Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 16:02   #121
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Men de medisinske grunnene er det jo noen som må ta stilling til om er tilstrekkelig tungtveiende til å ta abort? Noen må sette den grensen, og hvem skal det være. Og noen må bedømme hvert tilfelle, og hvem skal det være? Selv om du er mot abort, så ser du jo at grenseoppgangene vil være veldig vanskelige?

Det blir ikke det samme. Er ikke fosteret forenlig med liv, er det jo dødt. Hvis mor dør av å bære det frem, dør fosteret også. Dette er uansett spørsmål bare den som sitter med den medisinske kompetansen kan svare deg på, for jeg vet ikke eksakt hva det innebærer og hvilke sykdommer som ligger til grunn hvis mor risikerer å dø av svangerskapet.

Jeg synes ikke dette er vanskelig å ta stilling til i det hele tatt, men går man i dybden av hva det vil innebære for mange, skorter det ikke på sympati og medfølelse fra min kant.

Sist redigert av Skremmern : 26-08-08 kl 16:17.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 16:09   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvis mor dør av å bære det frem, dør fosteret også.

Ikke nødvendigvis? Hva med hvis mor kan bli lam? Hjerneskadet? Hva om barnet blir alvorlig fuksjonshemmet? Hva om det ikke vil leve mer enn noen dager/måneder? Er det forskjell på familier som barn fra før? Hva de tilfellene hvor det kan gi store, uopprettelige psykiske skader å bære frem barnet, som f. eks. en voldtatt elleveåring? Regnes det som medisinsk årsak? Noen må jo ta disse vurderingene, og jeg er enig med Nolo, det blir diffuse grenser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 16:15   #123
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, jeg kan ingenting om det medisinske her, hva det vil innebære, hva som ligger til grunn osv., så det blir feil av meg å gå i dybden av det.

Gammel 26-08-08, 16:16   #124
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns når man har bastante meninger om noe, så bør man også ha tenkt gjennom konsekvensene det har for andre.

Gammel 26-08-08, 16:18   #125
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det har jeg vel? Jeg har uansett ikke kompetanse til å ta stilling til det medisinske som kan ligge til grunn for den enkelte kvinnen.

Gammel 26-08-08, 16:21   #126
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns bare det blir rart at man har veldig sterke meninger om noe, men når man blir presentert for konsekvensene så mener man ingenting. Siden du mener at kun medisinske årsaker skal være grunn for abort må du jo ha gjort deg opp en mening om hva medisinske årsaker består i?

Gammel 26-08-08, 16:25   #127
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ved medisinske årsaker er det vel som regel snakk om senaborter? Eller mener dere om kvinnen blir gravid og vet på forhånd at hun ikke kan bære frem et barn pga. sykdom?

Gammel 26-08-08, 16:33   #128
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Skremmeren: Mener du at det er kun hvis kvinnen eller barnet helt sikkert dør det er greit med abort, hva med de tilfellene der det kan skje? Tenker på de som i forrige svangerskap har utviklet hellp feks. Der er jo risikoen definitivt til stede for at det skjer.

Gammel 26-08-08, 16:34   #129
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Risikoen er vel så liten som 5 %, er den ikke?

Gammel 26-08-08, 16:37   #130
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Risikoen er vel så liten som 5 %, er den ikke?

Men hvem skal vurdere risikoen da? Kvinnen selv og hennes familie som er livredde for å miste henne, eller en kristen lege som syns abort er noe tull og mener det sikket går bra? Nei, jeg ønsker meg virkelig ikke irske tilstander.

Gammel 26-08-08, 16:37   #131
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Er dere forresten klar over at dere som bruker spiral aborterer stadig vekk? Egget rekker å bli befruktet. Er det i såfall et påbegynt liv?

Det gjelder vel bare den ene typen spiral. Kobberspiral antar jeg? Dette er iallefall årsaken til at den typen spiral er helt uaktuelt for meg. Jeg anser det som en form for passiv provosert abort, og det blir etisk galt for meg. Jeg anser jf. den andre diskusjonen befruktet egg som et påbegynt liv. Og jeg er for dagens lovgivning altså.

Gammel 26-08-08, 16:38   #132
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Så hormonspiral funker ikke på den måten at egget blir befruktet altså?

Gammel 26-08-08, 17:13   #133
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så hormonspiral funker ikke på den måten at egget blir befruktet altså?

Nei, ikke primært, den gjør livmorhalsen ugjennomtrengelig for sædceller.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 17:46   #134
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns bare det blir rart at man har veldig sterke meninger om noe, men når man blir presentert for konsekvensene så mener man ingenting. Siden du mener at kun medisinske årsaker skal være grunn for abort må du jo ha gjort deg opp en mening om hva medisinske årsaker består i?

Trodde jeg hadde presentert mitt syn ganske tydelig, men jeg kan jo repetere litt. I utgangspunktet er jeg imot en hver form for abort, med de to unntakene som nevnt tidligere.

Jeg har ikke tenkt å lage en liste over hypotetiske situasjoner hvor det kan være aktuelt å godta provosert abort. Det er en kjennsgjerning at de aller, aller fleste aborter ved norske sykehus blir utført av bekvemmelighetshensyn i en eller annen form. De forsvinnende få tilfellene hvor det foreligger en eller annen sær medisinsk diagnose som muligens eller muligens ikke kan få en uviss konsekvens har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om. Det er slike situasjoner den medisinske ekspertisen må ta stilling til i hvert enkeltstående tilfelle.

Gammel 26-08-08, 17:54   #135
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper virkelig ikke at jeg noensinne kommer til å leve i et samfunn der f.eks. tretten og fjortenåringer nærmest vil bli tvunget til å oppdra barn, bare fordi de ikke engang er modne nok til å tenke på prevensjon. For ikke å snakke om hvordan deres liv ville blitt om de barna f.eks. ville blitt bortadoptert.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 20:18   #136
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selv om jeg tror alternativene til selvbestemt abort vil være fæle, så tror jeg også at vi skal være så ærlige at vi ser at det tross alt ikke vil bli en reise tilbake til 60-tallet. Alenemødre har en helt annen stilling nå (økonomisk og sosialt), barn har en helt annen stilling nå.

Følgene vil bli mer i gaten økonomisk forskjellbehandling, fordi de med god råd lett som plett vil reise til et annet land og foreta abort, mens de med dårlig råd eller mindre evne til å snu seg rundt, vil bli sittende med uønskede barn eller strikkepinner.

Det ville uansett vært et skritt tilbake for kvinner og kvinners muligheter til utdanning, karriere og mulighet til å stå på egne økonomiske bein. Uansett hvordan man skulle ønske at det var; det er fortsatt ikke slik at menn/fedre tar de samme valgene som kvinner når et barn kommer til verden. Det er fortsatt slik at det er kvinner som dropper karriere, jobber deltid og "ofrer" seg(vil gjerne få sagt at jeg selvsagt vet at mange ikke ser på dette som noe offer, og jeg følte det heller ikke som noe offer da jeg jobbet deltid etter siste barn, likevel; det er kvinner som tar disse konsekvensene i størst grad, så om det ikke det vil være et skritt tilbake til 60-tallet så vil det være et skritt tilbake mot 60-tallet .

Gammel 26-08-08, 20:38   #137
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Det ville uansett vært et skritt tilbake for kvinner og kvinners muligheter til utdanning, karriere og mulighet til å stå på egne økonomiske bein. Uansett hvordan man skulle ønske at det var; det er fortsatt ikke slik at menn/fedre tar de samme valgene som kvinner når et barn kommer til verden. Det er fortsatt slik at det er kvinner som dropper karriere, jobber deltid og "ofrer" seg(vil gjerne få sagt at jeg selvsagt vet at mange ikke ser på dette som noe offer, og jeg følte det heller ikke som noe offer da jeg jobbet deltid etter siste barn, likevel; det er kvinner som tar disse konsekvensene i størst grad, så om det ikke det vil være et skritt tilbake til 60-tallet så vil det være et skritt tilbake mot 60-tallet .

Men det er jo faktisk ikkje noko problem å utdanne seg og skape seg ei karriere med barn. Det handlar jo mykje om å sjå moglegheiter og ikkje begrensingar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 20:47   #138
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Det har du helt rett i Alfa, men det er likevel slik at for noen skaper det begrensninger. Det er realiteten slik jeg kan se den.

Gammel 26-08-08, 20:57   #139
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Det har du helt rett i Alfa, men det er likevel slik at for noen skaper det begrensninger. Det er realiteten slik jeg kan se den.

Det er mye som skaper begrensinger for mange. Det å kunne se muligheter framfor begrensninger, som Alfa sier, mener jeg er en utfordring også for mange av de som har fått planlagte barn. For de som vurderer abort, burde det absolutt finnes (mange) tilbud om veiledning og samtaler som peker på disse mulighetene i mye større grad enn det finnes nå.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 21:32   #140
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

Argh! Nå hadde jeg forfattet et langt svar til deg rajraj, men hadde blitt logget ut i mellomtiden.
Mitt poeng:
Uansett hvordan man vrir og vender på det, det er kvinnen som sitter igjen med valget mellom muligheter og begrensninger. Dersom abortloven skulle fjernes ville det fortsatt være kvinnen som satt med det valget, men med det utgangspunktet at hun ikke ville ha muligheten til å velge mulighetene dersom det å bære fram barnet ville føles som en uoverkommelig begrensing!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.