Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lovlydig/etisk/moralsk er du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-07, 12:45   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lovlydig er du?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Han har vært på kinoforestilling han ikke har lov til å gå på (før han var 4), men det visste han ikke selv da. (...) Jeg ville naturlgivis ikke finne på å lyve for å spare penger på billetten hans til noe som helst.

Nei, det var egentlig det jeg mente også. Aldersgrenser på kino er typisk en sånn regel jeg ikke oppfatter som en lov, fordi det ikke er til skade for noen om man bryter regelen, såfremt man har tilstrekkelig kompetanse og vurderingsevne til å overprøve regelen i dette spesielle tilfellet. Det blir som å gå på "feil" toalett i så måte.

Gammel 12-11-07, 12:48   #42
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Det eneste jeg kan komme på som jeg "snyter" på, er at jeg har hatt svart dagmamma og hatt folk som har jobbet svart i huset vårt. Eller rettere sagt: Min mann har et håndtverksyrke og har byttet arbeid med andre som er håndtverkere.
:av med glorien:

Ellers så er jeg en ærlig og rederlig person å med glorien igjen:

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 12:50   #43
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Regellydig", da? Norsk lov sier neppe noe om aldersgrense for barnebillett på bussen heller, men jeg synes det er et uakseptabelt regelbrudd å lure inn fireåringen uten billett (barn under fire går gratis på bussen i Oslo). Jeg er enig med deg i at det å gå på "feil" toalett knapt kan regnes som noe "ordentlig" regelbrudd, i alle fall så lenge man gjør sitt beste for å ikke sette de andre gjestene i forlegenhet, og det å ta med seg syv år gamle gutter inn i damegarderoben er også noe jeg ikke helt klarer å se på som umoralsk og galt (igjen, hvis man ikke sjenerer de andre). Jeg synes det går et skille mellom lov- og regelbrudd som skader noen (eller fellesskapet) eller setter noen i fare, og mer "tilfeldige" regler.

Som så ofte er jeg langt på vei enig med Skilpadda. Valg av toalett uavhengig av merket på døra er selvsagt flåsete, og kan ikke tas med i den seriøse enden av debatten om å være lovlydig, slik som f. eks. triksing med dagpenger eller lignende. Når det innebærer bevisst triksing og sniking gjør jeg det ikke - og Andungen fikk sitt eget flexikort da han ble fire år.

Hadde Knøtto vært så stor at hun skjønte at vi må betale for ting i butikken (eller jeg hadde sett det på vei gjennom kassen eller rett i nærheten der) hadde jeg levert pastillesken tilbake, eller sørget for å betale for den. Min grense gikk tydeligvis ved parkeringshuset. Jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg hadde gått tilbake med regntøyet der butikken gjorde en feil slik som Teofelia, men det tror jeg rett og slett er latskap fra min side. Og tydeligvis et snev av dårlig moral og.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 13:15   #44
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har hatt svart dagmamma, og svart elektriker, laster ned musikk, og nytt av helgen:laster ned OG spiller av filmer/serier.

Har 1 fartsbot på rullebladet, fordelt på 18 år.

Føler meg ikke kriminell, men i denne gjengen her er jeg nok moden for Ullersmo.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 13:38   #45
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er vel strengt tatt ikke første gang en tråd på FP sporer av en smule og blir til en tråd om alle andre relevante (og mindre relevante) emner.

(som etikk, moral, regler og andre ting som ikke står i den tykke, røde boken.)

Jeg kunne forsåvidt være med på en avsporing som omfattet etikk, moral og diverse regler.

Men å gå på do er da ikke verken umoralsk, uetisk, ulovlig eller noe som helst annet som begynner på u. Det å benytte doen for motsatt kjønn er for meg like "dramatisk" som om noen skulle komme til å krydre maten før de hadde smakt på den. No big deal.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 13:41   #46
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Regellydig", da? Norsk lov sier neppe noe om aldersgrense for barnebillett på bussen heller, men jeg synes det er et uakseptabelt regelbrudd å lure inn fireåringen uten billett (barn under fire går gratis på bussen i Oslo). Jeg er enig med deg i at det å gå på "feil" toalett knapt kan regnes som noe "ordentlig" regelbrudd, i alle fall så lenge man gjør sitt beste for å ikke sette de andre gjestene i forlegenhet, og det å ta med seg syv år gamle gutter inn i damegarderoben er også noe jeg ikke helt klarer å se på som umoralsk og galt (igjen, hvis man ikke sjenerer de andre). Jeg synes det går et skille mellom lov- og regelbrudd som skader noen (eller fellesskapet) eller setter noen i fare, og mer "tilfeldige" regler.

Egentlig burde man kanskje spurt "Hvor firkantet er du?"

Det ER regler for barnebillett på bussen. Det er en grense for hvor gamle de kan være for å reise gratis, og det er grense oppover som forteller når du må betale voksen-billett. Det å lyve ett år av 5-åringen for å reise gratis på bussen er umoralsk og ulovlig. Men å gå på feil do...?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 13:42   #47
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Får ikke til å tittelendre lenger.

Så du lever ikke opp til tittelen din lenger? *tsktsk*

:endrer:

Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 13:44   #48
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det å benytte doen for motsatt kjønn er for meg like "dramatisk" som om noen skulle komme til å krydre maten før de hadde smakt på den. No big deal.

Det er flere grunner til at det vanligvis er separate toaletter for menn og kvinner, av hensyn til dem som bruker toalettene. Det kan føles sjenerende for både menn og kvinner om det kommer noen av "feil kjønn" inn for å bruke toalettet, så jeg synes bare man bør gjøre det når det er gode grunner til det, og at man da er diskret og viser hensyn (ikke stiller seg opp ved pissoaret og peker og ler, liksom ). Ettersom det faktisk påvirker andre, synes jeg ikke det er helt det samme som å krydre sin egen mat før man smaker på den. Men jeg er enig i at det ikke er en "big deal" hvis man følger normal folkeskikk (som man selvsagt bør gjøre uansett).

Gammel 12-11-07, 13:47   #49
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lovlydig/etisk/moralsk er du?

Jeg er nok mer moralsk fordervet enn HI.

Gammel 12-11-07, 14:08   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg kunne forsåvidt være med på en avsporing som omfattet etikk, moral og diverse regler.

Men å gå på do er da ikke verken umoralsk, uetisk, ulovlig eller noe som helst annet som begynner på u. Det å benytte doen for motsatt kjønn er for meg like "dramatisk" som om noen skulle komme til å krydre maten før de hadde smakt på den. No big deal.

Nei, det var som nevnt før, en litt flåsete avsporing. Ser ikke helt problemet med det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 14:11   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om jeg er farget av å ha vokst opp i et hjem hvor etikk og moral har stått i høysetet, for så å bli sjokkert og skuffet når det har vist seg at ikke resten av verden, heller ikke det trossamfunnet som min familie er en del av, har levd opp til dette. Ikke minst om jeg, muligens, har blitt noe ekstrem for å bevise at jeg kan være et like "bra" menneske, om ikke bedre, selv om jeg ikke lenger er med i det før nevnte trossamfunnet.

...også jobber jeg med regnskap og mener at det da er greit å være på den sikre siden, i både etiske og regelbundne sammenhenger.

Gammel 12-11-07, 14:41   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok på linje med bina i hennes første innlegg. Samt at jeg kjører for fort. Det er ikke noe jeg er stolt av, men det har blitt en del av kjøremønsteret mitt etter 10 år på veien.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 14:44   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste ikke-lovlydige jeg gjør er vel å laste ned masse filmer, musikk og serier, og det kommer jeg ikke til å slutte med. Ellers er jeg ganske snill, tror jeg.

Gammel 12-11-07, 14:46   #54
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det eneste ikke-lovlydige jeg gjør er vel å laste ned masse filmer, musikk og serier, og det kommer jeg ikke til å slutte med. Ellers er jeg ganske snill, tror jeg.

Så fint, da blir det ikke kull i strømpen i år!

Gammel 12-11-07, 14:46   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten ... Jeg må revurdere det jeg skrev over, utifra noen episoder jeg plutselig husket på. Jeg er nok litt umoralsk på flere punkter jeg. Heh.

Gammel 12-11-07, 14:48   #56
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Akkurat det har jeg gjort også......(men nå er det lenge siden), ellers er jeg ganske snill.

Gammel 12-11-07, 14:59   #57
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har store problemer med å utføre eller å handle svarte tjenester. Har gjort begge deler i hver sin svært korte periode, men slet sånn med samvittigheten at jeg måtte slutte.

Kjøre for fort gjør jeg ikke, men jeg har parkert på handikapplass en gang og ble tauet bort. Det teite var at jeg hadde flyttet bilen fra en annen handikapplass fordi det var nettoppp det og så ikke skiltet på neste ledige plass. Det var flaut det

Og så har jeg stjålet fra butikk. En gang bevisst da jeg var ca 10 år - det var traumatisk leeeenge etterpå - og en gang ubevisst.

Innimellom føler jeg at jeg er på kanten til å være hysterisk lovryttersk, selv om jeg går på ledige herredoer, og prøver å bli litt løsere i kantene.

Og jo, jeg kaster matsøppel ulovlig på bakken på hytta!!! (Måsemat)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 15:13   #58
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Lovlydig er jeg. Bryter ikke med noe som kunne få strafferettslige følger for meg i alle fall. Kjører litt for for innimellom og har vel (som de fleste selv om de fort glemmer....) brukt svart arbeidskraft i form av vaskehjelp og vennetjenester (som ER svart arbeid).

Jeg synes ikke det er hverken uetisk eller umoralsk å bruke herretoalettet dersom dame-toalettet er opptatt (og man er dame).

Glemte også at jeg laster ned musikk fra nettet innimellom. Det er ikke lov.

Gammel 12-11-07, 15:26   #59
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg føler meg ganske lovlydig. Er Veldig opptatt av sikring i bil, båt og andre kjøretøyer, sniker aldri og lyver aldri på barnas alder. Bryter sjelden fartsgrensa og da evt bare på motorvei, benytter faktisk aldri herretoalett - selv om jeg ikke syns det er å bryte noen moralsk grense. Snyter ikke på skatt og er opptatt av at ting skal være fair and square. Hadde hvit dagmamma og benytter hvit arbeidskraft også vaskere (betalte sort to ganger, men samvittigheten gnaget veldig, så nå er alt i orden).

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.