Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svartelistene til familiens selvstendige rett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-08, 11:56   #21
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Har du prøvd å trykke på de linkene å se hva slags bøker som kommer opp?

Som sagt, nivået er ikke så bra. Dumme folk bekymrer meg.

Gammel 21-06-08, 12:02   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oh my God!

Dette var mystisk og skummel lesning. Jeg har jo jobbet med dem som ble utsatt for omsorgssvikt som barn og dem som mener de er blitt feilaktige vedtak fra barnevernet/fylkesmannen. En del av de foreldrene som har linket sine vanvittige hjemmesider til hovedhjemmesiden representerer noen av de få som vil ha erstatning for det de hevder er gale vedtak. Det hender selvsagt innimellom at det ligger gale vurderinger til grunn og at barn feilaktig blir tatt ut av hjemmet, men etter å ha gjennomgått noen hundre saker, sp er tendensen helt klart at for få barn blir fjernet fra foreldrene sine, at samfunnet aksepterer omsorgssvikt og vold mot barn, at foreldre har stor frihet til å ødelegge barna sine psykisk og fysisk.

Den ene damen som hadde linket til sin hjemmeside hadde listet opp følgende utg.pkt for omsorgsovertakelse:
-vold mot spedbarn (jfr legevakten)
-psysisk sammenbrudd og sykehusinnleggelse for mor
-fysiske skader på barn oppdaget i bhg
-far bruker amfetamin
-mor ruset ved flere anledninger
-kaotisk og veldig rotete hjem, omtalt som svinesti i rapporter
-utagerende og fortvilet unge
-ikke vilje eller evne til samarbeid med barnevernet

La meg se... Høres dette ok ut? Høres dette ut som forhold som er bra for barn?

Gammel 21-06-08, 12:05   #23
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Å herreminhatt. Jeg fant listene.

Gammel 21-06-08, 12:11   #24
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Oh my God!

Den ene damen som hadde linket til sin hjemmeside hadde listet opp følgende utg.pkt for omsorgsovertakelse:
-vold mot spedbarn (jfr legevakten)
-psysisk sammenbrudd og sykehusinnleggelse for mor
-fysiske skader på barn oppdaget i bhg
-far bruker amfetamin
-mor ruset ved flere anledninger
-kaotisk og veldig rotete hjem, omtalt som svinesti i rapporter
-utagerende og fortvilet unge
-ikke vilje eller evne til samarbeid med barnevernet

La meg se... Høres dette ok ut? Høres dette ut som forhold som er bra for barn?

Dette var grunnene til at BV synes at noen andre kunne ha omsorg for barnet hennes? Hun skjønner ikke selv at HVERT av disse punktene er uakseptable? Hun vil ha erstatning av det offentlige? Christ... Hva slags liste advokaten HENNES sto på skulle jeg likt å vite.

Gammel 21-06-08, 12:15   #25
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg får frysninger av slikt! Her ligger det så innmari mye bitterhet, uansvarlighet og paranoide forestillinger bakt inn i gode intensjoner. Det er forsåvidt greit med ytringsfrihet og at man skal kunne legge ut en slik side, men det er skummelt fordi syke mennesker trekker til seg syke mennesker (min mening)

Gammel 21-06-08, 12:22   #26
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Fra den samme hjemmesiden:

Sitat:

Og det var helt konge, at jeg ble anmeldt av en "butikkansatt"! Dersom jeg ikke hadde blitt anmeldt, så hadde ikke denne "hendelsen" blitt førstesidestoff! Så, takk for den, du Astrid! Og det var bare fornavnet. Og i følge Astrid og psykologen, så var jeg bare "ute etter sympati..." Men la meg nå se litt nærmere på "detaljene" rundt dette "dramatiske" overgrepet: Uppsideisi!, -næimen, er det ikke psykologen selv som er der ute og sanker "sympati" for sitt eget syn?

Gammel 21-06-08, 12:34   #27
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Å herreminhatt. Jeg fant listene.

Det gjorde ikke jeg...

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 12:45   #28
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mange forskrudde mennesker som tusler rundt der ute. Jeg kan ikke helt skjønne at disse svartelistene med navn på både offentlige og privet personer lovlig kan legges ut på denne måten.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 12:54   #29
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Ve, de fleste er nok oppegående nok til å ikke ta det særlig seriøst. Ser at det er en herfra som tydeligvis er litt sur, for det står opplyst noen navn fra her jeg bor.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 12:56   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mine år i barnevernets oppsamlingsheat møtte jeg mange sprutgale mennesker. Jeg er veldig positiv til at man skal være kritisk til Makta, altså, og klart man har masse makt når man trer inn i familiens innerste sfære og vurderer omsorgen, det som kanskje virkelig karakteriserer oss som mennesker. det er en makt man skal være veldig ydmyk overfor. Det samme skal alle sakkyndige og fagfolk som jobber med dette. Det er mennesker og noen blir skadelidende.

At foreldre ikke samarbeider er et kjempeproblem og felles for alle disse rasende og temmelig koko foreldrene er at de er temmelig paranoide (legmannsterm), rasende over å bli "tatt på fersken" mer enn flau over å ha gjort noe galt, føler seg maktesløse i møtet med autoritetspersoner og spytter, slår og sparker nå i alle retninger med ryggen mot veggen. det er synd på dem, for de har utvilsomt lite selvinnsikt og ikke helt grep på hva som er Barnets Beste.

Min oppfatning, som jeg deler med de aller fleste som har jobbet faglig på feltet, er at det tvert i mot er for vanskelig å ta barnet vekk fra foreldrene sine, det er for vanskelig for bv å gjøre jobben sin, det er for lett å vokse opp uten å få hjelp. Biologien veier for tungt.

Gammel 21-06-08, 12:59   #31
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror ikke denne siden kan gjøre så mye skade jeg altså. Forhåpentligvis kommer samtlige navn til alle i helsevesen, skolevesen, sosialetat, etc etc til å stå der etter hvert. Det er nå vel knapt noen som jobber med dette som ikke har vært «angiver» en eller annen gang.

:angiver:

Men jeg må si at selv om jeg har meldt bekymring til barnevernet i embets medfør, ville jeg likevel vært ukomfortabel med å ha navnet mitt på en slik liste.
Tror jeg kunne blitt litt paranoid mtp hva enkelte av de halvgale brukerne av denne siden kunne finne på. Lettskremt som jeg er, ville jeg jo ikke taklet om noen sto utenfor gjerdet mitt og så strengt på meg en gang... Let alone hundebæsj på trappa, trusseltelefoner og annet kreativt som glatt kunne kommet fra den kanten.

Gammel 21-06-08, 13:08   #32
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Min oppfatning, som jeg deler med de aller fleste som har jobbet faglig på feltet, er at det tvert i mot er for vanskelig å ta barnet vekk fra foreldrene sine, det er for vanskelig for bv å gjøre jobben sin, det er for lett å vokse opp uten å få hjelp. Biologien veier for tungt.

Dette er min klare oppfatning også, og inntrykket mitt er at BV får stadig flere og stadig grovere volds- og omsorgssviktsaker på bordet. I arbeidet med akuttpasienter ser man ofte skader som gjør at man automatisk tenker mishandling, men det er vanskelig, selv med gode bevis, å få barnet fjernet fra hjemmet. Tvilen kommer alt for ofte foreldrene til gode ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 13:32   #33
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Unnskyld meg meg.

Sitat:

Killén, Kari, dikter, Oslo

Gammel 21-06-08, 14:44   #34
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Unnskyld meg meg.

Jøss, så ignorant. Jeg finner slikt veldig skummelt, og jeg er jublende glade for at det faktisk finnes et barnevern, all den tid det finnes så forskrudde mennesker.

Gammel 21-06-08, 15:08   #35
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.
Jeg er helt sjokkert over at det finnes en slik liste, og at det faktisk er lovlig.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.
Oi. Jeg hadde ikke fått med meg disse. Skremmende at de har lov til dette.

Opprinnelig lagt inn av Esme

Men mener dere for alvor at folk som er kritiske til en etat innen Staten ikke skal få lov til å lage hjemmesider hvor de fronter saken sin? I så fall, om dere mener det på alvor så synes jeg faktisk det er litt skremmende altså, for dere begge er jo høyst oppegående damer.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, akkurat navnegivingen på enkeltpersoner er litt mer betenksom. spesielt fosterfamilier. Men de som er angitt i «embets medfør» synes jeg må være greit, så lenge man ikke oppgir andre opplysninger, som hjemmeadresse og slike ting.

'

Det er dette jeg reagerte på også. Her er det navngitt fosterfamilier, barnehageansatte og ellers andre som kan ha bidratt med noe over en lav sko. ( Adresse er jo ikke noe problem å finne når man har navn, og på noen av de er fylke/kommune nevnt)
Det ser heller ikke ut til at det stilles noen krav til dokumentasjon fra de som vil legge noen til listen, eller at folk må ha bli innklaget av flere før de havner på listen?
Det vil si at hvem som helst som er involvert i en barnevernssak kan bli svartelistet, ( inkludert deg og meg) uten å ha mulighet for å forsvare seg eller få navnet fjernet igjen. De understreker at de ikke under noen omstendigheter fjerner navn som har havnet på listen, og at de oppfordrer folk til å skrive ut listene å henge opp, slik at hvis de skulle være nødt til å fjerne noe på siden, så skal informasjonen allerede være "spredd for alle vinder".

Jeg er enig i at vi alle til syvende og sist kommer til å havne på denne listen med de (manglende) kriteriene som stilles, men synes likevel at hele konseptet virker både aggresivt og naivt.
Deres mål er jo faktisk å legge ned hele barnevernet, og at de ser på det som den ultimate løsning, er kanskje det aller mest skremmende. Her snakker vi altså ikke om ern organisasjon som ønsker å sette fokus på barnevernet for om mulig forbedre deres tilbud, men å avskaffe hele barnevernet.

Jeg setter forøvrig pris på å bli omtalt som oppegående.

Sist redigert av Pio : 21-06-08 kl 15:52. Årsak: Manglet enn quote-tag.
Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 15:13   #36
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Unnskyld meg meg.

Hun har skrevet endel av bøkene på svartelistene deres, så det må være derfor.

Ellers sier Pio mye lurt, og jeg tenker også litt på evnt. fosterfamilier som kanskje vegrer seg pga. en slik liste.

(At noen kan ta denne siden seriøst derimot, det er vel over min fatteevne.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 15:24   #37
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Jeg er enig med Pio, og setter også pris på å bli kalt oppegående.

Gammel 21-06-08, 15:29   #38
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns dette er en veldig ubehagelig gjeng. Minner meg litt om abortpresten Nessa & co for en 15 år siden. Har sett de nevnte håndskrevne lappene henge på butikken, og ordlyden er ikke pen. Har også sett ei dame sitte rundt ved butikkene og selge lodd med noen hjemmestrikkede sokker til premie, og hun så veldig lite innbydende og hyggelig ut. En ting er å kjempe for en sak man tror på, men når det blir på en så ubehagelig måte som dette blir det bare ekkelt syns jeg.
Den håndskrevne lappen hang ikke lenge på butikken heldigvis, jeg hadde faktisk lyst til å ta den ned selv.

Gammel 21-06-08, 15:39   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Min gode venn som har vært sakkyndig psykolog i slike saker har fått noen veldig ubehagelige brev og telefoner. Og jeg fikk også trusler da jeg ikke tilkjente erstatning i saker der jeg etter alle mulige vurderinger ikke kunne se at barnevernet hadde gjort noe galt.

Gammel 21-06-08, 16:13   #40
m|nken

Standard

Sv: Re: Sv: Svartelistene til familiens selvstendige rett

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Hun har skrevet endel av bøkene på svartelistene deres, så det må være derfor.

Ja, jeg har lest alle bøkene hennes. Hun er jo en fagperson, sosionom og forsker sådan, og at de kaller henne en dikter sier vel bare sitt.

Det finnes forøvrig flust av klipp på youtube over barn som blir tatt ut av hjemmet. Man kan virkelig lure på hva foreldrene tenker med når de blottlegger barna sine på denne måten!?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.