|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?
Flyttet? Er heldigvis ikke der.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Jeg overdriver. Hadde ikke flyttet, men jeg er veldig konfliktsky. Jeg hadde nok prøvd å si noe om at turene var min alenetid og at den er viktig for meg.
![]() |
![]() |
#3 |
rakkarpus
|
Enig. Begynner med sannheten om at jeg ikke kan gå turer med henne pga hunden min og armene. Foreslår hun annen sosialisering må jeg vurdere noe annet.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Dette høres jo ut som ganske tung psykiatri eller noen med en psykisk utviklingshemning eller begge deler, og det er jo virkelig ikke så lett å håndtere. Jeg husker vi hadde en som bodde på en institusjon like ved oss (før HVPU, så der bodde det et ganske bredt utvalg, fra ganske lette, til veldig tung psykiske utviklingshemninger), hun så helt funksjonsfrisk ut, men om hun klarte å gripe fatt i deg og starte en samtale sånn på veien, så var du helt STUCK. Det ble en del omveier på skoleveien hjem, husker jeg.
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
Tenker du det utifrå den informasjonen som er gitt her? Eg kan heller ikkje lese tanker og gjette at folk meiner noko dei ikkje seier.
![]() |
![]() |
#6 |
rakkarpus
|
Dette er en person som bor i en fritidsbolig store deler av året, og har et hjem og en annen fritidsbolig de pendler mellom, så tror ikke hun følte på noe forklaringsbehov. Og hun fortalte at dette var første gangen hun hadde oppsøkt hjelp også. Hun har nok vært synlig i nabolaget, bare jeg som ikke har møtt på henne på to år. Tilfeldigheter, ser av innlegg på sosiale media at hun har vært på turer med hunden. Hun bor kanskje 2 km unna meg, så ikke naturlig at hun går forbi oss daglig, ser henne sjelden rundt oss utenom i det siste, når hun har oppsøkt meg på døra.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
Ærlig talt, det gjør det ikke. Det kan hende du har rett, men mest sannsynlig er dette bare en person med litt dårlig justerte sosiale antenner, og som er veldig dårlig til å vurdere hva man kan dele med andre og når. Det kan skje ganske normalt oppegående mennesker. Og når det gjelder sykdom, fysisk eller psykisk, så er det veldig vanskelig å vurdere. Man kan ha føle seg ekstra synlig og utsatt for mistolkning (ikke nødvendigvis en innbilt risiko, heller), og dermed få veldig stort behov for å forklare seg.
![]() |
![]() |
#8 |
rakkarpus
|
Den siste der lagrer jeg.
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
Selvsagt har jeg det. Det kan jo hende folk kommer midt i middagen, eller at jeg er syk eller sliten. Da sier jeg at det ikke passer nå, og om det er noe som kan tas på annet tidspunkt så prøver jeg å avtale et.
![]() |
![]() |
#10 |
rakkarpus
|
Mente mer som i med mennesker du ikke har noen interesse av å være sammen med ever, som oppsøker deg uanmeldt på døra.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 08-03-19 kl 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Eg tenker litt som Niobe, at du må seie tydelig nei før du stempler henne som invaderende. Samtidig kjenner eg meg igjen i situasjonen og kan relatere til episoder der eg og føler meg overvelda og fanga av mennesker med andre grenser enn meg. Likevel er det vanskelig for den andre å vite at du eigentleg ikkje ønsker denne typen kontakt, har du til og med blir ståande og lytte etter at samboeren din har sagt at han har varm mat. Det kan tolkast som interesse viss du snur på det.
![]() |
![]() |
#12 |
rakkarpus
|
Men er dette noen du har lyst til å gjøre noe med neste uke?
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Jeg leste det sånn, ja, spesielt den fysiske påtrengtheten. Men det kan godt hende jeg tar feil altså. Men det virket bare MYE mer "off" enn "litt rar".
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
Da har du nok til gode å treffe virkelig rare mennesker. Den skalaen går mye lengre enn du tror.
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Haha, jeg skal love deg at det har jeg IKKE!
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?De aller rareste har jeg ikke truffet på institusjoner. De er helt vanlige mennesker, sånn ytre sett. Går på jobb, har barn og bolig. Men åpenbart malt med litt bred kost, sånn når man begynner å prate med dem.
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?"Malt med bred kost", du.
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Invaderende nabo - hva gjør man?Jeg prøver å lære meg politisk akseptable uttrykk for en del av adjektivene jeg normalt sett bruker. Det er veldig vanskelig.
![]() |
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Huff, ja, ei jeg kjenner setter seg på huk, og omtaler seg selv i tredjeperson ("mamma skal bare gå en tur på butikken"), og bryter på bokmål i stedet for dialekten hun snakker til voksne med, til sin egen snart 12 år gamle, svært oppegående datter.
Jeg synes du gjør en god jobb.
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
Øi! Man trenger ikke være nedlatende eller psyk-case for å forbeholde bergensdialekten for den virkelig strenge barneoppdragelsen.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|