Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Terrortrusselen mot Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-14, 11:02   #1
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Terrortrusselen mot Norge

Var det berre meg som syns pressekonferansen var veldig lite informativ? Dei sa vel eigentlig ingenting bortsett frå at dei som står bak har deltatt i kampar på bakken i Syria. Kvifor tar dei denne trusselen så alvorlig når dei veit så lite konkret? Og PST-sjefen oppførte seg merkelig og var tydelig ukomfortabel. Kvar gang ho hadde svart på eit spørsmål snudde ho seg demonstrativt vekk frå mikrofonen.

Kjenner at dette stressar meg litt. Spesielt sidan ungane er på overnatting hos Bestemor og skal til sentrum av Bergen i dag for å sjå på Tall Ship races. MASSE folk i sentrum og kan godt vere eit mulig terrormål. Men det blei ikkje gitt konkrete råd om å holde seg unna store arrangement, så eg må vel berre la dei reise for ikkje å virke hysterisk...

Eg skjønnar jo at dei må informere for å unngå spekulasjonar om kvifor det er meir synlig politi enn vanlig, men dette bidro meir til å skremme enn til å informere, syns eg.

Gammel 24-07-14, 11:08   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terrortrusselen mot Norge

Jeg er også kjempestresset. Jeg jobber på en relativt utsatt plass i Oslo og ble ganske skremt av dette. Vi har dog ikke fått et eneste pip av info om dette her på jobben.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 11:09   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg er bekymret for Norway Cup.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 11:10   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror de har veldig store problemer med denne type informasjon. Det ligger i sakens natur at terrorisme ikke bare er selve "handlingen" men også skremslene rundt. Skal PST beskytte folk mot denne type "kunnskap" - jeg tror ikke de tør, rett og slett. Hvis det kommer et terrorangrep i (eller mot) Norge, og det kommer frem at PST hadde informasjon, men lot være å fortelle ... Tja, vet ikke helt hva som vil skje? Kan garantere at toppsjefen i PST måtte ha gått av.

Gammel 24-07-14, 11:12   #5
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal fly hjem til Gardermoen i morgen, og er stresset på grunn av det. Jeg har ikke hørt pressekonferansen, er på en workshop i Nederland. Men jeg gleder meg ikke til å fly hjem i morgen kjenner jeg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 11:15   #6
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det at folk blir redde er jo "gevinsten" ved terror. Det er en veldig effektiv måte å skremme ufattelig mange flere enn de som blir rammet.

Gammel 24-07-14, 11:18   #7
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å leve i uvitenhet.

Gammel 24-07-14, 11:18   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tror de har veldig store problemer med denne type informasjon.

"Damned if you do, damned if you don't". Skremmer de oss unødvendig? Sier de for lite? Vanskelig. Jeg ønsker ikke å leve i frykt, men heller veldig mot å ha hjemmekontor i dagene framover.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 11:18   #9
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror som Him at de må informere selv om de ikke har noe mer konkret.
Hvis sikkerhetsnivået ble økt med mer synlig kontroll, forsvar og politi ville folk skjønt at noe var på gang og spekulasjonene og frykten basert på dette hadde kommet.

Jeg husker en gang tidligere da sikkerhetsnivået var økt og da ble alle fergepassasjerer og mange biler kontrollert og det var veldig mye politi på en strekning vi aldri har opplevd kontroll. Da var det godt å vite at det var generell økning av sikkerhetsnivå og ikke en konret trussel mot denne fergen det var snakk om.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 11:21   #10
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg liker å leve i uvitenhet.

Også om du plutselig merker et uvanlig stort oppbud av politi og at bilen din blir gjennomsøkt? Er det ikke litt greit da å vite litt om grunnen?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 11:23   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

De sa jo noe om dette på presekonferansen At de vanligvis ikke forteller om ting de vet, fordi skremsel er en del av terroren. men at de har fått beskjed fra sine styringsorganer om å være mer åpne, og de velger å være det denne gangen. Sikkert pga synligheten av det som skjer.

Jeg skal også fly om noen dager, og synes ikke det er så kult. Samtidig så tenker jeg at de nå er på alerten, så Gardermoen er kanskje ikke så ille akkurat nå likevel.

Gammel 24-07-14, 11:23   #12
him
Leser

him sin avatar

Standard

Det jeg tenker på nå er: Det jeg føler nå, det er bare en liten brøkdel av hva mennesker i andre land føler hver dag. De har levd i årevis med denne frykten. Hva gjør det med mennesker?

Gammel 24-07-14, 11:26   #13
Anne C

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Også om du plutselig merker et uvanlig stort oppbud av politi og at bilen din blir gjennomsøkt? Er det ikke litt greit da å vite litt om grunnen?

Jo på en måte, men jeg krisemaksimerer alltid. Jeg er litt hysterisk. Jeg liker ikke å gå rundt å være redd.

Gammel 24-07-14, 11:30   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk dere om de ikke informerer, da. Om det nå skjer terrorhandlinger, og det i ettertid kommer frem at PST har sittet på informasjon om en faktisk trussel, men valgt å ikke informere, så tror jeg ikke det hadde vært noen höydare i folkeopinionen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 11:31   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det var lite informativt. Norway cup, ja. Uff.

Gammel 24-07-14, 11:35   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men dere forstår hvorfor de ikke kan være mer spesifikke?

Det er ikke lett å ha jobber der man skal informere og være åpen, og samtidig må beskytte kilder, ikke hindre egen etterforskning, ikke spre mest mulig frykt osv.

Gammel 24-07-14, 11:36   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det jeg tenker på nå er: Det jeg føler nå, det er bare en liten brøkdel av hva mennesker i andre land føler hver dag. De har levd i årevis med denne frykten. Hva gjør det med mennesker?

Enig. Nå bor ikke jeg i en stor by, men jeg velger å ikke la meg uroe av slikt. Da burde man jo holde seg unna storbyer, slutte å fly og sitte hjemme. Norge er veldig trygt, men innimellom får også vi merke at verden kan være et urolig sted.

Gammel 24-07-14, 11:36   #18
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tenk dere om de ikke informerer, da. Om det nå skjer terrorhandlinger, og det i ettertid kommer frem at PST har sittet på informasjon om en faktisk trussel, men valgt å ikke informere, så tror jeg ikke det hadde vært noen höydare i folkeopinionen.

Eg er veldig for at dei informerer. Men eg syns informasjonen var fryktelig diffus.
Kvifor tar dei akkurat denne trusselen såpass alvorlig? PST-sjefen sa jo at dei fekk informasjon om mulige terrortruslar regelmessig utan å varsle på denne måten.
Kvifor er trusselen så tidsbegrensa?
Eg tenker at når dei først informerer kan dei vere bittelitt meir opne i staden for å gjenta nøyaktig samme formulering når journalistane spør om nærmare forklaring. Det var kun innøvde setningar som blei sagt.

Gammel 24-07-14, 11:36   #19
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går som vanlig ut fra at de vet mer enn de sier, de vet mye mer enn de sier. Det er publikum som hører dette, men også i høyeste grad de om som har planer om å gjøre noe.

Gammel 24-07-14, 11:37   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg "advarer" de evt. terrorister ved å være generelle. Om de var spesifikke ville de gi dem mye mer info også om hva de ikke vet. Generell info kan dermed forhindre en evt. aksjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.