Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 10:11   #81
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Nei, det kam hende dei er større i nokre lokalmiljø, det er sant. I dei tilfella eg kjenner til, er det snakk om 3-4 elevar på ein heil skule, og då er det kanskje ikkje dei som er hovedproblemet.

Eg er einig i at ein skal vere kritisk til kva ein aksepterer i religionens namn (jfr. debatten rundt Mullah Krekar), men eg skjønner verkeleg ikkje problemet med å respektere at JV ikkje feirer 17.mai og bursdagar. Det er som sagt ikkje noko dei har komme på for å sleppe unna, men noko som er djupt forankra i verkelegheitsforståinga deira og som bør respekterast.

Det finnes steder det er langt flere ja.

Jeg kan gjerne gi folk slækk fordi de trenger det og det passer meg. Slækken er da noe jeg velger å gi. Jeg velger å tilpasse meg et behov andre har. Om behovet er aldri så dypt forankret i dem - det er jeg som bør bestemme om jeg vil gi slækk eller ikke. Jeg har for eksempel hatt kunder med problematisk kvinnesyn ut fra religion. Blytungt forankret i dem. Respekt? Nei. Ikje en kvart millimeter heller.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:13   #82
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Man kan vel alltids bidra med noe annet, som f.eks å levere en kake eller noe. Fleksibilitet må gå begge veier tenker jeg.

Jepp. Jeg kan faktisk lett mene at man er bra trassig eller fundamentalistisk om man får avguder inn i tre liter vaffelrøre.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:18   #83
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Man kan vel alltids bidra med noe annet, som f.eks å levere en kake eller noe. Fleksibilitet må gå begge veier tenker jeg.

Hvis selve feiringen strider mot noens religion kan jeg godt forstå om de heller ikke vil levere en kake til feiringen. (Og her er det dessuten snakk om familier som overhodet ikke deltar på feiringen selv og dermed ikke "får" noe fra arrangementet, så det er heller ikke snakk om noe "snylting".) Jeg synes dette er noe annet enn "skal på hytta" eller "har ikke lyst til å være med" - da kan man godt forlange/forvente at de leverer en kake eller samler inn gevinster til lotteri eller noe.

Gammel 12-04-12, 10:34   #84
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis selve feiringen strider mot noens religion kan jeg godt forstå om de heller ikke vil levere en kake til feiringen. (Og her er det dessuten snakk om familier som overhodet ikke deltar på feiringen selv og dermed ikke "får" noe fra arrangementet, så det er heller ikke snakk om noe "snylting".) Jeg synes dette er noe annet enn "skal på hytta" eller "har ikke lyst til å være med" - da kan man godt forlange/forvente at de leverer en kake eller samler inn gevinster til lotteri eller noe.

Jeg synes det er snylting når barnet deres da vil være med på det som gjøres felles av klassen etterpå for de pengene som er samlet inn. Alle får delta. Akkurat 17. mai feiring, strider det i mot i så mange religioner da? Da får de la være å få fridag den dagen også da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:35   #85
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg synes det er snylting når barnet deres da vil være med på det som gjøres felles av klassen etterpå for de pengene som er samlet inn. Alle får delta. Akkurat 17. mai feiring, strider det i mot i så mange religioner da? Da får de la være å få fridag den dagen også da.

Akkurat slik som alle som ikkje er truande kristne skal la vere å få fri i påska og pinsa?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:36   #86
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er snylting når barnet deres da vil være med på det som gjøres felles av klassen etterpå for de pengene som er samlet inn. Alle får delta.

Hvis det er innsamling til klassetur, så er det noe litt annet, og da kan man kanskje finne på en annen måte de kan bidra til dette. Det jeg snakket om, var at jeg ikke synes det er snylting å ikke bidra til et arrangement man ikke deltar på (mens det er snylting å delta på 17. mai-arrangementet, men nekte å være med på jobben).

Akkurat 17. mai feiring, strider det i mot i så mange religioner da? Da får de la være å få fridag den dagen også da.

Som flere har sagt, så feirer ikke Jehovas Vitner 17. mai (og heller ikke fødselsdager eller andre "ikkereligiøse" festdager). Og for noe tøys ang. fridag - det er da ikke noe krav at man er kristen for å få fri første juledag eller i påskehelgen, dette er offentlige fridager som alle i Norge får.

Gammel 12-04-12, 10:37   #87
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg skjønner at det er mange som ikkje heilt ser problemet, og det skremmer meg litt.

Eskemplet med kvinnesyn over, blir annleis, for der handlar det om gjensidig respekt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:46   #88
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan respektere at noen ikke feirer 17. mai, men de får uansett stille opp når det gjøres en dugnadsjobb for klassen og goder til dem, selv om de ikke er med den dagen. Eller så får de finne på et annet arrangement selv sånn at det kan samles inn like mye penger.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:51   #89
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

:grøss:

Jeg elsker 17. mai og blir skikkelig soft av bunader, nasjonalsangen og barnetog, men akkurat sånne "nå skal vi alle sammen gå sammen om å ha det superduperkosli', dere", det gir meg faktisk aldeles neller.

Jeg liker best å bestemme selv når og hvordan jeg skal sosialiseres med folk rundt meg. Særlig folk som jeg i utgangspunktet ikke har annet til felles med enn at vi lagde barn samtidig.

Inderlig enig. Jeg er så hoppende glad for at FAU ikke legger føringer på hva jeg skal gjøre på 17. mai.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:54   #90
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med bai her. Jeg synes det skulle bare mangle at man respekterer andres reservasjoner i forhold til deres religion. Hvis kravet går på tvers av gjensidig respekt, jfr eksempelet om kvinnesyn, er det en annen sak. Det er derimot ikke det minste respektløst å ikke bidra til 17. mai, eller et hvilket som helst annet arrangement, som man ikke engang deltar på fordi det går på tvers av ens religiøse overbevisning. Jeg er enig i at hvis arrangementet også har som formål å tjene penger til hele klassens gode må man prøve å finne løsninger som gjør at ikke noen ender opp som snyltere.
Jeg synes også det er litt skremmende at enkelte ikke ser problemet med å tro at de har rett til å bestemme om andres religion er akseptabel eller ikke.

Gammel 12-04-12, 10:54   #91
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Barn av Jehovas Vitner står på sidelinjen utallige ganger i løpet av oppveksten - akkurat når det gjelder dem så kjenner jeg at jeg gjerne skåner de ungene litt ekstra ved å evt. la foreldrene slippe å bidra til 17. mai-feiring og så blir det evt. konflikter av det. Jeg kjenner ingen som systematisk må stå utenfor i så mange sammenhenger som disse barna.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:56   #92
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan respektere at noen ikke feirer 17. mai, men de får uansett stille opp når det gjøres en dugnadsjobb for klassen og goder til dem, selv om de ikke er med den dagen. Eller så får de finne på et annet arrangement selv sånn at det kan samles inn like mye penger.

Så rigid holdning vil jo til syvende og sist bare ramme barna, så jeg tror jeg hadde sett litt gjennom fingrene med den.

Gammel 12-04-12, 10:56   #93
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Eller det Darth sa.

Gammel 12-04-12, 11:05   #94
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg skjønner at det er mange som ikkje heilt ser problemet, og det skremmer meg litt.

Eskemplet med kvinnesyn over, blir annleis, for der handlar det om gjensidig respekt.

Jeg tenker rett og slett at det må gå en grense et sted på hvor mye hensyn og tilretteleggingen skal ta rett og slett. Så fremt man ikke forventer at f.eks et Jehovas Vitne skal være med og bidra på selve feiringen, men heller bidra i forkant, så mener jeg at man har tatt hensyn så langt det bør la seg gjøre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 11:05   #95
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg regner med at den praksisen gjelder for deg også den dagen du har fått sydenferie i gave av sjefen akkurat den helga skolekorpset har loppemarked? Klart ungen din ikke får bli med på korpstur da - dere har jo ikke bidratt.

Dette blir litt for mye øye for øye, tann for tann, etter min smak. Vi hadde samme diskusjon når det gjaldt klassekassa til minstemann. Det var flere foreldre som reagerte på at barna til de foreldrene som ikke betalte inn til klassekassa også fikk glede av pengene. Jeg ble rimelig satt ut. Jeg betaler vel ikke inn 200 kroner i året for at de 200 kronene skal være øremerket min sønn, da hadde man ikke trengt noen klassekasse. Da kan vi begynne med inngangspenger i stedet.

Gammel 12-04-12, 11:13   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke noen kjepphest på akkurat 17. mai jeg heller altså. :forsikrer:

Men jeg har en kjepphest som er rimelig stor i forhold til at religion som trumfkort er lite gyldig. Man kan få respekt for behov som utgår fra religion, men det er at et resultat av gjensidig tillt og respekt. Ikke av at religion utløser et krav som skal innfris som en trumf.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 11:15   #97
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men jeg har en kjepphest som er rimelig stor i forhold til at religion som trumfkort er lite gyldig. Man kan få respekt for behov som utgår fra religion, men det er at et resultat av gjensidig tillt og respekt. Ikke av at religion utløser et krav som skal innfris som en trumf.

Det er jeg enig med deg i. Men i situasjoner der ungene til de religiøse står igjen som de eneste taperne så spiser jeg kameler så det står etter.

Gammel 12-04-12, 11:16   #98
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Dette blir litt for mye øye for øye, tann for tann, etter min smak. Vi hadde samme diskusjon når det gjaldt klassekassa til minstemann. Det var flere foreldre som reagerte på at barna til de foreldrene som ikke betalte inn til klassekassa også fikk glede av pengene. Jeg ble rimelig satt ut. Jeg betaler vel ikke inn 200 kroner i året for at de 200 kronene skal være øremerket min sønn, da hadde man ikke trengt noen klassekasse. Da kan vi begynne med inngangspenger i stedet.

Jeg slutter aldri å forundres over hvor lite rause enkelte er. Særlig i den typen saker hvor det er åpenbart at barna er de eneste som blir skadelidende til syvende og sist.

Gammel 12-04-12, 11:17   #99
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg hadde skjønt slik argumentasjon i sammenhenger der det var snakk om ting som betød noe: kjønnslemlestelse, kvinneundertrykking, flerkoneri, tvangsgifte og hva har du. Men her snakker vi om folk som ikke ønsker å delta på et frivillig arrangement, i regi av foreldrene ved en skole.

Selvsagt er det greit at folk lar være å bidra til et arrangement de aldri har deltatt på og ikke kommer til å delta på i fremtiden, fordi det strider mot deres overbevisning. Hvor er egentlig problemet i denne saken?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 11:18   #100
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er jeg enig med deg i. Men i situasjoner der ungene til de religiøse står igjen som de eneste taperne så spiser jeg kameler så det står etter.

Jeg gjør faktisk ikke det. Noen kameler, men ikke alle.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.