|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Jeg hørte en diskusjon på radioen i går om den lista. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Jeg skjønner ikke helt det. Jeg for min del elsket de fleste av disse bøkene, og jeg tviler på om jeg følte meg så veldig hjemme i miljøene fordi de var tidsriktige for meg akkurat. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
|
Jeg snakket med læreren til min datter om bøker. Hun sa at bøkene av Anne Cath. Vestly og Astrid Lindgren ikke fenget ungene noe særlig. Hun mente at de ble for kjedelige og at barn i dag krever mer fordi de er vant til å få presentert det meste i lyd og bilde. I tillegg mente hun at samfunnet har forandret seg så enormt siden disse bøkene ble skrevet at barna ikke kjente seg igjen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Vel, jeg mener at læreren til datteren tar grusomt feil. Ikke at det beviser noe, så klart, men jeg har lest samtlige Knerten-bøker og Lotta i Bråkmakergata-bøker for Frøkna, og hun var trollbundet av fascinasjon. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Jeg mener hun har nok delvis rett fordi dette stemmer for noen barn, men jeg tror det er barn som ikke er vant til å bli lest til. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Så enig, så enig. For øvrig synes jeg det var spesielt tøysete å kritisere lista for å ha for mange utenlandske forfattere med. Dette skulle jo være en liste over de 25 beste barnebøkene gjennom tidene, skulle det ikke? Jeg synes Norge ser grovt overrepresentert ut, jeg.
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Og dette kan jeg signere helhjertet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg vil påstå at Vestly fenger en del barn i dag også. Var speiderleder for en gjeng gutter i 1. og 2. klasse for et år siden, og de elsket Ole Aleksander Filibombombom. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Hertuginne
|
Om små barn ikke klarer å lage bilder i hodet sitt på samme måte som før, sånn generelt sett, kan ikke jeg uttale meg om. Men guttungen min på tre klarer det helt utmerket. I går satt han og underholdt oss foreldre en hel time i bilen, med å "lese" bok og lage sine egne historier ut fra de få bildene som var i den. Det var en helt ny bok, som vi ikke har lest til han enda, så det var mye morsomt som kom ut av det. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|