Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Terrortrusselen mot Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-14, 17:58   #61
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Terrortrusselen mot Norge

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Melkøya alene mål nr1? Jeg ville heller trodd olje/gassinstallasjoner generelt som nr. 1. Både Kolstø, Kollsnes og Mongstad er landbaserte anlegg.
Om en ikke ser på symboleffekt i tillegg, da rager nok Slottet, Stortinget mm. øverst.

Jeg liker ikke at media spekulerer i hva som er det beste terrormålene. Det å navngi dem kan føre til at andre folk får ideer.

Gjennom jobben har jeg fått vite om en del ting som ikke blir offentliggjort, nettopp fordi det ville være så utrolig enkelt å bruke den informasjonen til å fullstendig lamme deler av infrastrukturen. Media vet det også, men lar som regel være å nevne det av samme grunn. Men i en oppkavet situasjon som vi har nå, kan ting slippe ut. Jeg er mye mer redd for smitteeffekt og sidevirkninger, enn for den reelle terroristhandlingen.

Gammel 24-07-14, 18:03   #62
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Var ikke ment som latterliggjøring av deg altså. Var mer hentydninger til tidligerer tråder om taxisjåfører som vet alt mulig. Men dårlig spøk.

Ah, sorry. Eg er visst litt treig. Eg har ikkje fått med meg den tråden.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:08   #63
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Fetteren til mannen min og kjæresten var på vei til roma. Fetteren er mørk i huden og har masse (kule) tattoveringer. En dame anklagde ham for å være terrorist, flyet snudde, og han ble møtt på flyplassen av seks væpnede politimenn. Jeg er helt sjokkert.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:09   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg liker ikke at media spekulerer i hva som er det beste terrormålene. Det å navngi dem kan føre til at andre folk får ideer.

Gjennom jobben har jeg fått vite om en del ting som ikke blir offentliggjort, nettopp fordi det ville være så utrolig enkelt å bruke den informasjonen til å fullstendig lamme deler av infrastrukturen. Media vet det også, men lar som regel være å nevne det av samme grunn. Men i en oppkavet situasjon som vi har nå, kan ting slippe ut. Jeg er mye mer redd for smitteeffekt og sidevirkninger, enn for den reelle terroristhandlingen.

Så underlig av deg å skrive at "jeg vet noe som ikke alle andre vet som ville lammet infrastruktur". Way to go for å skape mer frykt og usikkerhet!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:10   #65
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers velger jeg å gå ut i fra at alle som vet ikke-offisielle ting som med hensikt ikke har blitt publisert har vett nok til å holde munn om det og gi faen i å hinte på nett bak et nick.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:12   #66
Trollet
Aktiv

Trollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

I 2007 sa forsvarssjefen at Melkøya var terrormål nr 1:
http://www.an.no/nyheter/article7493328.ece

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:38   #67
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Fetteren til mannen min og kjæresten var på vei til roma. Fetteren er mørk i huden og har masse (kule) tattoveringer. En dame anklagde ham for å være terrorist, flyet snudde, og han ble møtt på flyplassen av seks væpnede politimenn. Jeg er helt sjokkert.

Har dette skjedd i dag???

Gammel 24-07-14, 18:43   #68
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke litt overrasket engang, dessverre.

Jeg ble jo nekta drosje 22. juli mens alle enda trodde det var muslimer som sto bak...

Gammel 24-07-14, 18:48   #69
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Har dette skjedd i dag???

Jepp. På et fly fra torp til amsterdam. Han ble avhørt i to timer av væpnet politi mens flyet ventet, og halve flyet mistet flyene sine videre fra amsterdam.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:48   #70
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

I noen sekunder var jeg like redd for å gå hjem fra jobb, som jeg var for å gå ut av sykehuset på Mo i Rana etter 22. juli, men så tenkte jeg at jeg må bare holde hodet høyt hevet og ryggen strak, og ikke se ut som om jeg er redd for at noen skal si noe til meg, da er det mindre sjangse for at de sjikanerer meg.

Jeg er mer redd for å bli slått ned av en gærning enn jeg er redd for at jeg skal være ett sted når det smeller...

Jeg håper du ikke får noen ubehagelige opplevelser.

Jeg synes vi alle har et ansvar for å ikke hause dette opp, nettopp pga. det Nabbe og Fibi nevner. Å bli kjemperedd og begynne å spekulere er nettopp en effekt terrorister ønsker å oppnå. Da kan vi prøve å unngå den fella og leve som før.

Gammel 24-07-14, 18:50   #71
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når jeg kan få en ubehagelig opplevelse på høylys dag tilfeldig en onsdag i desember, kan jeg nok dessverre det nå også.

Gammel 24-07-14, 18:50   #72
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg veksler mellom å tenke at "sikkert overdramatisering" og "nå får de iallefall spredd frykt" på den ene siden, og "herregud, jeg skal fly med ungene hjem fra Spania om litt over en uke, og pappa og bror og svigerinne og venner skal fly ned i overmorgen" og får mest lyst til å sette meg ned og grine.

Så ja.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 19:16   #73
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si dette er rimelig talentløst og tragisk av norsk politi også, dersom fremstillingen hans stemmer (leste statusen på FB). Vi kan ikke ha det sånn at folk blir utsatt for timesvis med avhør fordi noen mener de ser mistenkelige ut basert på hudfarge og manglende håndbagasje. Statusen hans er, for ordens skyld, offentlig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 19:28   #74
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes informasjonen har vært saklig og god, jeg har respekt for at det har vært en vanskelig avgjørelse å gå offentlig med dette.

Jeg er ikke bekymret for meg eller mine, vi ferierer i periferien og er ikke i nærheten av noen typiske terrormål. Jeg er dog bekymret for hva terrorister kan finne på i landet og hvordan det vil påvirke oss og vår trygghet. Jeg er også livredd for at dette gir næring til fremmedhat i skumle vendinger.

Gammel 24-07-14, 19:35   #75
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva jeg er mest bekymre for med dette, er alt grumset i folkedypet som nå får næring til hatet sitt. Hvor lenge går det før en eller ennen finner ut at han/hun vil få utløp for dette hatet.

Og på dette viset, har jo terroristene vunnet allerede før slaget har begynt - de har sådd frykt og mistenksomhet i ei folkegruppe.

Og hva som skjedde med fetteren til mannen din, Fibi - det er jo hårreisende, og det er jo nettopp hit vi er kommet da, at ei dame på et fly kan anklage en tilfeldig (mørkhudet) medpassasjer for å være terrorist, rett ut fra løse lufta, og så skjer dette.

Jeg gruer for hva mer vi vil få høre av tilsvarende historier framover, og føler med alle de i Norge som er skikkelige, hyggelige, folk som alle andre, men som blir fordømt pga religion og hudfarge.

Gammel 24-07-14, 19:40   #76
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes informasjonen har vært saklig og god, jeg har respekt for at det har vært en vanskelig avgjørelse å gå offentlig med dette.

Det er jeg enig i. Jeg er imponert over håndteringen så langt. Media har vært på nippet til å bikke over i frenzy innimellom, men har jevnt over vært forholdsvis nøkterne til tross for at vi befinner oss i en temmelig sensasjonell situasjon.

Mitt håp nå er at trusselperioden blir kortvarig og selvsagt at anslaget blir avverget. Det er et alvor over håndteringen av dette som jeg ikke liker.

Gammel 24-07-14, 19:43   #77
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Det er allerede en kvinne med niqab som har blitt skjelt ut og skreket til på åpen gate i Oslo i dag. Men hun sa at i motsetning til vanlig når det skjer, så fikk hun faktisk støtte av andre mennesker rundt henne denne gangen.

Gammel 24-07-14, 19:43   #78
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er et alvor over håndteringen av dette som jeg ikke liker.

Det er akkurat det som slår meg og, veldig Og at media også tar det såpass ...rolig? nøkternt? Stort sett, at det ikke er voldsom frenzy og agurktidnytt over det.

De/PST vet vel noe mer enn det som kommer ut, siden dette er noe som tas så veldig seriøst. Selv om de ikke vet hva og hvor så vet de tydeligvis hvorfor det skal tas så veldig på alvor.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 19:45   #79
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke fått dette helt med meg, men kjenner jeg ikke liker det akkurat.

Gammel 24-07-14, 20:09   #80
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Stemmer dette altså? Så fæl opplevelse for fetteren! Men hvorfor har ingen nyhetsredaksjoner slått opp dette, tro? Det burde jo være en viktig nyhetssak?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.