Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 09:14   #61
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stopper du for syklister som vil krysse gangfelt?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Egentlig 2 spørsmål til deg som kjører bil.

Stopper du for syklister som vil krysse gangfeltet på sykkel? (Som altså ikke går av sykkelen, men som enten sakker ned farten (eller ikke), og tydelig viser at han skal over veien.)

Stopper du for gåere som vil krysse gaten utenfor oppmerket gangfelt?

1) Nei, ikke med mindre jeg ser at jeg kommer til å treffe vedkommende om jeg ikke stopper.

2) Det kommer litt an på. Hvis det er et barn eller en person som ser ut til å være forvirret (beruset, dement etc), så stopper jeg. Ikke ellers.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:15   #62
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En liten avsporing, tror ikke den er stor nok til egen tråd: Når dere er fotgjengere, gir dere bilister litt "slack" på fotgjengerovergangen?

På vei til jobb er det en fotgjengerovergang som skaper laaaange køer. Den er ved et buss/tog-knutepunkt, og det er så godt som alltid en lang rekke fotgjengere som skal over. Det er nesten umulig for en bil å smette over. Så det står biler i kø langt ut på E18 og venter. Jeg har noen ganger prøvd forsiktig å snike meg frem mellom to fotgjengere, men opplever for det første skikkelig stygge blikk, og for det andre at folk nærmest løper for å rekke å komme over foran MIN bil.

Jeg stusser over at de ikke reflekterer over det totale trafikkbildet og ser at de ved å gi litt slack, og vinke en bil over, kan løse opp i en skikkelig trafikk-kork.

Her jeg bor er bilister veldig flinke til å ta hensyn. Folk fletter inn selv om de ikke , de stopper og blinker med lysene for at en bil skal få krysse over, etc., så kontrasten til disse totalt ufleksible fotgjengerne er ganske stor.

Jeg buser ikke på uansett når jeg er fotgjenger. Er det lang kø, kan jeg gjerne la en bil eller to smette inn i mellom, for trafikkflyten sin skyld. Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å komme forbi lange fotgjengerkøer, og man må kunne vise litt hensyn. På samme måte, kan jeg la biler som komme fra høyre komme inn foran meg på veien når de har vikeplikt, biler i motgående retning krysse veien foran meg og la biler til høyre slippe foran meg inn i rundkjøringer når det er veldig mye trafikk.

Gammel 16-06-09, 09:16   #63
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hvor mange blir egentlig påkjørt syklende i gangfelt? Noen som vet?

Aner ikke.

Men jeg lurer også på hvor mange som blir påkjørt av syklister i gangfelt. Det virker som de tror at stoppeplikten for gående i gangfelt ikke gjelder dem.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:18   #64
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber like ved gangfeltet ved St. Olavs plass. Det er jo et håpløst sted. Det krysser fotgjengere hele tiden, så det er vanskelig for biler å smette mellom. Hvis det er en glippe mellom sistemann og meg, så stopper jeg alltid for å slippe noen av bilene over. Ellers så hoper det seg skikkelig opp.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:53   #65
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg gir dem også god plass når jeg kjører forbi dem på veien og blir ikke sur om de kjører to eller flere i bredden.

[…]

Det hender jeg stopper for fotgjengere hvis de står midt ute i gangfeltet.

Det er vel halvannen meter klaring som er kravet i veitrafikkloven? Veldig mange som ikke er klar over det, ser nesten daglig biler som er altfor nærmt ved passering.

Flere i bredden er greit for meg så lenge det er plass til å kjøre forbi. På smal svingete vei så er det bare irriterende, og også farlig for syklisten da biler i mot ikke alltid er like stabile …

Fotgjengere i gangfelt har du jo vikeplikt for.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 10:11   #66
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

7 syklister drept i forbindelse med kryssende kjøreretninger i 2007
http://www.sikkertrafikk.no/Fotgjengere.htm

1 syklist drept i 2004 i et fotgjengerfelt
http://www.vegvesen.no/binary?id=16654

Så det kan vel ikke være så veldig mange.

@ HP: Har du funnet noe statistikk på dette fra senere enn 2004?

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 10:52   #67
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

J Jeg slipper som regel ikke over fotgjengere heller hvis de er voksne. Hvis de er barn synes jeg det er en selvfølge å stoppe.

Mener du i fotgjengerovergang her, eller at de bare skal over en vei?

Jeg lærte på trafikkskolen at en ikke skal slippe over fotgjengere utenom kryss, fordi biler bak meg ikke er forberedt på at jeg stopper utenom fotgjengerovergang.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:01   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har man ikke egentlig vikeplikt for fotgjengere som vil krysse uansett? Er det ikke det som er et av argumentene for å fjerne fotgjengerovergangene?

Gammel 16-06-09, 11:05   #69
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fryyyyktelig lyst å kjøre ned syklister som fyker ut i gangfelt uten å engang se seg for. Jeg viser fing, i hvert fall. Og brøler idjått til dem. :furie:
Jeg kjører under Danmarksplass hver eneste dag og der er syklistene domme som brø' og fullstendig hinsides gale. Politiet har kjeftet pr. avis; jeg synes de bør begynne med bøtelegging av idiotene.

Fotgjengere; det kommer an på. Noen ganger gjør jeg det.

Gammel 16-06-09, 11:06   #70
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Når det gjelder syklister synes jeg de bør velge om de er gående eller kjørende og oppføre seg etter sitt valg. Jeg stopper ikke alltid for de som tar det for gitt at de kan sykle over gangfelt, men stopper gjerne for de som står og venter.

Sånn tenker jeg også. Blir irritert på syklister som fyker over fotgjengerfelt og regner med at bilene skal stoppe for dem. De kommer fort og kan være vanskelige å få øye på også. Men jeg kjører dem jo ikke ned, da. Har jeg en syklist foran bilen må jeg jo stoppe

Fotgjengere som gir tegn til at de vil krysse gata stopper jeg for, selv om det ikke er gangfelt akkurat der.

LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:31   #71
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har man ikke egentlig vikeplikt for fotgjengere som vil krysse uansett? Er det ikke det som er et av argumentene for å fjerne fotgjengerovergangene?

Nei, men i et kryss har du vikeplikt hvis du svinger inn en vei der noen vil krysse. Så i endel bygater vil det være unødvendig med hvite striper.

@Skvetten: Har ikke lett etter statistikk, bare lurte på om noen visste.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:28   #72
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En i min familie ble påkjørt av en bil da hun krysset et gangfelt på sykkel. Hun hadde lav fart, men så seg ikke for i det hun krysset. Hun endte opp på sykehus, og betaler enda for skaden hun "påførte" bilen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:51   #73
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:sitter på fingrene for ikke å banne stygt over de fordømte psychosyklistene:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 18:57   #74
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her i Trondheim hvor jeg bor (og har bodd de siste fem årene) blir alt for mange syklister og fotgjengere påkjørt. Bare den siste uka har ei ung jente blitt drept og ei anna jente blitt skadet i fotgjengerfelt. Hvis jeg ved å vise ekstra smidighet og forsiktighet i trafikken kan være med på å redde noen andres liv så er det vel verdt det. Jeg har det ikke så travelt at jeg ikke klarer det. Men det krever mye av både fotgjenger, syklist og bilist for å gjøre trafikken tryggere for alle.
Jeg har ingen å miste, og det har heller ingen andre.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 03:03   #75
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

:sitter på fingrene for ikke å banne stygt over de fordømte psychosyklistene:

Det burde ha vært egne "motorveier" for sykler så vi slapp dem i trafikken.

Gammel 17-06-09, 06:57   #76
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Nei til begge. Men kun hvis jeg risikerer å kjøre på dem, selvsagt.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 07:01   #77
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjører ikke på syklister som sykler over gangfelt for å hevde min rett i trafikken, nei. Det vil da si at jeg stopper. Også for folk som går over veien utenm ogangfelt - av samme grunn som nevnt over.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 07:54   #78
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Nei til begge. Men kun hvis jeg risikerer å kjøre på dem, selvsagt.

Du stopper altså ikke hvis du risikerer å kjøre på dem. Jeg synes et naturlig oppfølgingsspørsmål må være om du fortsetter å kjøre videre etter at du har kjørt på dem.

Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 08:25   #79
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg kjører ikke på syklister som sykler over gangfelt for å hevde min rett i trafikken, nei. Det vil da si at jeg stopper. Også for folk som går over veien utenm ogangfelt - av samme grunn som nevnt over.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 09:31   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sant å si også ganske overrasket over hvor mange regelryttere det er her. Man har faktisk ikke PLIKT til å stå på sin forkjørsrett, selv om man har den.

Trafikksikkerhetsmessig er det kjempeviktig at syklister (og gående i grunnen - det finnes en del som ganske plutselig tverrvender og styrter ut i veien, men det er en annen sak) stopper godt opp før de entrer gangfeltet. Men når de først har gjort det så er det da det samme for meg om de sykler eller går? Jeg foretrekker vel at de sykler - det går fortere!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.