Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-12, 22:41   #1
Penelope
Superaktiv

Medlem siden: Sep 2006
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Skolearrangementer og foreldreinnsats

17. mai feires i skolens regi. De fleste barn deltar, og mange foreldre tildeles oppgaver i anledning arrangementet.

Det finnes enkelte som av religiøse grunner ikke feirer 17. mai.
Er det da uproblematisk og fullt ut akseptabelt at foreldre ikke vil bidra i tildelte forberedende oppgaver på 16. mai? Er dette vanlig?

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:45   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Ja, jeg synes ikke at man kan tvinge mennesker som ikke feirer 17. mai til å delta på forberedelsene. Hos oss klarer vi ikke en gang å tvinge norske kirkemedlemmer, som beviselig feirer til å delta.

Men så synes jeg at skolesyttendemaier er et grunnleggende kjedelig arrangement også.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:48   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Min erfaring er at folk gjør det meste for å slippe unna 17.mai jobbingen.

Jeg er foreldrekontakt i guttungens klasse i år, og hans trinn er ansvarlig for 17.mai deler av arrangementet på skolen. Vi har blant annet ansvar for all organisert lek, konkurranser, loddsalg, og innkjøp og organisering av premier til alt dette.

På foreldremøte som var nå nylig, så ga vi en ettertrykkelig oppfordring til samtlige foreldre på trinnet: At de som av ulike årsaker ikke kan bidra på selve dagen, de må yte en innsats i forkant. Enten i form av innsamling av premier, eller å møte opp den 16. mai for forberedelser til den 17.

Det ble mektig stille i lokalet da.

Og det har vist seg år etter år; folk stiller ikke opp. Og verst av alt er de som ikke sier i fra om at de ikke kommer på selve dagen. De blir satt opp på arbeidslistene, og så blir det bare kaos.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:48   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke hva som er vanlig, for jeg kjenner ikke problemstillingen, men strengt tatt kan vel ikke skolen pålegge noen noe som helst, kan de? Dersom noen av religiøs overbevisning ikke feirer 17-mai, så er det kanskje et poeng for dem å la feiringen være et ikke-tema, altså ingen forberedelser og ingen feiring? Jeg synes ikke det høres urimelig ut.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:50   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feirer ikke 17. mai, ergo kan jeg slippe unna?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:51   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo forholdsvis mange mennesker på et slikt arrangement, så om det ikke er nok folk som sier at de kan får man sende ut en melding til alle hjemmene at dette klassetrinnet dessverre ikke klarer å gjennomføre det vanlige 17. mai arrangementet og "better luck next year". Forhåpentligvis vil det føre til nok skamfulle foreldre til at man klarer arrangementet likevel.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:52   #7
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Min erfaring er at folk gjør det meste for å slippe unna 17.mai jobbingen.

Jeg er foreldrekontakt i guttungens klasse i år, og hans trinn er ansvarlig for 17.mai deler av arrangementet på skolen. Vi har blant annet ansvar for all organisert lek, konkurranser, loddsalg, og innkjøp og organisering av premier til alt dette.

På foreldremøte som var nå nylig, så ga vi en ettertrykkelig oppfordring til samtlige foreldre på trinnet: At de som av ulike årsaker ikke kan bidra på selve dagen, de må yte en innsats i forkant. Enten i form av innsamling av premier, eller å møte opp den 16. mai for forberedelser til den 17.

Det ble mektig stille i lokalet da.

Og det har vist seg år etter år; folk stiller ikke opp. Og verst av alt er de som ikke sier i fra om at de ikke kommer på selve dagen. De blir satt opp på arbeidslistene, og så blir det bare kaos.

Rart at skolene tviholder på denne ordningen, egentlig, når oppslutningen er så laber. Her hvor vi bor foregår det så mye, med flere tog og opptil flere tivolier, at skolearrangement oppleves ganske unødvendig.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:53   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skole er obligatorisk. Frivillig innsats for arrangementer i nærmiljøet er frivillig. Jeg tror jeg hadde blitt litt trassig dersom jeg ble satt opp på ei arbeidsliste i forbindelse med 17. mai eller et annet arrangement uten å bli spurt, jeg står fritt til å reise bort den dagen om jeg vil. Har man sagt ja til å være foreldrekontakt eller sitte i en kommite blir det noe annet, men jeg er ikke "medlem i skolens 17.mai-feiring" fordi jeg har skolebarn. Så ja, jeg synes det er helt greit å ikke stille om man ikke deltar. Om man deltar har man vel et slags moralsk ansvar for å ta sin del.

Hos oss spør vi folk om de kan stille. Det er aldri problemer med å få folk.

Gammel 11-04-12, 22:55   #9
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Her har de sluppet ja.

Gammel 11-04-12, 22:55   #10
Penelope
Superaktiv

Standard

Det er klart at ingen kan tvinges. Men når nesten alle foreldrene i klassen tildeles oppgaver, og det er tatt hensyn ved å ikke tildele oppgaver på selve 17. mai-feiringen, ble jeg faktisk ganske overrasket.

Gammel 11-04-12, 22:57   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan ikke skolen pålegge folk å jobbe for noe som helst. På hvilken måte skulle den tvangen foregå?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:58   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg synes det er helt opplagt at folk som ikke deltar i feiringen, ikke skal måtte jobbe med forberedelsene til den heller. Det skulle da jammen bare mangle.

Gammel 11-04-12, 23:00   #13
Penelope
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Skole er obligatorisk. Frivillig innsats for arrangementer i nærmiljøet er frivillig. Jeg tror jeg hadde blitt litt trassig dersom jeg ble satt opp på ei arbeidsliste i forbindelse med 17. mai eller et annet arrangement uten å bli spurt, jeg står fritt til å reise bort den dagen om jeg vil. Har man sagt ja til å være foreldrekontakt eller sitte i en kommite blir det noe annet, men jeg er ikke "medlem i skolens 17.mai-feiring" fordi jeg har skolebarn. Så ja, jeg synes det er helt greit å ikke stille om man ikke deltar. Om man deltar har man vel et slags moralsk ansvar for å ta sin del.

Hos oss spør vi folk om de kan stille. Det er aldri problemer med å få folk.

Mange skoler har fastlagte rutiner for hvilke klassetrinn som har ansvar for ulike forhold. Dette gis det beskjed om i god tid. Så noen år er det mye å gjøre, noen år slipper man billigere unna

Gammel 11-04-12, 23:01   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Mange skoler har fastlagte rutiner for hvilke klassetrinn som har ansvar for ulike forhold. Dette gis det beskjed om i god tid. Så noen år er det mye å gjøre, noen år slipper man billigere unna

Like fullt er det ingenting skolen kan pålegge noen hvis de ikke er enige. Stort sett er det en slags enighet om at det er sånn man gjør det, men hvis det ikke er en slik enighet kan man ikke tvinge noen.

Gammel 11-04-12, 23:01   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt kan ikke skolen pålegge folk å jobbe for noe som helst. På hvilken måte skulle den tvangen foregå?

Å, det går så fint så. Tvangen skjer med bygdedyr.

Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 23:02   #16
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Det er klart at ingen kan tvinges. Men når nesten alle foreldrene i klassen tildeles oppgaver, og det er tatt hensyn ved å ikke tildele oppgaver på selve 17. mai-feiringen, ble jeg faktisk ganske overrasket.

Om det handler om folk som ikke feirer 17-mai kan jeg ikke skjønne at du skal bli overrasket over at de ikke ønsker å delta i forberedelsene. Forberedelser er jo på et vis en del av feiringa.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 23:03   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Å, det går så fint så. Tvangen skjer med bygdedyr.

Ah, sånne vet jeg ikke om vi har her.

Gammel 11-04-12, 23:04   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ah, sånne vet jeg ikke om vi har her.

Bare vent, det kommer nok.
Med kvite tænnissokka og bart.

Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 23:05   #19
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det er så rart at de ikke har lyst til å delta på det altså. Uavhengig av hvor mange andre som får tildelt oppgaver.

Det må nødvendigvis bli endel oppgaver på foreldre til skolebarna om skolen skal gjennomføre et slikt opplegg. Så er det opp til hver familie om de ønsker å delta eller ikke. Om man ikke ønsker å delta av diverse grunner, synes jeg også man har rett til å si nei til dugnad og oppgaver i forbindelse med gjennomføringen.

Gammel 11-04-12, 23:05   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Bare vent, det kommer nok.
Med kvite tænnissokka og bart.

Nei, nei, nei. Jeg bort i et dannet nabolag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.