|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Synd på deltakerne i Luksusfellen? | |||
Ja, jeg synes synd på deltakerne i LF |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11 | 5,53% |
Nei, jeg synes ikke synd på deltakerne i LF |
97 | 48,74% |
Synd på noen av dem |
75 | 37,69% |
Dustepoll/har ikke sett programmet |
20 | 10,05% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Dere som sier at det antakelig er andre ting som ligger bak. Hva tenker dere på da? Er det å bruke mer penger enn man har alltid et tegn på psykiske problemer f.eks? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Ja, jeg var at økonominsk uføre kan skyldes avhengighet. Nei, jeg synes ikke synd i alkoholikere heller uten at jeg dermed mener at de er dumme (i og med at du setter likehtestegn mellom sympati og dummhet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Jeg synes vel ikke direkte synd på dem.
![]() |
#4 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?For meg blir det litt irrelevant om det er synd på dem eller ikke. Det jeg ser er folk som tar tak i situasjonen og gjør nødvendige forandringer. Det synes jeg er bra og jeg heier mer enn jeg sitter og synes synd på. Hva skulle den medlidenheten være godt for?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Men dere som generaliserer i forhold til økonomiske problemer, gjelder det samme alkoholproblemer, spiseforstyrrelser, selvskading +++? Man "velger" (innholdet i ordet kan diskuteres) om man skal ta de fem pilsene etter middagen? Man velger å stikke fingeren i halsen? Man velger å skjære i armen sin? Og da er det uansett grunn til at man tar disse valgene ikke sympati å hente?
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg velger å tro på at de som driver med casting til dette programmet faktisk gjør jobben sin og luker ut de der det ligger store bakenforliggende problemer.
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg synes det er vanskelig (og en smule rart) å sidestille alkoholisme og spiseforstyrrelser med overdreven pengebruk. Så vidt jeg vet, er de to første diagnoser der det vel hersker liten tvil om at personen har en sykdom. Mener du at det er psykisk sykdom som ligger til grunn for at man bruker penger over evne? Er ansvarsløshet og dumhet helt utelukket? Blir man ansvarsløs og dum fordi man har en diagnose? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ekvilist
|
Jeg mener helt definitivt at det kan ligge en psykisk sykdom bak overforbruk ja. Jeg mener også at ansvarsløshet og dumhet kan skyldes omsorgssvikt, og ansvarsløse og dumme foreldre. Kanskje psykisk syke også.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Jeg har sett endel av disse programmene.
![]() |
#10 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Siden jeg er en av dem som en lang periode i livet mitt valgte å stikke fingeren i halsen, sliter jeg litt med å se sammenlikningen din mellom det å kaste opp julemiddagen på do mens tårene renner (stille, stille så ingen hører) og det å kjøpe en 2 ukers luksusferie til Bali med penger man ikke har. Sorry.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg er enig i at man ikke skal unnskylde alt, kaste diagnoser eller folk og frita dem all skyld. Men jeg synes tross alt dét ofte er bedre enn all denne fordømmelsen som ofte florerer. Du valgte å stikke fingeren i halsen, men det å ha bulimi er faktisk en klassifisert sykdom man ikke bare kan skjerpe seg fra, og shopoholisme (?) er også en sykdom, en avhengighet. Overspising er også det, selv om mange synes det er kjekkere å tenke på overvektige som late og dumme fordi de ikke bare tar seg sammen. Jeg synes det kan sammenlignes helt fint. Det gjelder dermed sagt ikke alle, men vi VET ikke hvem det gjelder. Jeg kan også sitte og himle litt over at folk kan kjøre seg SÅ på trynet økonomisk for det er noe jeg og min mann aldri kunne gjort. Men jeg klarte å legge på meg 60 kg i løpet av noen år slik at jeg måtte ta vektoperasjon for å få dem bort. Det er det nok mange som himler over, det også.
![]() |
#12 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Iset, du vet ingenting om min bakgrunn når det gjelder grad av spiseforstyrrelser. Det jeg beskrev var et bilde på handlinger som ble beskrevet som likeverdige, trigget av avhengighet og resultat av en eller annen diagnose. Jeg _vet_ at bulimi er en sykdom. Jeg brukte over 10 år av livet mitt med å kaste opp mat. Men vet du, det ER faktisk mulig å skjerpe seg, kontrollere behovene. Vi er IKKE like, og det finnes faktisk de av oss som klarer å endre fokuset over til å SE galskapen i det man gjør. For min del var det flere faktorer som gjør at jeg i dag ikke lenger er en aktiv bulemiker. Jeg har drøssevis av issues med mat, for all del, DET slipper jeg nok ikke unna. Jeg vet at mange sliter med det ene og det andre, men jeg synes at vi av og til velter oss i en form for ansvarsfraskrivelse som nesten synes grenseløs.
![]() |
#13 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Dragen sa akkurat det jeg hadde tenkt å si, så da bare stiller jeg meg bak henne. :nemlig;
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
Det burde det være; eller i hvert fall et tema innen samfunnsfag eller noe.
![]() |
![]() |
#16 |
En som trener
|
Jeg synes det burde vært et eget fag. Minst to timer i uka i minst ett år. Det er nok ofte viljen det står på, men det er tydeligvis også ofte kunnskaper som mangler. Manglende evne til å regne ut hvor mye renta på et forbrukslån vil utgjøre i løpet av et år, f.eks. Det er mye som bør det bør terpes på, så alle får det med seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Det er en del av samfunnsfagspensumet på vgs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Dig for victory!
|
Jeg underviser samfunnsfag - og dermed også personlig økonomi - på videregående, og jeg er fullstendig enig med deg. Det er for seint å introdusere temaet for alvor først når ungene er 16 - da er de allerede drevne forbrukere. Dessuten er det ikke nok tid til å gå igjennom temaet grundig nok. Etter K-06 kuttet man ut økonomi som obligatorisk fag og lurte inn et par små læreplanmål i samfunnsfag i stedet. Det blir for lite, og det er ikke alle samfunnsfaglærere som kan nok om temaet heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Tror ikke det hadde hjulpet så mye, faktisk. Jeg tviler på at det alltid er lite kunnskaper det kommer an på. De fleste vet at søppelmat er usunt, allikevel blir flere og flere overvektige. Folk vet at røyk er skadelig, men folk røyker fordet. Folk med dårlig økonomi bruker og bruker på penger selv om de vet de ikke har råd til det. Det handler nok ofte mer om tilfredstillelse av behov de ikke klarer å stille på andre måter, selv om det selvsagt ikke gjelder alle.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|