Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: La barnet drikke andres morsmelk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-08, 23:01   #41
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Spinnoff: La barnet drikke andres morsmelk?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Avkommet fikk bankmelk på nyfødt intensiv, og det var jeg bare glad for.
Ellers ville jeg vel synes at det var ok at noen andre (noen som stod meg nær) ammet mitt barn i en krisesituasjon. Eller en barnevakt som gjorde det for å roe mitt hylende barn foreks.
Men da engangstilfeller.
Derimot, hadde jeg ikke kunnet amme og en venninne hadde overproduksjon hadde jeg gladelig tatt i mot mm fra henne for å gi fremfor, eller i tillegg til, mme.
Fast amme ville jeg overhodet ikke hatt nei.

Jeg tror bare jeg signerer alt Aminta skriver, jeg.

Jeg er fortsatt utrolig takknemlig for at noen der ute pumper melk til melkebankene, slik at små, syke nyfødte kan få det beste i verden helt fra starten. Det var lett å godta at Lillesøster ikke fikk min melk de første dagene, men kanskje også litt fordi jeg visste eller i hvert fall regnet med at det bare var for veldig kort tid. Min egen produksjon kom jo i gang, og jeg var veldig optimistisk med tanke på ammingen av henne (til tross for at hun veide under kiloen og ikke kunne suge selv før etter mange uker). Litt for optimistisk, kanskje, sett i ettertid. Jeg tror nedturen hadde blitt gedigen dersom det ikke hadde gått.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 23:09   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: La barnet drikke andres morsmelk?

Om jeg ikke hadde vært der så kunne godt noen andre ha ammet Poden, men hvis jeg hadde vært der selv tror jeg jeg hadde foretrukket at han fikk det på flaske.
Vi fikk aldri til ammingen og måtte gi fra flaske, så det ville nok vært ganske sårt å sitte å se på at han lå ved noen andres bryst.
Ikke sårt kanskje, men jeg finner ikke noe annet ord.

Gammel 06-03-08, 23:28   #43
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Om min baby var sulten og jeg ikke kunne tilby melk der og da, hadde jeg nok prøvd flaske først. Hvis babyen ikke tok flasken og ikke roet seg, kunne noen andre kjente fått prøve å amme han. Det hadde nok stukket litt i mammahjertet å se en annen mamma amme mitt barn, men heller det enn en sulten og hysterisk baby.

Når det gjelder å ammen en annens barn, har jeg overhodet ingen sperrer. Der kommer det an på den andre mammaen, og om hun synes det er greit. Hvis jeg passet et spedbarn og det var sultent, og ingen annen mat var tilgjengelig, ville jeg kontaktet mammaen og spurt om lov til å amme barnet hennes. Var jeg i samme situasjon og ikke fått tak i mammaen, ville jeg gitt babyen pupp og fortalt det etterpå til mammaen.

Gammel 06-03-08, 23:37   #44
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dulter på Toffen.

Og: Jeg har faktisk ammet babyen til søsteren min en gang, og hun ammet min baby. Vi gjorde det egentlig bare for moro skyld, for å se hvordan de stakkars babyene reagerte på eksperimentet. Hennes baby, som var tre måneder eldre, kikket litt undrende opp på meg, men spiste så i vei. Min gutt, som var ganske liten, tenkte bare på å få i seg maten.

Med babyer som har vært komplett flaskenektere hadde det forsåvidt vært en bra løsning om jeg hadde hatt en barnevakt som kunne tilby melk direkte fra puppen en gang iblant, men det hadde vi aldri. Hvis jeg ikke hadde kunnet amme, hadde jeg vært lykkelig over å få morsmelk fra noen andre og slippe å gi erstatning. Men en amme ville jeg ikke hatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 00:07   #45
Mrs Butler
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
Mrs Butler er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Gikk du over til å bare gi MME eller delammet du da den forsvant?

Jeg delammet da den forsvant.

Mrs Butler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:38   #46
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en litt merkelig tanke, men jeg vet jo at jeg uten tvil ville ha tatt i mot melk fra morsmelksbanken til ungene, så hvorfor ikke la dem die andre eller motta melk på flaske i grunnen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:39   #47
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Jeg kunne helt klart gitt barna enn annens mm, på flaske vel og merke.

Husker en venninne av meg som var på besøk langt nordover, når hun ammet sønnen sin. Nabokona stakk innom en tur i håp om en kaffetår til seg selv og en melkeskvett til barnebarnet.
Hun syns venninnen min var en sær østlending som ikke ønsket å amme hennes barnebarn

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 08:52   #48
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg ga faktisk morsmelk til en baby i 6 mnd, etter at hun hadde mistet moren sin i en bilulykke. Det ble et par måltider om dagen som hun fikk på flaske. Jeg hadde mye melk, og synes det var fint å hjelpe til.

Men jeg måtte først sjekkes på Ullevål for antistoffer o.l. Fikk da vite at jeg kunne gi melk til de mest premature babyene

Tror ikke jeg hadde latt hvem som helst gi melk til babyen min. Jeg hadde blitt lite blid hvis en fremmed hadde ammet barnet mitt .....

Gammel 07-03-08, 10:54   #49
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Å ta i mot mm til barnet mitt fra noen kjente eller fra bank for å gi på flaske (spesielt dersom barnet er prematur), hadde jeg ikke sagt nei til. Men å la mitt barn die ved en annens bryst hadde jeg ikke taklet, jo kanskje et engangstilfelle i krise eller nød, men ikke til vanlig.
Jeg hadde store problemer med ammingen selv, og det å la andre gi min mm til mitt barn på flaske var også svært sårt, jeg hadde tross alt kjempet for å få pumpet ut denne melken. Å lese denne tråden og svare gir meg klump i halsen og tårene triller... Jeg trodde faktisk at det ikke ville være så sårt å tenke på dette nå, men det var det vist. Kanskje spesielt på at jeg gruer meg til hele ammeprosjektet med lillebror, jeg vet det blir jæ.. denne gangen også. Selv om jeg kanskje har gått å håpet på et mirakel, noe som ikke er spesielt sannsynlig. Dette ble svært sårt å tenke på så nå tror jeg det er på tide å avslutte. (Dette ble mye mer personlig enn jeg hadde tenkt meg. )

Gammel 07-03-08, 10:58   #50
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hadde gladelig tatt i mot MM fra banken, men tror jeg hadde hatt større problemer med å la andre amme barnet mitt eller jeg amme et annet barn.
Da måtte det ha vært krise.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 11:46   #51
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, heller morsmelk enn kumelk for barn i morsmelkalder.

Ja, jeg hadde ammet en annens barn dersom det var krise. Nja, jeg vet ikke om jeg hadde latt noen andre amme barnet mitt før det var krise.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:00   #52
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Spinnoff: La barnet drikke andres morsmelk?

Minstegutten min tålte morsmelkerstatning dårlig de få gangene han fikk det, han gulpet surt og fikk vondt i magen. Så om jeg ikke kunne amme selv, ville jeg absolutt latt ham få morsmelk fra en annen dame, om jeg hadde hatt muligheten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.