|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvorfor er det valgdag på en mandag?I Sverige er det på en søndag og det må jeg si er mye mer praktisk både med tanke på når man kan stemme og at barna som har skole med valglokale kan gå i skolen. I år så kunne man stemme i går hos oss og det syns jeg er flott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Her er det åpent i valglokalene søndag og mandag, og slik har det vært iallefall i de 18 årene jeg har hatt stemmerett. Aner ikke hva som er grunnen til det.
![]() |
#3 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Det er alltid både søndag og mandag. Ikke alle valglokaler har åpent søndag, men de største i hver kommune (tror jeg) slik at man kan stemme på f.eks. rådhuset på søndag selv om man ikke tilhører den valgkretsen. Praktisk dersom man ukependler. :btdt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Det har alltid vært på mandager så lenge jeg kan huske, aner ikke hvorfor. Hos oss er mandager alltid travle pga masse fritidsaktiviteter, så jeg pleier å forhåndsstemme.
![]() |
#5 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Jeg kan bare stemme i dag ser jeg på valgkortet mens foreldrene mine kunne stemme i går også. Det kan ikke ha noe med valglokaler å gjøre da?
![]() |
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Her i kommunen er det bare mandag. Moren min som er eks-politiker sier det er for dyrt for kommunen å avholde to valgdager, dermed er det kun mandag. Men, vi har hatt veldig lett tilgjengelige forhåndsstemmelokaler ved flere kjøpesentre/matbutikker rundt omkring, så det er ikke så vanskelig å få stemt.
![]() |
#8 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?
Tror ikke det er det som står der, men åpningstiden på ditt valglokale. Du kan stemme på alle valglokaler i kommunen din. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Så lenge man kan forhåndstemme så lett som man får + at valglokalene er åpne så lenge, ser jeg ikke problemet med at det er på en ukedag jeg altså.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Jeg har aldri tenkt over det, men det er kanskje, som Storm er inne på, for at folk som er bortreist i helgen skal få stemt? Og for at de som jobber med selve valgavviklingen skal slippe å jobbe på søndag, kanskje.
![]() |
#11 |
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Hverken skolen jeg jobber på eller skolen til ungene har skolefri i dag.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Det er ingen ting i veien for å stemme på en helligdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Høyrte noko på radio om at det tradisjonelt var mandag fordi med ein søndag dagen før var valkampen avslutta slik at det ikkje var valkamp/debattar dagen før valet, då var det tid for å tenke og bestemme seg. Om dette stemmer veit eg ikkje...
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Vi kan bare stemme i dag. Forhåndsstemmingen foregår bl.a. på biblioteket, men vi har ikke noe bibliotek i byen vår. (
![]() |
![]() |
#16 |
|
Du kan stemme i hvilket som helst valglokale i kommunen din. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?Det er den enkelte kommune som bestemmer om de skal ha en eller to valgdager.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?I kommuner med bare en valgdag ser jeg mange fordeler med å ha det på en hverdag fremfor helg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
intro
|
Kan jeg? Jeg trodde faktisk at jeg måtte forholde meg til det som stod på valgkortet, jeg. Skolen der jeg leverte barn i morges er også valglokale, men det åpnet uansett ikke før kl. 9, så da er Rådhuset det mest praktiske uansett.
![]() |
![]() |
#20 |
|
Hentet fra regjeringen.no: På valgdagen 9. september (og 8. september i kommuner der det er todagers valg) må du stemme i den kommunen du er manntallsført. Du er manntallsført i den kommunen du var registrert som bosatt den 1. juli i 2013. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|