Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

ABBs soningsforhold - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-16, 11:00   #121
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ABBs soningsforhold - igjen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Han har vel fått Fjordland-mat, da. Han driver med botrening, så han får vel lov til å lage noe selv.

Men han snakket om at han måtte bruke billigste fjordland, pga han hadde ikke råd til noe annet, pga alle frimerkene.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 11:04   #122
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Men han snakket om at han måtte bruke billigste fjordland, pga han hadde ikke råd til noe annet, pga alle frimerkene.

Han får kanskje en viss sum han kan disponere selv?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 11:13   #123
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Herlighet så mye dere vet om han da.
Må si at jeg ble sjokkert når jeg leste den linken som emm har over her.
Og de sammenligningene han gjør da.

Men, får man en sum når man sitter i fengsel og så må man selv skaffe mat?
Jeg har jo aldri sittet i fengsel men tenkte at det var litt samme som Orange is the new black.. men han sitter jo på lukket avdeling da.
Mener at jeg har lest at han bor i en leilighet, en 3-roms. Da kan han vel lage maten sin selv da. Og om han velger å ikke gjøre det, og heller kjøpe Fjordland så er vel ikke det Rettsvesenets sin skyld?

Gammel 17-03-16, 11:16   #124
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det tror jeg også. Han er en skikkelig sutrer.

Jeg tror det er litt derfor han har sagt nei til både innebandy og sjakk. Han er jo ikke noe god sosialt. Alle som kjenner ham fra oppveksten beskriver han som ubehagelig og dust, og jeg tror han er kjemperedd for å få dette bekreftet igjen. Derfor vil han bare mte andre nutcases som ser på ham som Gud. Men det får han ikke, og da mener han at han ikke får sosialisere.

Jeg tror også dette. Det at han lot hatet sitt gå utover ungdom på Utøya minner jo veldig mye om et highschoolskytedrama hvor den ensomme upopulære gutten skyter de populære.

Rense nasjonen my ass, han hatet populære og engasjerte ungdom fordi sånne som de syntes han var en dust hele oppveksten. Jeg tror det var derfor han valgte seg ut dem.

Gammel 17-03-16, 11:35   #125
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også at denne saken er viktig. Jeg tror det er viktig å få belyst i hvor liten grad ABB har grep om virkeligheten. Jeg tror selv for evt. fans og meningsfeller, så må det være vanskelig å se bort i fra at mannen er grundig forstyrret, etter forklaringer om kald kaffe og Fjordlandmat. Han er på ingen måte en stor mann, han fremstår mer og mer som en forulempet og fornærmet treåring.

Randi Rosenqvists fremstilling var på befriende, kanskje særlig med tanke på at hun var kalt inn for å vitne til hans fordel. Han kommer til å gå på flere sånne smeller.

Gammel 17-03-16, 11:42   #126
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På grunn av den grusomme alvorligheten i forbrytelsen han har begått, så får vi jo aldri latterliggjort mannen på det nivået han i grunn gjør seg fortjent til. For hadde det ikke vært for at han er massemorder, så er han jo perfekt for en Espen Eckbo-parodi...

Gammel 17-03-16, 11:44   #127
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå leser jeg hva fengselsdirektøren sier i sitt vitneprov, og tenker at det ABB selv har forklart skal man ta med en god klype salt.

Sitat:

Bjarkeid forteller videre at det er tøys når Breivik snakker om aktiviteter han har blitt nektet, samt at ingen innsatte må betale for å ringe advokater, slik Breivik hevdet i sin forklaring.

I de periodene Breivik brukte Fjordland fikk han spørsmål om hvilke produkter han ønsket, forklarte fengselsdirektøren.

Han ville ikke ha besøk han ble tilbudt og han ville ikke jobbe:

Sitat:

– Det er 30–40 innsatte hos oss som hver uke får besøk hos en person fra Røde Kors som en samtalepartner. Dette er et viktig friminutt for dem. De møter folk som ikke er representanter for Kriminalomsorgen, men gode representanter fra vårt samfunn. Vi håpet at Breivik ville ta imot et slikt tilbud en ettermiddag i uken, men han mente Røde Kors var for knyttet til regjeringen og avviste det, sier Bjarkeid.

– Vi la også til rette for at han skulle jobbe, men det var under hans verdighet å gjøre, sier Bjarkeid.

Kilde: vg.no

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 11:46   #128
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Rettpsykiateren har jo allerede advart om at Breivik lyver så mye at man ikke kan tro et ord av det han sier.

Gammel 17-03-16, 12:59   #129
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Alle innsatte får en sum penger de kan disponere.

Jeg anbefaler for øvrig Åsne Seierstad sin bok "En av oss", som artikkelen over her nærmest er en avskrift av.

Gammel 17-03-16, 13:20   #130
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg har ikke lest bøker om ABB eller hans familie, kun enkelte avisartikler og da som regel kun om saken i nyere tid. Men denne artikkelen sjokkerte meg, jeg visste ikke at det var så ille og har tenkt at mor har fått tildelt mye skyld her. Men stemmer en del av dette burde mye vært annerledes fra starten. Kanskje noe å tenke på alle de gangene barnevernet forsøker å gjøre jobben sin.
Og ABB kommer nok aldri til å endre seg.

Dette var skremmende lesing.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 13:20   #131
Serafin

Serafin sin avatar

Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Men den summen - må de da kjøpe mat?
Jeg trodde det var frokost, lunsj og middag iallefall?

Og han er vel ikke i en leilighet, men har tre celler?

Lillesøster 09
Gammel 17-03-16, 13:27   #132
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, tre celler. Han har vel ikke kjøkken slik jeg har lest det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 13:43   #133
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror de pengene er til de tingene de trenger utover mat.

Gammel 17-03-16, 14:04   #134
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

De får mat. Men de får penger som de bruker som lommepenger. I noen fangsler kan man feks kjøpe Grændis, klementiner, frimerker til post, deo, shampoo osv hvis man vil det og bruke små tekjøkken til evt matlanging. Hvordan det er for ABB vet jeg ikke.

Gammel 17-03-16, 14:31   #135
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Har har 31,5 kvm som fordelt på 3 rom hvor han kan bevege seg fritt. I tillegg får han lov til å være med å lage mat - dersom han ønsker, på fengselskjøknet, men dette har han da visstnok takket nei til flere ganger fordi han mente det ikke var stimulerende nok.

Gammel 17-03-16, 17:12   #136
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fangene får 65 kr dagen hvis de er aktivisert, hvis ikke 44 kr dagen. Det er penger som kan brukes til hva de vil. Frokost, lunsj, middag og kvelds får de utenom.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 17:44   #137
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Fangene får 65 kr dagen hvis de er aktivisert, hvis ikke 44 kr dagen. Det er penger som kan brukes til hva de vil. Frokost, lunsj, middag og kvelds får de utenom.

Så da får vel han kr 44,- da.

Sitat fra Fengselsdirektørens forklaring i retten i dag:

Sitat:

– Vi la også til rette for at han skulle jobbe, men det var under hans verdighet å gjøre, sier Bjarkeid.

Gammel 17-03-16, 18:21   #138
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Denne karen er sannelig en evig kilde til kjevedroppende forundring og vantro humring. O.o

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 19:26   #139
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg har ikke lest bøker om ABB eller hans familie, kun enkelte avisartikler og da som regel kun om saken i nyere tid. Men denne artikkelen sjokkerte meg, jeg visste ikke at det var så ille og har tenkt at mor har fått tildelt mye skyld her. Men stemmer en del av dette burde mye vært annerledes fra starten. Kanskje noe å tenke på alle de gangene barnevernet forsøker å gjøre jobben sin.
Og ABB kommer nok aldri til å endre seg.

Takk for linken Harriet, ser nå at det var fra deg jeg plukket den opp. Er ikke tilhenger av å forstå ting i hjel, men denne satte jo søkelys på mange viktig ting i denne saken.

Helt grusom lesning. Tenk å vokse opp i slike forhold, å være et lite barn som opplever omsorgssvikt i så alvorlig grad. Fryktelig.

Gammel 17-03-16, 19:53   #140
Serafin

Serafin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Da skjønner jeg enda mindre hva han sutrer om fjordland over.

Han fikk det jo til å høres ut som om han nærmest sultet ihjel, pga han måtte bruke alle pengene sine på frimerker.

Lillesøster 09
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.