Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det valgdag på en mandag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-13, 10:09   #21
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi kan bare stemme i dag. Forhåndsstemmingen foregår bl.a. på biblioteket, men vi har ikke noe bibliotek i byen vår. ( ) De fleste valglokalene i kommunen holdt åpent i går også, tror jeg, men ikke rådhuset, som vi sogner til.

Er det ikke postkontor i byen din, da? Der pleier det jo også å være mulig å forhåndsstemme.

Vårt valglokale var åpent fra 13-18 i går, og til 21 i kveld, tror jeg. Det burde gjøre det mulig å få stemt. Og strengt tatt synes jeg valg er så viktig at hvis barnas fritidsaktiviteter kræsjer med åpningstidene til valglokalet, så ville jeg uansett prioritert å stemme!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 10:10   #22
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Du kan stemme i hvilket som helst valglokale i kommunen din.

Så det kan man altså? Da slipper jeg å kjøre hit og dit i dag dersom jeg kan stemme der det passer best, og ikke nødvendigvis på mitt lokale valglokale.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 10:11   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Postkontor finnes knapt lenger, men det er veldig mange andre steder det har vært mulig å forhåndsstemme.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 10:14   #24
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Så det kan man altså? Da slipper jeg å kjøre hit og dit i dag dersom jeg kan stemme der det passer best, og ikke nødvendigvis på mitt lokale valglokale.

Ja innen egen kommune kan du stemme i hvilket som helst valglokale.

Gammel 09-09-13, 10:14   #25
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Høyrte noko på radio om at det tradisjonelt var mandag fordi med ein søndag dagen før var valkampen avslutta slik at det ikkje var valkamp/debattar dagen før valet, då var det tid for å tenke og bestemme seg. Om dette stemmer veit eg ikkje...

Det der høres logisk ut, syns jeg.

Vår skole er nok mest stengt på grunn av at det blir mye trafikk rundt skolen, kan jeg tenke meg. Lokalet som brukes er nok ikke mye brukt i løpet av skoldagen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 10:16   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår skole er for øvrig ikke stengt selv om det er valglokale. Elevene har utedag, og går på tur i forskjellige retninger.

Gammel 09-09-13, 10:16   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år leste de av valgkortet med en scanner i mitt valglokale i Oslo. Tidligere har de krysset meg ut i en bok. Med den scanneren burde det være mulig å stemme i alle valglokaler nå, men jeg har ikke undersøkt om det er lov.

Jeg stemte i går.

Gammel 09-09-13, 10:18   #28
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I år leste de av valgkortet med en scanner i mitt valglokale i Oslo. Tidligere har de krysset meg ut i en bok. Med den scanneren burde det være mulig å stemme i alle valglokaler nå, men jeg har ikke undersøkt om det er lov.

Jeg stemte i går.

Det er lov også om du kommer uten valgkort og krysses av i bok.

Gammel 09-09-13, 11:08   #29
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

I vår kommune kan man bare stemme i dag. Det var forhåndsstemming i to ulike lokaler (rådhuset og biblioteket), så mulighetene er jo der om man absolutt ikke kan (eller vil) på selve valgdagen. Ellers er vårt valglokale en skole (gymsalen), men skolen har så vidt jeg vet undervisning som vanlig den dagen.

Gammel 09-09-13, 11:15   #30
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi kan bare stemme i dag. Forhåndsstemmingen foregår bl.a. på biblioteket, men vi har ikke noe bibliotek i byen vår. ( ) De fleste valglokalene i kommunen holdt åpent i går også, tror jeg, men ikke rådhuset, som vi sogner til.

Joda, det er bibliotek i kommunen, bare ikke akkurat i byen.

Gammel 09-09-13, 11:18   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid trodd at det hadde noe med at man skulle være edru og ikke bakfull å gjøre. At man i gamledager ikke drakk på en søndag, så da var man frisk og fin til å stemme mandag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 11:18   #32
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Joda, det er bibliotek i kommunen, bare ikke akkurat i byen.

Ja, det veit jeg jo selvfølgelig, men jeg synes det er skandaløst at vi ikke har noe bibliotek i selve byen (og det var jo det jeg skreiv også - ikke kommunen).

Gammel 09-09-13, 11:28   #33
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at det kunne med fordel stått på valgkortet at man kan stemme i alle valglokaler i kommunen. Det står bare "Valglokalet på valgdagen er:" og åpningstid.

Jeg har nesten alltid stemt utenfor min krets, der det var mest praktisk å svippe innom etter jobb.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 12:58   #34
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Kommunen kunngjør hvor ditt valglokale er og hvor lenge det er åpent. Merk likevel at du kan stemme i et hvilket som helst valglokale i kommunen.

Dette stemmer ikke. I vår kommune kan du kun stemme i din egen valgkrets på valgdagene 8. og 9. september.

Gammel 09-09-13, 13:01   #35
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Dette stemmer ikke. I vår kommune kan du kun stemme i din egen valgkrets på valgdagene 8. og 9. september.

Hvorfor bryter kommunen din med gjeldende praksis? Er det lov?

Gammel 09-09-13, 13:03   #36
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor bryter kommunen din med gjeldende praksis? Er det lov?

Det har jeg ikke undersøkt, gitt. De gjør det nå like fullt.

Gammel 09-09-13, 13:05   #37
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Hvis man er i tvil om man kan stemme utenfor egen krets, er det lurt å sjekke kommunens hjemmesider. Det bør ligge informasjon ute om dette på forsiden der i dag.

Gammel 09-09-13, 13:09   #38
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det har jeg ikke undersøkt, gitt. De gjør det nå like fullt.

Da regner jeg med at de gjør noe de ikke har lov til.

Men seriøst. Har kommunen din lagt ut info om at dere ikke kan stemme i alle valglokalene?

Gammel 09-09-13, 13:11   #39
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Da regner jeg med at de gjør noe de ikke har lov til.

Men seriøst. Har kommunen din lagt ut info om at dere ikke kan stemme i alle valglokalene?

Helt seriøst.

Gammel 09-09-13, 13:16   #40
Guava

Guava sin avatar

Standard

Helt seriøst.

Hadde vært veldig interessant å vite hvordan de kan dette når regjeringens info sier noe annet.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.