Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinnoff: Smaker du selv på alt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Smaker du på alt?
Ja jeg smaker alltid på all mat 38 35,85%
Ja hvis det ikke ser for ekkelt ut 47 44,34%
Nei jeg holder meg til mat jeg liker/mat som ser innbydende ut 16 15,09%
Nei jeg er kresen og liker ikke å prøve nye ting 5 4,72%
Deltakere: 106. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-08, 10:06   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Smaker du selv på alt?

Jeg smaker stort sett på alt, men er irrasjonell på noen ting, spesielt ting som er kaldt og fett, som testikler, hvalspekk, kald benmarg etc.

Gammel 31-10-08, 10:08   #62
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nysgjerrig i matveien og smaker på det meste, men ingen regel uten unntak. Det finnes jo ting jeg styrer blankt unna, som tunger fra ulike dyr, hjerter, typ blodpudding etc. Jeg tvinger heller ikke barna mine til å smake på absolutt alt, men jeg kan godt finne på å si til poden at han må smake før han kan si om han liker det eller ikke - ikke bare "jeg liker ikke sånn" helt uten videre, når jeg vet at han aldri har smakt det før osv.

Mannen min er ekstremt kresen; spiser ingenting som kommer fra havet, og særs lite frukt og grønt - da blir det vanskelig å lage mat, så det hender det står ting på menyen til meg og barna som han ikke kan ha.

Gammel 31-10-08, 10:22   #63
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg praktiserer ikke at barnet må smake, jeg vil ikke at han skal synes det er ekkelt å spise noe. Men vi spiser jo mye rart, og det har vel så godt som aldri skjedd at han ikke har villet smake etter en stund.

Selv smaker jeg ikke på alt. Det er visse ting jeg ikke kan røre, som rosiner, soltørket tomat etc. (Frukt som er tørket er det ekleste jeg kan tenke meg.) Og det finnes ikke en anledning i verden som ville fått meg til å føle at jeg måtte smake dersom det inneholdt noe slikt. Ellers spiser jeg alt, både lungemos og blodpudding er god mat i mitt hode og alt som lever i havet er nydelig. Men insekter og eksotiske dyrearter som ikke vanligvis er å finne på mattallerkener i Europa kan jeg styre unna, som bever (!), ekorn, flaggermus og hunder.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 11:06   #64
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg smaker stort sett på alt, men er irrasjonell på noen ting, spesielt ting som er kaldt og fett, som testikler, hvalspekk, kald benmarg etc.

Må bare sitere dette og legge til lungemos. Det kan jeg bare ikke i mitt liv skjønne at noen kan spise.
Ellers er jeg altetenes.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 14:29   #65
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det, og å slippe å gå på ski.

Noen ganger går jeg inn med sko, og dessuten drikker jeg brus rett før jeg skal legge meg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 11:03   #66
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Jeg smaker på alt som jeg ber mine barn smake på.

Gammel 01-11-08, 14:28   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millis, her.

Jeg smaker på alt som jeg ber mine barn smake på.

Ja, men ting som du ber dine barn smake på er vel som oftest mat du selv har valgt i utgangspunktet?

Kålstuing kan sikkert framstå som like ekkelt for en liten tass som en bolle med grå, kokte snegler kan gjøre for en voksen.

Gammel 01-11-08, 14:59   #68
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg er ganske kresen, og det er ganske mange ting jeg ikke ville smakt på. Foreløpig har det ikke vært noen problemer i forhold til å smake på mat her i huset. Maten vi lager har barna spist. Tror ikke vi vil presse på for at de skal smake om det er noe de absolutt ikke vil prøve en dag.

Gammel 01-11-08, 15:09   #69
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg smaker på det meste. Det er en del "rare" ting som jeg ikke klarer å smake, og dette er da ting som barna mest sannsynlig aldri kommer til å bli presentert for som lungemos feks. Jeg trodde det bare fantes i Donald og ble veldig overasket når jeg så det faktisk var en matvare.

Ellers så har jeg smakt islandske spesialiteter som sure værballer, råtten hai og hvalspekk, men det frister ikke til gjentagelse. :neida:

Gammel 01-11-08, 22:42   #70
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg smaker på det meste. Det er en del "rare" ting som jeg ikke klarer å smake, og dette er da ting som barna mest sannsynlig aldri kommer til å bli presentert for som lungemos feks. Jeg trodde det bare fantes i Donald og ble veldig overasket når jeg så det faktisk var en matvare.

:

I hustell i 8. klasse måtte vi lage noe med forskjellige typer matsorter. Vi lagde bl.a pizza med lungemos. Jeg har ikke prøvd det igjen for å si det sånn

Gammel 02-11-08, 17:31   #71
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg smaker på det meste, men kalvehjerne, maneter og den slags, ville jeg nok ikke klart å trykke ned. Haggis har jeg spist, det var godt.

Gammel 02-11-08, 17:45   #72
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har gjort det hittil. Men klart, hadde jeg fått tilbud om stekte innsekter, kumage, værtestiker (til og med sure!) og hvalspekk er det mulig jeg hadde fått ett problem. For ikke å snakke om et bankede kobrahjerte!! Litt vanskelig å si før man står i situasjonen.

Bever skal jeg hilse fra søsteren min og si er godt. Halen er visnok en delikatesse. (Hva vet jeg, jeg har aldri fått tilbud om beverhale heller. Har spist bjørnepate, da.)

Gammel 02-11-08, 19:34   #73
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

For å svare på siste setning i hovedinnlegget - ja vi lever som vi prediker.

Det vil si - vi tvinger ikke ungene til å smake på alt, for det kunne ikke falle noen av oss å gjøre det heller.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 19:50   #74
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg spiser ganske snevert og smaker ikke på noe jeg tror jeg ikke liker, eller som byr meg i mot.
Hadde jeg deltatt i type "Den store reisen", eller altså dratt til et fremmed/over gjennomsnittet eksotisk land, hadde jeg nok enten sultet i hjel eller blitt dømt som den mest uhøflige dama på mils omkrets

Jeg ga aldri etter for gruppepress i tenårene (røyk, sprit eller annet dritt) fordi jeg er så kresen og så sta i tillegg.
(= evt. kjedelig)

Gammel 02-11-08, 19:53   #75
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja hvis det ikke ser for ekkelt ut

Det var en gang jeg skulle smake musling, mannet meg skikkelig opp, men da skallet berørte leppene mine brakk jeg meg som en gal. Det såg alt for ekkelt ut.

Gammel 02-11-08, 20:18   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det fins noen veldig få ting jeg ikke smaker på. Rakfisk er en av dem. Og snegler. Og bever, om jeg noen gang skulle få det servert.

Hvorfor akkurat bever, av alle ting?

Jeg smaker også på alt. Til og med snegler. Jeg liker nesten alt også. Men jeg hadde slitt med å få ned slike slimete, levende insekter som de er nødt å spise i Robinsonekspedisjonen, for eksempel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 20:19   #77
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg er i følge Iset en utpreget kreseræv. Så det sier seg vel selv at jeg ikke smaker ting uten videre.

Ungene må heller ikke prøve alt.

Gammel 02-11-08, 20:19   #78
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting jeg holdt på å avslå, men hvor nysgjerrigheten tok overhånd var da jeg smakte ren Durian (frukt som smaker usannsynlig ekkelt). Jeg kommer ikke til å spise Durian igjen og kan ikke fatte og begripe at en del mennesker synes at Durian går an å spise. Det er like ekkelt som det ville være å spise spy.

Jeg har ikke smakt det, men jeg har heller ikke blitt tilbudt det. Jeg har sett og luktet det flere ganger. Jeg har lyst å smake en gang. Det sies jo at den stinker, men smaker godt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 12:15   #79
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan forreten ikke tenke meg å smake på noe som har hjerne i seg.
Ikke øyer, ører, nyrer, kjønnsorganer eller syltelabber heller.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 20:57   #80
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ja, jeg smaker på alt man kan kalle mat. Enkelte asiatiske delikatesser ville jeg ikke smakt på, bankende kobrahjerte f.eks.

Signerer dette. Jeg er ikke kresen og liker å smake på ny mat. Men krever ikke at alle rundt meg skal smake på alt. Men jeg reagerer på voksne som sier de ikke liker fisk, tomat osv. Ofte har de ikke smakt det siden de var små. Men jeg tenker bare at de går glipp av mye godt, istedet for å legge meg oppi det.

venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45.