|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJeg er sykepleier på et tildelingskontor, og skal egentlig tildele plasser på et sykehjem, dagplasser og hjemmesykepleie. Må da ta hjemmebesøk og er med på noen samarbeidsmøter.
![]() |
#82 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse
Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
One of These Days
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseProblemet er at Osloskolene allerede går i flere hundre tusen minus hvert år. Rektorer blir innkalt på teppet, får beskjed om å si opp folk, kutte ned på stillinger for å spare penger, kutte ned på innkjøp av skolemateriell osv. Det er store minustall, og det som skjer er kun at ledere får beskjed om nedskjæringer. Det blir ikke noe mer penger til budsjett om en skole er tom for dopapir. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse
Men hvis lærererne skal fikse dette ved å kjøpe dopapir selv eller vaske vinduene, så er dette en øvelse på linje med å tisse i buksa for å holde varmen. Det blir bedre der og da, men på sikt blir det bare verre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseDette med at lærerne bidrar til budsjettet er jo ikke noe man gjør for å dra lasset i en vanskelig periode. Det er en ukultur som har befestet seg over mange, mange år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseDe skolene hvor lærerne utfører renhold, er det ikke ansatt renholdere? Hvor er i så fall renholderne ansatt? Jeg er renholder på en skole og i en barnehage. Er ansatt i kommunen, teknisk drift (heter noe annet langt ord). Min stilling belaster ikke skolens budsjett men teknisk drift sitt. Samme kommunale eining holder toalettpapir/tørkepapir, såpe, søppelposer osv. Jeg tørker støv, vasker pulter/stoler, tømmer søppel, vasker vinduer min. 2 ganger i året. Vi vasker storrent på sommeren når elevene har ferie. Tydeligvis store forskjeller rundt om i kommunene. Jeg utfører små vaktmesteroppgaver også selv om det ikke ligger til min stilling. Type oppgaver det er fortere å få utført selv, enn å tilkalle kommunens vaktmestere.
![]() |
#87 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseDenne artikkelen om forskjellen i hvordan en videregående skole og en ungdomsskole vedlikeholdes syns jeg var god: http://www.smp.no/nyheter/article8356447.ece
![]() |
#88 |
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseNår jeg leser om Amylin og hvordan klasserommet hadde vært dersom hun ikke vakset, blir jeg virkelig månebedotten. Hos oss har vi mange renholdere, og alle klasserom og ganger blir vasket HVER dag. Alle kontorene én dag i uken og gymsalene hver 14.dag. Garderobene én dag i uken.
![]() |
#89 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sant.
![]() |
#90 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseStillingsbeskrivelse finnes ikke og jeg gjør ganske mye forskjellig på jobb som jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre da jeg var under utdanning i hvert fall.
![]() |
#91 |
heimføing
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseJeg er fremdeles fullstendig enig med Teofelia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror det handlet om en utbredt offerkultur. Den kulturen sitter hardt hos mange og er i ferd med å ødelegge mye, ikke bare for læreres arbeidshverdag, men også hos mange andre offentlig ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er i hht utdannelse/stillingsbeskrivelse
![]() |
#94 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er i hht utdannelse/stillingsbeskrivelse
Jeg svarer på Mail og telefoner på fritiden uten å verken føre timer eller få overtid for det. Men så har jeg en fleksibel arbeidsgiver som ikke blander seg i hva jeg gjør og når jeg gjør det, så lenge det jeg skal gjøres blir gjort.
![]() |
#95 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseNoen av skolene jeg jobbet på hadde ikke denne "dugnadskulturen". Felles for dem var at de fortsatt hadde enkelte eldre mannlige lektorer i staben. Husker en gang rektor ønsket å innføre en ekstra kartleggingsprøve. Det var noenlunde enighet om at det sikkert var lurt, helt til en eldre sur gubbe på bakerste benk hevet stemmen og spurte "og hva får vi betalt for dette, da?". Det endte med at kartleggingsprøvene ble lønnet etter sensortariff, og at det ble frivillig hvem som ville ta på seg oppgaven. Som student og løsvikar hadde jeg ingenting imot ekstra penger, og fikk de mesteparten av rettebunkene.
![]() |
#96 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
For min del handler det ikke om offerkultur, men om å dra et lass i samme retning. Men som sagt, vi har god renholder- og vaktmestertjeneste, så de gangene jeg gjør slike oppgaver så er det fordi a) jeg har anledning, eller b) det kan ikke ligge (har noen knust ei flaske så må det nesten ryddes opp, har syndebukken forsvunnet så gjør jeg det heller selv enn å la det ligge til renholderen kommer neste dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Rockesøster
|
Jeg tviler ikke på at noen renholdere har det slik, men på begge mine arbeidssteder har renholdspersonale høy status, og det er veldig klart hva de skal gjøre og hva vi skal gjøre, og vi andre leger til rette for at de skal gjøre jobben sin, og ikke plukke opp dritten etter oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelseÅ rydde knuste flasker tenker jeg ikke på som noe som er utenfor det man kan forvente å måtte gjøre på jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Rockesøster
|
Det kan være temmelig akutt når du går tom for dopapir. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg tror noe av dilemmaet lærerne kjenner på ligger her. I det å ofre noe på kort sikt, for å vinne noe på lang. For det blir elevene som må betale prisen.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|