Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det valgdag på en mandag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-13, 08:41   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det valgdag på en mandag?

I Sverige er det på en søndag og det må jeg si er mye mer praktisk både med tanke på når man kan stemme og at barna som har skole med valglokale kan gå i skolen. I år så kunne man stemme i går hos oss og det syns jeg er flott.

Hvorfor har man det på en mandag i Norge? Bare tradisjon?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:42   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er det valgdag på en mandag?

Her er det åpent i valglokalene søndag og mandag, og slik har det vært iallefall i de 18 årene jeg har hatt stemmerett. Aner ikke hva som er grunnen til det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:44   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid både søndag og mandag. Ikke alle valglokaler har åpent søndag, men de største i hver kommune (tror jeg) slik at man kan stemme på f.eks. rådhuset på søndag selv om man ikke tilhører den valgkretsen. Praktisk dersom man ukependler. :btdt:

Hvorfor det er slik, aner jeg ikke.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:45   #4
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Det har alltid vært på mandager så lenge jeg kan huske, aner ikke hvorfor. Hos oss er mandager alltid travle pga masse fritidsaktiviteter, så jeg pleier å forhåndsstemme.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:46   #5
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kan bare stemme i dag ser jeg på valgkortet mens foreldrene mine kunne stemme i går også. Det kan ikke ha noe med valglokaler å gjøre da?

Gammel 09-09-13, 08:47   #6
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I helgene er nordmenn på hytta.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:48   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i kommunen er det bare mandag. Moren min som er eks-politiker sier det er for dyrt for kommunen å avholde to valgdager, dermed er det kun mandag. Men, vi har hatt veldig lett tilgjengelige forhåndsstemmelokaler ved flere kjøpesentre/matbutikker rundt omkring, så det er ikke så vanskelig å få stemt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:52   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg kan bare stemme i dag ser jeg på valgkortet mens foreldrene mine kunne stemme i går også. Det kan ikke ha noe med valglokaler å gjøre da?

Tror ikke det er det som står der, men åpningstiden på ditt valglokale. Du kan stemme på alle valglokaler i kommunen din.

Ellers er jeg enig med Pelen, jeg skjønner ikke vitsen med skolefri. Der hvor skoler brukes som stemmelokaler det vel ikke hele skolen som er i bruk? Husker at det var valg når jeg gikk på barneskolen. Da kunne vi ikke ha gym siden gymsalen var stemmelokale. Og så var det spennende å titte på alle folka som kom der. :knirk:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:56   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge man kan forhåndstemme så lett som man får + at valglokalene er åpne så lenge, ser jeg ikke problemet med at det er på en ukedag jeg altså.
Forøvrig så er skolen vår valglokale i år - det er ikke skolefri av den grunn. Ungene har skogdag.

Gammel 09-09-13, 08:58   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri tenkt over det, men det er kanskje, som Storm er inne på, for at folk som er bortreist i helgen skal få stemt? Og for at de som jobber med selve valgavviklingen skal slippe å jobbe på søndag, kanskje.

Gammel 09-09-13, 09:10   #11
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hverken skolen jeg jobber på eller skolen til ungene har skolefri i dag.
Når det gjelder mandag som valgdag kan det jo skyldes at søndag strengt tatt fremdeles regnes som helligdag, ihvertfall litt.

Gammel 09-09-13, 09:18   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Tror som Lizzie at søndag fortsatt regnes som helligdag og derfor ikke brukes som valgdag.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 09:38   #13
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen ting i veien for å stemme på en helligdag.

Veldig mange steder er stemmelokaler åpne både søndag og mandag og i tillegg har man allverdens tid på seg til å forhåndsstemme før den tid. Åpningstidene er også romslige.
Skal man beholde to dagers åpent stemmelokale er det ikke særlig lurt å flytte valgdag til søndag.
Valgdag innebærer også ganske mange mennesker i aksjon og jeg tror det er lettere å få folk til dette på hverdag vs. helg.

Hvorfor stenger skoler? Jeg har i hele min skoletid gått på skole med valglokale. Ingen stenging av den grunn.

Jeg tror det å bytte til søndag ville være veldig dumt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 09:39   #14
Gri

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Høyrte noko på radio om at det tradisjonelt var mandag fordi med ein søndag dagen før var valkampen avslutta slik at det ikkje var valkamp/debattar dagen før valet, då var det tid for å tenke og bestemme seg. Om dette stemmer veit eg ikkje...

Gammel 09-09-13, 09:39   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan bare stemme i dag. Forhåndsstemmingen foregår bl.a. på biblioteket, men vi har ikke noe bibliotek i byen vår. ( ) De fleste valglokalene i kommunen holdt åpent i går også, tror jeg, men ikke rådhuset, som vi sogner til.

Gammel 09-09-13, 09:44   #16
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi kan bare stemme i dag. Forhåndsstemmingen foregår bl.a. på biblioteket, men vi har ikke noe bibliotek i byen vår. ( ) De fleste valglokalene i kommunen holdt åpent i går også, tror jeg, men ikke rådhuset, som vi sogner til.

Du kan stemme i hvilket som helst valglokale i kommunen din.

Gammel 09-09-13, 09:46   #17
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er den enkelte kommune som bestemmer om de skal ha en eller to valgdager.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 09:52   #18
Guava

Guava sin avatar

Standard

I kommuner med bare en valgdag ser jeg mange fordeler med å ha det på en hverdag fremfor helg.

Jeg har vært forbi valglokale i dag og folk kommer dit på mange måter. På søndager går det knapt busser og taxi er dyrt.

Gammel 09-09-13, 10:01   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Du kan stemme i hvilket som helst valglokale i kommunen din.

Kan jeg? Jeg trodde faktisk at jeg måtte forholde meg til det som stod på valgkortet, jeg. Skolen der jeg leverte barn i morges er også valglokale, men det åpnet uansett ikke før kl. 9, så da er Rådhuset det mest praktiske uansett.

Gammel 09-09-13, 10:03   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Kan jeg? Jeg trodde faktisk at jeg måtte forholde meg til det som stod på valgkortet, jeg. Skolen der jeg leverte barn i morges er også valglokale, men det åpnet uansett ikke før kl. 9, så da er Rådhuset det mest praktiske uansett.

Hentet fra regjeringen.no: På valgdagen 9. september (og 8. september i kommuner der det er todagers valg) må du stemme i den kommunen du er manntallsført. Du er manntallsført i den kommunen du var registrert som bosatt den 1. juli i 2013.

Kommunen kunngjør hvor ditt valglokale er og hvor lenge det er åpent. Merk likevel at du kan stemme i et hvilket som helst valglokale i kommunen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.