Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-07, 12:55   #61
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB)
Vi bor 3 stk på 119,8kvm så vi måtte fått litt mindre plass og med da to rullestolbrukere i huset så måtte den plassen vært maksimalt utnyttet.

Ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil.
Da hadde vi ikke kommet langt for ingen busser her har heis.
Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka.
Da måtte vi spist mye mere kylling, and, rype, etc.
Flyprisene blir 5 ganger så høye. -
flyr ikke nå så det ville ikke vært noe savn.

Klær blir 4 ganger så dyrt. - Strikker endel nå og lapper klær så da måtte jeg begynt å sy våre klær noe jeg har gjort for ikke så mange årene siden allikevel.
Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. - om norske varer da hadde hatt en overkommenlig pris så skulle vi vel overlevt dette.

Så helhetlig for oss så ville det ikke blitt så veldigt mye verre bortsett fra hus og ingen bil.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:03   #62
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

[/u]La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Klær blir 4 ganger så dyrt. Flyprisene blir 5 ganger så høye. Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift.

Hvordan ville disse fiktive kravene endret livet ditt?

Leiligheten min ville vært for stor - litt over 100 m2 nå, og jeg og Ihne tilsammen ville vel bare hatt krav på 60?

Alt annet går helt fint. Hadde nok slitt litt med klærne, men er ikke den mest shoppeivrige uansett....Har flyskrekk, og lar gjerne bilen stå, kjøtt spiser jeg ikke så mye (og har vært vegetarianer og vet at jeg fint trives med det... )

Men at varer fra fjerne land blir dyrere, vil vel kanskje ha betydning for den "sunne" handelen fra andre land - ikke "dingsebomshandelen", men feks "fair trade" - handel ol? Det ville jo i såfall vært trist....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:14   #63
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.foreldreportalen.no/forum...obal+footprint

Gammel 21-02-07, 13:19   #64
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi måtte hatt en litt mindre leilighet (eller evt. fått et barn til ). Som hos så mange andre er det samboeren min som ville få størst problemer med å klare seg med kjøtt en gang i uka. Bilen hadde vi fint greid oss uten. Den står bare der likevel.

Jeg hadde blitt lei meg om flyprisene hadde gått så mye opp. Jeg liker lange togturer jeg også, så for å besøke familien min på østlandet f.eks hadde det ikke vært noe problem, men jeg liker godt de feriene vi har hatt i utlandet. Jeg liker forsåvidt også godt å feriere i Norge, men her begrenser det seg fort når man ikke har bil (og det har jeg ikke i dette scenariet). Men hensynet til klimaet er selvfølgelig viktigere, så jeg kunne godt ha greid meg med å heller spare, slik at vi kunne unne oss en utenlandsferie med fly med noen års mellomrom. På den måten blir det kanskje mer stas også, når man har gledet seg i flere år ...

Det med klærne skulle jeg fikset. Det med utenlandske varer også. Jeg hadde greid meg med lokale varer og færre, men dyrere klær (hvis klærne hadde vært av god kvalitet).

Jeg synes dette hadde vært et spennende eksperiment

Gammel 21-02-07, 13:21   #65
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers.
Vi har ca 20m2 for mye.... måtte vel skaffe oss en leieboer da.

Ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil.
Vi bruker bilen stort sett til handling og andre bekvemmeligheter, så det hadde ikke vært noe problem. Spesielt ikke når man ikke kan handle så mye. Ellers så måtte vi kanskje skaffet oss en tralle... (Vi bor forresten ikke i by eller nabokommune heller, tror jeg).

Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka.
Det skulle vi greid fint, spesielt når dette kun gjelder ku og sau. Det spiser vi max 1-2 ganger i uka allerede.

Klær blir 4 ganger så dyrt.
Hadde nok blitt et litt annet budsjett enn i dag.

Vi kjøper allerede det meste av barneklær brukt og det måtte vi bare har fortsatt med. Vi voksene kjøper lite klær og bruker dem tida ut, så vi hadde nok merket denne økingen.

Jeg er litt usikker på hvordan vi skulle unngå denne. Sy selv selvfølgelig, men da kunne ikke prisen på stoff øke tilsvarende prisen på klær - for pt lønner ikke det seg.

Flyprisene blir 5 ganger så høye.
Har ikke flydd på over 5 år, så det hadde vært det minste problemet.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra.
Dette ville vært der værste tenker jeg. En ting er alle "duppeditt-tingene" , men det kunne vi jo greid oss uten. Men maten da! Jeg er jo sikker på at 75% av det vi spiser kommer fra utlandet... Tenk på frukt og grønnsaker, og all "middehavsmaten" vi har vant oss til de seinere åra. Er ikke glad for å gå tilbake til poteter, gulrøtter og brun saus...

Ellers kan det da ikke stemme at man bruker 10% av inntekten til mat?! Vi er to voksene og ett barn - og vi bruker da 20-25%. Kanskje inntekten er for liten....

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:25   #66
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ikke lest hele tråden.
For oss ville forandringene betydd et sunnere liv med mindre fokus på luksus og comfort, vi hadde spist bedre og hatt det bedre rent generelt.
Mer fisk, grønt, bønner og linser osv.
Mer mosjon. Vi bruker bilen daglig, så å parkere den betyr at vi må gå til/fra bussen, butikken osv.
Alternative ferier ville blitt hytte/båtturer.
Å holde seg unna kleskjøp ville vært litt kjedelig, samtidig hadde jeg blitt nødt til å lære meg å sy, noe jeg egentlig har veldig lyst til.

For øvrig kunne vi ha kjøpt oss større hus.

Gammel 21-02-07, 13:26   #67
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Slik har vi det pr i dag, faktisk mindre. Vi har 60 kvadratmeter på 3-4 pers. Jeg bor et sted med bystatus, men det er så absolutt behov for bil her. Jeg har det ikke.

Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Med dagens priser på god fisk og grønt, hadde denne blitt vanskelig å etterleve på min inntekt.

Klær blir 4 ganger så dyrt. Helt umulig. Hadde ikke hatt nubbesjans til å hatt en normal garderobe med de prisene. Vi har LITE klær i forhold til de fleste andre fra før.

Flyprisene blir 5 ganger så høye. Ville ikke hatt så mye å si. Det går generelt år mellom hver gang jeg flyr. Måtte vel bare prioritert annerledes.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift. Så lenge man kan få kjøpt norskproduserte varer til en normal pris, vil ikke dette ha så mye å si. Om bedrifter flagger inn igjen er jo det positivt for Norge.

Gammel 21-02-07, 13:33   #68
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boligareal: Der har vi omtrent akkurat det nå, med fem personer. Etterhvert som tenåringene blir voksne og flytter hjemmefra får vi jo endel mer.

Kjøtt en gang i uka.: Det skulle vi klart fint, særlig hvis det bare er storfekjøtt og sau som teller. Det spiser vi ikke så veldig ofte uansett.

Bil: Det hadde vært vanskelig å klare seg uten. Mye av hverdagen ville blitt spist opp av å gå til og fra barnehagen og til jobb. Handling til en stor familie ville blitt et slit. Vi levde uten bil i et par måneder for to år siden da vi hadde en grufull verkstedrunde og vurderte om vi skulle bruke 30.000 på å skifte motor eller selge bilen, og jeg husker at det var tungvint.

Klær: Det hadde vi merket. Det hadde blitt mye mindre "unødvendig" shopping, men samtidig så MÅ man jo ha endel klær, spesielt barn som vokser. Jeg hadde definitivt ikke trivdes i Fremtiden i våre hender-stilen med å kjøpe alt brukt osv.

Flyprisene blir 5 ganger så høye: Vi flyr lite, og skulle gjerne vært mer på ferie. Det ville betydd at det gikk fra vanskelg til umulig for oss å dra på ferie med fly.

Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra: Det ville selvfølgelig også vært merkbart.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:37   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror skilpadda har rett i at dette ikke ville blitt opplevd så fælt om alle måtte det. Når det gjelder det praktiske, så tror jeg feks størrelseskravet til hus/leiligheter måtte gjelde nybygg, det ville vært vanskelig å flytte fru Widsteen Smith ut av 6-romsen på Frogner og inn i en toroms på Galgeberg, selv om det ikke er fornuftig at den nevnte (fiktive) fruen sitter med den digre leiligheten.

Matforbruket er et snitt, og jeg tror alle vi som er småbarnsforeldre/tenåringsforeldre bruker mer eller mye mer på mat. Og jo sunnere og mer økologisk man spiser, jo mer bruker man. Urettferdig, men sånn er det.

Kollektivtrafikktilbudet hadde måttet øke i omfang og hyppighet, og man hadde måttet subsidiere billetter i begynnelsen, før det ville lønne seg. Jo flere som bruker kollektivtilbudet, jo mer vil det lønne seg og jo lavere billettpriser kan man ha. Dobbeltsporede jernbaner, ekspressbusser, hurtigtog, avganger hele tiden osv ville gjort det mye lettere.

Dersom det blir umulig for de fleste å reise langt avgårde for å storhandle, ville man fått mange flere nærbutikker.

Å la frakt, etikk og miljøhensyn avspeiles i prisen ville gitt snedige utslag i fht dagens standard. Å handle mindre ville sikkert bare vært bra for de fleste av oss. Unger trenger ikke 600 leker hver, eller hva nå det absurde snittet er.

Jeg tror helt sikkert det ville latt seg gjøre å finne et system som gjorde det mulig å besøke familie i utlandet på den ene siden, men kutte mye unødvendig jobbreising på den andre siden. Hvorfor har man video/telefonkonferanser? Det burde jo være mulig å finne gode alternativer til å fysisk flytte seg rundt omkring hele tiden.

Gammel 21-02-07, 13:40   #70
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan forresten lappe, stoppe, strikke og sy, noe som ville vært nyttig hvis klær ble fire ganger så dyrt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:43   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg kan forresten lappe, stoppe, strikke og sy, noe som ville vært nyttig hvis klær ble fire ganger så dyrt.

Ja, jeg føler det er lite å hente på å være flink på sånt, når stoff og mønster koster 10 ganger mer enn en ferdig kjole. Håper virkelig at flere gamle kunster kan komme til heder og verdighet igjen, slik at det at jeg kan karde, spinne og veve vil bli nyttig.

Jeg har duker som mormor har vevet. Fy flate, de damene der altså! Tenk å veve damaskduker på mange kvadratmeter!

Gammel 21-02-07, 13:45   #72
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder kollektivtilbudet så er det enorm forskjell på stor by og liten by. Jeg må gå et kvarter til nærmeste busstopp, og der stopper bussen to ganger om dagen. Den bussen tar melkeruten før den drar til byen, så jeg ville nok brukt mye kortere tid på å gå til byen. Dessuten så går ikke den samme bussen i nærheten av barnehagen engang.

Jeg tenker som esme, at det ville vært mange tidstyver. Fritid til disponibelt bruk ville minket betraktelig.

Jeg ville absolutt klart å leve sånn om jeg måtte, men det ville vært løgn å si at jeg ikke hadde merket forskjellen og latt meg frustrere masse.

Jeg mener jeg leste eller hørte nettopp at om alle skulle spise økologisk, så ville man ikke klare å forsyne alle med mat. Vet ikke om det stemmer, men jeg kom til å tenke på det nå. Jeg velger økologisk fordi jeg har muligheten til det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:51   #73
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...

For oss ville det nok ikke hatt så mye å si.
Det verste hadde blitt klesprisene, jeg er litt for glad i å shoppe, og snuppa har altfor mye klær. (jeg derimot, har ikke så mye selv) Samt at jeg ikke kan verken sy, strikke, lappe el. Så det hadde jeg nok måtte lære meg.
Men vi holder oss innenfor standaren mtp. bolig, jeg har ikke bil og vil ikke ha det heller, flyr veldig sjeldent uansett og jeg liker godt å reise med tog ol.
Vi spiser så og si aldri rødt kjøtt, vi spiser generelt lite kjøtt, og når vi gjør det går det endel i kylling og kalkun. Og det lille rødet kjøttet vi spiser er svin i grunn.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:52   #74
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke veve damaskduker. Bra jeg ikke trenger damaskduker.

Sånne begrensninger på rettighetene til bilhold måtte jo helt nødvendigvis ledsages av en radikal utbygging av kollektivtransporten. Ellers ville jo samfunnet sluttet å fungere. Man kan nok ikke ta utgangspunkt i dagens tilbud.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 13:55   #75
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Når det gjelder kollektivtilbudet så er det enorm forskjell på stor by og liten by. Jeg må gå et kvarter til nærmeste busstopp, og der stopper bussen to ganger om dagen. Den bussen tar melkeruten før den drar til byen, så jeg ville nok brukt mye kortere tid på å gå til byen. Dessuten så går ikke den samme bussen i nærheten av barnehagen engang.

Jeg tenker som esme, at det ville vært mange tidstyver. Fritid til disponibelt bruk ville minket betraktelig.

Jeg ville absolutt klart å leve sånn om jeg måtte, men det ville vært løgn å si at jeg ikke hadde merket forskjellen og latt meg frustrere masse.

Jeg mener jeg leste eller hørte nettopp at om alle skulle spise økologisk, så ville man ikke klare å forsyne alle med mat. Vet ikke om det stemmer, men jeg kom til å tenke på det nå. Jeg velger økologisk fordi jeg har muligheten til det.

Som nevnt MÅ kollektivtilbudet forbedres betraktelig. Hvis bussen stoppet 100 meter fra døra di og gikk to eller fire ganger i timen, da ville det vært enklere, ikke sant?

Jeg skal finne ut av det med økojordbruk og forsyning, men det aner meg at dette har en del med fordeling å gjøre.

Gammel 21-02-07, 14:05   #76
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Som nevnt ville konsekvensene vært mindre frustrerende dersom det gjelder alle sammen, ikke bare meg og min familie. Følelsen av at alle andre har like lite å rutte med er viktig, et bedre utviklet kollektivtilbud likeså. Kanskje blir det utbygd toglinjer mellom Vestlandet og Trøndelag, da slipper vi jo å fly. Bilturen er i lengste laget!

På en måte virker det som om disse tiltakene vil sette oss litt tilbake i tid. Vi blir preget at globaliseringen, og vi må bruke mye mer tid på husarbeid, jobbreise og generell familielogistikk. Mindre klesvask og mer strikking og sying. Heldigvis har jeg symaskin, med litt trening tror jeg at jeg kan sy. Noe viktig som flere er inne på er at vi da må priorietere tiden annerledes, en hel del ting vil ta lenger tid. Som transport og reparasjoner. Spørsmålet er hvor tiden kommer til å tas fra? Tv-sløving, annet husarbeid, kvalitetstid med barna, overtidsarbeid, organisasjonsarbeid? Kanskje syforening igjen kan bli nettopp det?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 14:05   #77
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Klær blir 4 ganger så dyrt. Flyprisene blir 5 ganger så høye. Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift.

Leiligheten hadde blitt 15 m2 mindre, jeg har ikke bil, det finnes annet å spise enn kjøtt, hadde pent vært nødt til å greie meg med mindre klær og jeg flyr 1 gang i året.

Det hadde gått helt fint i grunn Det er bare snakk om å tilpasse seg de endringene som kommer. Det er da vitterlig bare en liten del av jordens befolkning som lever slik vi gjør.

Om klær ble veldig mye dyrere så ville langt flere tenkt igjennom det de kjøper og vær mer bevisst når de skulle handle. Jeg har selv sett naboer som har kastet søppelsekker med brukbare klær fordi det er enklere enn å gi de bort til Fretex eller ett loppemarket. Mange kunne lært mye av tankegangen om at ting som er hele og brukbare kan brukes av andre. Bruk og kast mentaliteten er enorm og helt forkastelig.

Jeg kvittet meg med bilen fordi kollektivtilbudet er veldig godt der jeg bor og jeg valgte automatisk bussen når jeg skulle ett sted. Jeg har to barn og har hele tiden gjort valg når det gjelder arbeid og barnehage ut fra at jeg skal greie meg uten bil. Ikke alle bor slik at de kan gjøre det samme, men jeg tør påstå at veldig mange fler som bor i og rundt Oslo kan kutte ut bilen enn de som har gjort det per i dag.

(og.... jeg har kun lest hovedinnlegget)

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 14:15   #78
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pr. i dag spiser vi som regel bare kjøtt en gang i uken allerede og kjøper sjelden klær (selv om jeg håper at den tid snart er forbi ).Vi har en bil og skulle nok klart oss uten den hvis vi måtte, selv om vi ikke bor i by. Det ville gått hardt utover besøksfrekvensen til svigers. Klarer også fint å ta toget til Vestlandet.

Men: Hvor skal jeg gjøre av 2. etasje på nyhuset?

Gammel 21-02-07, 14:19   #79
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg føler det er lite å hente på å være flink på sånt, når stoff og mønster koster 10 ganger mer enn en ferdig kjole. Håper virkelig at flere gamle kunster kan komme til heder og verdighet igjen, slik at det at jeg kan karde, spinne og veve vil bli nyttig.

Jeg har duker som mormor har vevet. Fy flate, de damene der altså! Tenk å veve damaskduker på mange kvadratmeter!

Ikke sant? Eks-svigermoren min vevde en slik duk i sin ungdom, hun fortalte at hun brukte 14 dager bare på renningen. På heltid, ikke som kveldshobby.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 14:39   #80
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

La oss si at ingen får ha mer enn 30 m2 boligareal pr. pers. (1970-tallsstandard, jfr SSB), ingen som bor i byer eller i byers nabokommuner får ha bil. Det er kun lov til å spise kjøtt en gang i uka. Klær blir 4 ganger så dyrt. Flyprisene blir 5 ganger så høye. Alt som ikke er produsert i Norge blir dyrere jo lenger unna det kommer fra. Feks vil det på varer fra Australia og Kina lagt på en høy miljøavgift.

* 60m2 mer å leve på hadde vært kjekt. (Er det bruttoareal eller boareal forresten). Vi har 90m2 i bruttoareal nå. En del mindre i boareal.

*Hva menes med by, egentlig? Storby som Oslo, Bergenmm? Mellomstore, som Prosgrunn, Tønsberg? Små putlesteder som har kranglet seg til bystatus? Til og med mitt bittelille hjemsted er vel by nå, tror jeg. Nabo med Porsgrunn, som ikke er av de store byene. Her vi bor er kollektivtilbudet relativt bra. På dagtid går det stort sett buss hver halvtime. På kveldstid hver time og etter ca 22 går det ikke buss. MEN vi kan ikke ta buss fra oss og til barnehagen uten å komme for seint på jobb. Og i fire-femtida, når henting er aktuelt, er det et hull i busstilbudet, slik at man ikke kommer seg hjem hit før etter et par timer. Med bedre kollektivvtilbud, for eksempel en "rundbuss", skulle vi fint ha klart oss uten så mye bilkjøring. Busser allerede mye nå.

*Jeg kjøper ikke mye klær til meg selv, men er glad det ikke er så vanvittig dyrt når jeg først handler. Ungene har stort sett så det holder. Vi bruker klærne lenge, arver, reparerer og sender videre til andre. Synes vi har en fornuftig holdning til klær allerede, men ville nok vært enda mer gjennomtenkte om alt ble mye dyrere.

* Vi spiser mer kylling og elg enn ku og sau, så det går vel bra.

*Vi kjører ikke mye fly, men måtte kanskje ha droppet det helt om det skulle blitt SÅ mye dyrere. -Eller kanskje vi hadde klart det siden vi ikke hadde bilutgifter. Tror nok det hadde blitt sjeldnere vi kunne treffe besteforeldrene til ungene da i hvert fall.

*Miljøavgifter på varer som kommer langveisfra? -Vet ikke helt hvor mye det ville ha å si for oss.

Sist redigert av Kaija : 21-02-07 kl 14:44.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.