|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Passiv
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
Det finnes steder det er langt flere ja. |
![]() |
![]() |
#82 |
Passiv
|
Jepp. Jeg kan faktisk lett mene at man er bra trassig eller fundamentalistisk om man får avguder inn i tre liter vaffelrøre. |
![]() |
![]() |
#83 |
flisespikker
|
Hvis selve feiringen strider mot noens religion kan jeg godt forstå om de heller ikke vil levere en kake til feiringen. (Og her er det dessuten snakk om familier som overhodet ikke deltar på feiringen selv og dermed ikke "får" noe fra arrangementet, så det er heller ikke snakk om noe "snylting".) Jeg synes dette er noe annet enn "skal på hytta" eller "har ikke lyst til å være med" - da kan man godt forlange/forvente at de leverer en kake eller samler inn gevinster til lotteri eller noe.
![]() |
#84 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes det er snylting når barnet deres da vil være med på det som gjøres felles av klassen etterpå for de pengene som er samlet inn. Alle får delta. Akkurat 17. mai feiring, strider det i mot i så mange religioner da? Da får de la være å få fridag den dagen også da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Librocubicularist
|
Akkurat slik som alle som ikkje er truande kristne skal la vere å få fri i påska og pinsa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
flisespikker
|
Hvis det er innsamling til klassetur, så er det noe litt annet, og da kan man kanskje finne på en annen måte de kan bidra til dette. Det jeg snakket om, var at jeg ikke synes det er snylting å ikke bidra til et arrangement man ikke deltar på (mens det er snylting å delta på 17. mai-arrangementet, men nekte å være med på jobben).
Som flere har sagt, så feirer ikke Jehovas Vitner 17. mai (og heller ikke fødselsdager eller andre "ikkereligiøse" festdager). Og for noe tøys ang. fridag - det er da ikke noe krav at man er kristen for å få fri første juledag eller i påskehelgen, dette er offentlige fridager som alle i Norge får.
![]() |
#87 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsEg skjønner at det er mange som ikkje heilt ser problemet, og det skremmer meg litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg kan respektere at noen ikke feirer 17. mai, men de får uansett stille opp når det gjøres en dugnadsjobb for klassen og goder til dem, selv om de ikke er med den dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Borte
|
Inderlig enig. Jeg er så hoppende glad for at FAU ikke legger føringer på hva jeg skal gjøre på 17. mai.
![]() |
#90 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg er enig med bai her. Jeg synes det skulle bare mangle at man respekterer andres reservasjoner i forhold til deres religion. Hvis kravet går på tvers av gjensidig respekt, jfr eksempelet om kvinnesyn, er det en annen sak. Det er derimot ikke det minste respektløst å ikke bidra til 17. mai, eller et hvilket som helst annet arrangement, som man ikke engang deltar på fordi det går på tvers av ens religiøse overbevisning. Jeg er enig i at hvis arrangementet også har som formål å tjene penger til hele klassens gode må man prøve å finne løsninger som gjør at ikke noen ender opp som snyltere.
![]() |
#91 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsBarn av Jehovas Vitner står på sidelinjen utallige ganger i løpet av oppveksten - akkurat når det gjelder dem så kjenner jeg at jeg gjerne skåner de ungene litt ekstra ved å evt. la foreldrene slippe å bidra til 17. mai-feiring og så blir det evt. konflikter av det. Jeg kjenner ingen som systematisk må stå utenfor i så mange sammenhenger som disse barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Borte
|
Så rigid holdning vil jo til syvende og sist bare ramme barna, så jeg tror jeg hadde sett litt gjennom fingrene med den.
![]() |
#93 |
Borte
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsEller det Darth sa.
![]() |
#94 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg tenker rett og slett at det må gå en grense et sted på hvor mye hensyn og tilretteleggingen skal ta rett og slett. Så fremt man ikke forventer at f.eks et Jehovas Vitne skal være med og bidra på selve feiringen, men heller bidra i forkant, så mener jeg at man har tatt hensyn så langt det bør la seg gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
En, av to-tre
Jeg regner med at den praksisen gjelder for deg også den dagen du har fått sydenferie i gave av sjefen akkurat den helga skolekorpset har loppemarked? Klart ungen din ikke får bli med på korpstur da - dere har jo ikke bidratt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Passiv
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg har ikke noen kjepphest på akkurat 17. mai jeg heller altså. :forsikrer: |
![]() |
![]() |
#97 |
En, av to-tre
Det er jeg enig med deg i. Men i situasjoner der ungene til de religiøse står igjen som de eneste taperne så spiser jeg kameler så det står etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Borte
|
Jeg slutter aldri å forundres over hvor lite rause enkelte er. Særlig i den typen saker hvor det er åpenbart at barna er de eneste som blir skadelidende til syvende og sist.
![]() |
#99 |
Bedreviter
|
Jeg hadde skjønt slik argumentasjon i sammenhenger der det var snakk om ting som betød noe: kjønnslemlestelse, kvinneundertrykking, flerkoneri, tvangsgifte og hva har du. Men her snakker vi om folk som ikke ønsker å delta på et frivillig arrangement, i regi av foreldrene ved en skole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Passiv
|
Jeg gjør faktisk ikke det. Noen kameler, men ikke alle. |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |