En gang må jo være den første, og vi vet aldri når det blir.

Gammel 12-05-08, 12:15   #74
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte dustepoll, for jeg vet godt at det ikke holder å bare titte i hodebunnen/håret...

Uansett, jeg har ikke lusekam i huset, og ender vel opp med å sette himmel og jord i bevegelse for å få skaffet en dersom utysket skulle dukke opp her i heimen.

Gammel 12-05-08, 19:30   #75
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Uansett, jeg har ikke lusekam i huset, og ender vel opp med å sette himmel og jord i bevegelse for å få skaffet en dersom utysket skulle dukke opp her i heimen.

Meningen er vel også at man skal bruke lusekam forebyggende, dvs gre gjennom podenes hår et par ganger i uka når det er vått. Da skal man kunne oppdage/fjerne egg på et tidlig tidspunkt.

Hvor mange som faktisk gjør dette, er vel et helt annet spørsmål...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:43   #76
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Ja selvsagt.
Har dessverre hatt et par luserunder, frister overhodet ikke med gjentagelse.
De to yngste er gutter,de blir heldigvis ikke så raskt smittet som jenter med langt hår.

Gammel 12-05-08, 21:36   #77
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, det har vi.

Har hatt et par runder med lus, og lusekam er et uunnværlig hjelpemiddel i forhold til svineriet.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 21:37   #78
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja vi har lusekam som er i bruk når lusealarmen går...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 21:45   #79
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har lusekam. Jeg grer gjennom håret til jentene siste søndag i mnd og holder et hvitt ark under for å sjekke. Barnehagen deres har hatt mange angrep av lus, og ikke før vi fikk igjennom på foreldremøte at dette burde være rutine siste søndag hver mnd for alle barna har de fått knekt epedemien. Nå har vi ikke hørt noe om lus siden i høst. Jentene våre har heldigvis aldri fått denne lusa, jeg tenker med skrekk på sart hud og hodebunn i kombinasjon med lusemiddel.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 10:55   #80
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg har aldri eid en lusekam. Ikke har noen av oss hatt lus heller, og jeg kan ikke huske at det har gått verken i barnehagen eller på skolen. Kanskje vi bor i en lusefri del av verden?

Skulle vi få behov for det så kjøper vi lusekam. Men jeg ser altså ikke poenget akkurat nå.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.