Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinnoff: Smaker du selv på alt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Smaker du på alt?
Ja jeg smaker alltid på all mat 38 35,85%
Ja hvis det ikke ser for ekkelt ut 47 44,34%
Nei jeg holder meg til mat jeg liker/mat som ser innbydende ut 16 15,09%
Nei jeg er kresen og liker ikke å prøve nye ting 5 4,72%
Deltakere: 106. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 13:34   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Spinnoff: Smaker du selv på alt?

Ja smaker du selv på all mat, eller er det noe du ikke får deg til/har lyst til å smake på?

Jeg ser enkelte praktiserer den regelen om at man må smake før man kan si om man liker eller ikke. Det er greit nok, men enkelte ting kan jo faktisk by folk imot. Andre ting vil barn kanskje smake på når de blir eldre, og like da. Smak endres jo.

Her i huset er det mangt de sier de ikke liker, og rett og slett ikke vil smake på. Sylteagurk f.eks. Det er helt greit. De trenger ikke smake en gang. Surkål og rødkål likeså. Stuinger får jeg ha alene, og de er generelt lite glad i mat som er mixa sammen. Gryterett og pizza f.eks.

Så praktiserer bestandig du og din evt. partner det dere preker?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:37   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Smaker du selv på alt?

Det fins noen veldig få ting jeg ikke smaker på. Rakfisk er en av dem. Og snegler. Og bever, om jeg noen gang skulle få det servert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:38   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg smaker ikke alltid på alt.
Som du skriver så vil det være ting som byr en imot, og det hender jeg rett og slett unngår å smake på disse tingene. Jeg tar det også for gitt at verten/vertinnen synes det er greit.
Jeg krever heller ikke at mine barn smaker på alt. De får skryt for å smake på nye ting, men er det noe de ikke har lyst å prøve så er det helt ok. Jeg bestemmer hva som skal stå på bordet, og de bestemmer hva de kan tenke seg å putte i munnen. Det funker for oss.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:38   #4
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg smaker på alt, men det hender jeg får brekninger av ting jeg ikke liker. Gravlaks for eksempel. Så jeg er litt skeptisk til å smake på mat i matgrupper jeg vet jeg vanligvis ikke liker, men jeg smaker for det. Av prinsipp.

Gammel 30-10-08, 13:39   #5
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er altfor nysgjerring til å la vær å smake , så ja jeg smaker på alt.

Gammel 30-10-08, 13:39   #6
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Men dersom det er noe jeg vet jeg ikke liker, som jeg har smakt på før, så smaker jeg ikke igjen nei.

Gammel 30-10-08, 13:40   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det meste, men det finnes mat jeg aldri har smakt og ikke vil smake på heller. Blodpudding og snegler, feks.

Gammel 30-10-08, 13:40   #8
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Så praktiserer bestandig du og din evt. partner det dere preker?

Nei, hvis jeg er full, pleier jeg legge meg uten å ha pusset tennene. :vill&gal:

Men jeg smaker på all mat ja. Jeg tvinger forøvrig ikke barna til det.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:40   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke komme på noe jeg ikke har smakt på fordi jeg syntes det så eller hørtes ekkelt ut. Jeg er lite kresen og smaker gjerne på nye ting av nysgjerrighet. Det hender jo at jeg ikke forsyner meg med alt som står på bordet, eller at det er enkelte ting jeg ikke har lyst på den dagen eller i den sammenhengen, men det er noe annet enn det du snakker om her, er det ikke?

Gammel 30-10-08, 13:40   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var svært kresen og sær i matveien da jeg var barn. Hvis jeg ikke en gang sent i tenårene fant ut selv at jeg ville smake på røkelaks siden jeg syns det så godt ut (og det var det jo), så ville jeg nok fortsatt hatt problemer med å blande mat på tallerkenen, spise saus etc. Ergo - jeg smaker på ting jeg ikke finner aldeles motbydelig og det er det meste. JEg setter pris på mat på en helt annen måte enn da jeg var barn. Noen ting kommer jeg nok aldri til å like, men det er ting jeg klarer meg fint uten.

Jeg tvinger heller aldri Vesla til å smake hvis hun absolutt ikke har lyst, men som regel smaker hun helt av seg selv og lar ting ligge hvis hun ikke liker det. Min erfaring med meg selv er at det løsner etterhvert, at tvang gjør ting verre og at det ikke er så farlig om barn ikke liker ting.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:42   #11
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg bestemmer hva som skal stå på bordet, og de bestemmer hva de kan tenke seg å putte i munnen.

Jeg er forsåvidt enig, men jeg ville ikke av prinsipp lage noe jeg liker veldig godt som de ikke liker i det hele tatt, hvis du skjønner. Da hadde jeg laget noe de likte godt i tillegg. Av respekt for dem. Det samme gjelder jo min mann. Liker ikke han noe, så lager jeg jo ikke det. Det finnes da nok av ting vi alle liker.

Eksempelvis så elsker jeg spekesild, rå løk, kålstuing, rødbeter og potet. Jeg liker også blodpølse, plukkfisk og torsketunger, f.eks. Slike ting lager jeg når mamma er på besøk eller de lager når jeg er nordpå. Så får vi ha det og de andre noe annet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:44   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg er forsåvidt enig, men jeg ville ikke av prinsipp lage noe jeg liker veldig godt som de ikke liker i det hele tatt, hvis du skjønner. Da hadde jeg laget noe de likte godt i tillegg. Av respekt for dem. Det samme gjelder jo min mann. Liker ikke han noe, så lager jeg jo ikke det. Det finnes da nok av ting vi alle liker.

Jeg lager heller ikke mat jeg vet at mannen min ikke liker, men nå er ikke han spesielt vrang eller kresen, da. Hadde han vært av den sorten som bare liker to-tre matsorter, ville jeg ikke nøyd meg med å bare lage dem resten av livet. Og noenlunde det samme gjelder Poden også. Respekt for hverandre er fint, men jeg synes ikke man er forpliktet til å begrense sin egen matopplevelse fullstendig, bare fordi partner og/eller barn er veldig kresne.

Gammel 30-10-08, 13:44   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinnoff: Smaker du selv på alt?

Nei, det gjør jeg ikke.
Jeg er ikke kresen, og smaker gjerne på nye ting, men det er enkelte ting som fullstendig byr meg i mot og som jeg virkelig ikke vil smake på, og da lar jeg vær.
Vi har ingen smake-regel hjemme hos oss, det synes jeg er fryktelig tullete, jeg kunne aldri tvunget dem til det uansett. Men vi oppfordrer og smaker selv, og det fungerer bra. Også er det lov å spytte ut, og det hjelper nok litt, da er de trygge på at de kan bare ta en liten bit og spytte den fort ut igjen hvis de ikke liker. Det er også lov å dyppe fingeren i for å smake hvis det er snakk om ting det går ann med (den fingeren er mye tryggere enn bestikk av en eller annen grunn), eller bare slikke/stikke tungen borti osv.
Vi stresser aldri med det heller, de liker nok uansett mer når de blir eldre, de må ikke spise alt nå.
Tvang/press/mas ol. er hovedgrunnen til at barn slutter å spise var en av de første tingene vi lærte når vi fikk en med spesielle behov også på matfronten. Det vil jeg uansett aldri utsette dem for.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:48   #14
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg smaker på mye, men ikke alt. For eksempel har jeg aldri likt brunost, blir kvalm av lukta. Kunne ikke funnet på å smake på det nå, selv om jeg ikke har smakt på noen år. Men sånn generelt er jeg ganske åpen for nye smaker, og liker å prøve ting.

Jeg tvinger ikke jenta til å smake på alt heller. Men så spiser hun det meste og vi har bare et barn. Så da er det ikke vanskelige jobben.

Hvis det er noe jeg eller mannen ikke liker pleier vi heller ikke å ha det til middag. Det samme gjelder for ting lillejenta ikke liker. Men om jeg ikke er hjemme har mannen noe jeg ikke liker til middag og omvendt.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:52   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg smaker på alt man kan kalle mat. Enkelte asiatiske delikatesser ville jeg ikke smakt på, bankende kobrahjerte f.eks.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 13:55   #16
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stort sett så smaker jeg på det meste. Bortsett fra sild. Det klarer jeg av en eller annen grunn ikke. Spekesild, sildesalater og ansjoser orker jeg ikke en gang tanken på å smake på.

Det er litt rart i grunn, for jeg elsker rakfisk.

Gammel 30-10-08, 13:57   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiste ikke grillede insekter i Thailand, men ellers smaker jeg på det aller meste. Så ja, we live as we preach.

Det må sies: vi liker ikke alt. Men det er ikke poenget heller. Poenget er at man skal smake før man kan si at man ikke liker det.

Vi fikk snuppa til å smake på blekksprut i sommer. Jeg elsker blekksprut og trodde ærlig talt at hun ville like det. Vi tvang henne ikke, men fortalte at det ville være kult å komme i barnehagen å fortelle at hun hadde prøvd. Nå skryter hun hemningsløst av hvor tøff hun var og hvor utrolig vondt det smakte.

Gammel 30-10-08, 14:02   #18
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Ja.

Gammel 30-10-08, 14:03   #19
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Jeg smaker på det meste, men ikke hvis det byr meg imot. Og det er så sjeldent jeg opplever det at jeg ikke kan huske sist.

Jeg presser datteren min hardt til å smake på det meste. Det er dels fordi hun alltid har sagt "det liker jeg ikke" til det meste. Jeg vet hun liker fisk, og da må jeg av og til presse henne i gang. Jeg tror alle kjenner barna sine såpass godt at dette tilpasses hvert enkelt barn.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 14:08   #20
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nysgjerrig i matveien, og lite kresen, men jeg har fantasi nok til å tenke meg matretter jeg ikke ville smakt på.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.