|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...La oss si at klimaendringene virkelig tas på alvor. Myndighetene i hele verden bestemmer seg for å pålegge alle innbyggere å kutte ned forbruk og økologisk fotavtrykk, slik at hvert menneske faktisk bare lager ett fotavtrykk, og ikke 3,5 slik vi gjør i Norge i dag.
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Skalvise, den helt store innvirkningen ville det nok ikke fått:
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 21-02-07 kl 10:07. Årsak: Jeg har jo symaskin! Og poden får 30 kvm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...For oss ville det vært katastrofalt. :fattig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Priser på fly og varer fra andre land ville ikke plaget meg, men jeg ville blitt aldeles sprø av å bo på 30 kvadrat (holdt på å bli sprø den gang jeg fikk først mann og så barn inn i min 42 kvadratmeters leilighet for noen år siden). Og det at jeg bare fikk spise kjøtt en gang i uken ville ført til dårligere helse og livskvalitet, og kansje til og med en alt for tidlig død.
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Jeg tror det meste hadde gått bra med litt godvilje, men BILEN trenger vi absolutt, da mannen jobber på tidspunkter der ingen busser går. I så fall måtte kollektivtilbudet blitt EKSTREMT utbedret og selvsagt billigere (nå koster det jo nærmere 200 kr for to voksne og 1 barn tur -retur til sentrum). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Barn har eget boligareal, ja.
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
godt brukt
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...* Hmm ang boareal, så måtte vi nok leid ut kjelleren . Eller føde en del flere unger |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi bor fire personer på 63 m2, bilen kunne vi klart oss uten, høyere klespriser ville vi tålt, og jeg kan lage mye god vegetar- og fiskemat. Ikke noe problem. Men fem ganger høyere flypriser ville svidd, siden reising er min og mannens hovedhobby. Vi liker for så vidt godt tog- og båtferier og sånt også, men da måtte vi hatt lengre ferier for å få til det vi ville. Men det hadde nok gått. De første feriene våre var helt flyløse, men vi kom oss da til Kina lell. (Lite penger, men et hav av tid.)
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
* Da måtte vi kuttet ut det planlagte tilbygget på huset, rettere sagt det kunne bare vært på 10 m2 ekstra.
![]() |
#11 |
Epikur
|
Kollektivtilbudet MÅ utbedres kraftig og så må man snakke mer om hvilken effekt kollektivtilbudet faktisk har.
![]() |
#12 |
Leser
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi hadde greid oss helt fint. Vi har ikke noe spesielt som gjør at vi ikke kunne ha greid oss - bare sosiale hindringer. Vi kan nesten ikke bo på 30 kvadratmeter i dag, ingen andre i vår situasjon gjør det, men hadde alle gjort det så ...
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Men Iset og DM: Hvis det faktisk ikke er mulig å forene et bærekraftig samfunn med konstant kjøttspising... Hva velger man da? Ingen kan vel kreve å spise rødt kjøtt hver dag?
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...skal vi seee... |
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi bor på knapt 90 m^2 allerede, og har ikke bil, og akkurat det går greit. Vi måtte lagt om kostholdet noe, og kjøpt klær noe sjeldnere, men det hadde gått uten problemer.
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
For helsens skyld ville jeg helst spist det hver dag (ja, vi har nok et litt annerledes syn på dette med mettet fett og kjøtt enn deg), men jeg ser problemet når det kommer til miljøet, jeg gjør det. Vanskelig ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bare sær
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Vi har 70 kvadratmeter for mye bolig.
![]() |
#18 |
Protonterapeut
|
Okei, den ser jeg kan bli litt tricky. :teknofrik:
![]() |
#19 |
På vei
![]() Sv: Scenario: Levestandarden kuttes ned til en tredjedel...Dette ville faktisk ikke være noe stort problem for oss. Det vanskeligste ville være kravet til boareal. Hvordan skal dette egentlig løses praktisk? Det finnes mange eneboliger som blir for store. Hva gjør man med dem? River for å bygge mindre? Bygge om til tomannsboliger? Tvinge flere familier til å bo sammen? Det enkleste er kanskje å få flere barn slik at man oppfyller kravet på den måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Aha, mer plass! Ja, det sier jeg ikke nei til.
![]() |
|
|