Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lar du bilen stå og gå på tomgang for å varme opp/avise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-08, 14:05   #121
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lar du bilen stå og gå på tunggang for å varme opp/avise?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Nei. Vår bil har en tidsinnstilt motor- og kupevarmer som slår seg på så bilen er varm og isfri til klokka 8 og 16, den går på diesel så vidt jeg har skjønt. Men motoren går jo ikke. Veldig greit når man ikke har garasje.

Det har vi også, dog innstillt på litt andre tidspunkt .

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 14:06   #122
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lar du bilen stå og gå på tomgang for å varme opp/avise?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ved høy luftfuktighet blir avkjølingen større enn ved lav luftfuktighet. Retningen på fuktigheten påvirkes selvfølgelig av vindretningen, men jo mer horisontal retning på nedbøren, jo verre er det å holde seg tørr på utsatte steder som f.eks. ansiktet. Det bidrar igjen til avkjøling.

Akkurat, jeg tok ikke nedbør med i beregningen.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Har du astma, Fnatten? Eller må jeg teste ut sykkelen i kaldere enn -10? (Den eneste forskjellen jeg opplever er når vi passerer -20 grader - da kjenner jeg iskrystallene vokser i nesen.)

Det er ikke iskrystaller, det er snørra som fryser.

Gammel 12-12-08, 14:21   #123
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er skikkelig iskaldt her, får jeg også vondt i lungene og halsen. Eller, det var verre før, sikkert fordi jeg veide meg og tålte mindre belastning, men legen mente jeg hadde kuldeastma. Nå har jeg det nesten ikke, men merker det på veldig kalde dager. Da river det sånn i lungene og halsen at jeg nesten må legge meg ned. Ett år (for lenge siden) ble jeg faktisk redd fordi det var så smertefullt.

Gammel 12-12-08, 15:26   #124
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er nøye med å la bilen gå på minst mulig tomgang. Jeg er kjerring og skjeller ut Mr. Norway når han "jammen det var så kaldt i bilen"-sutrer.

Det eneste unntaket er de få gangene vi har vært borte, skal kjøre hjem og ungene har sovnet før vi skal hjem. DA varmer vi opp bilen før vi bærer ungene ut for å hindre at de våkner fordi de fryser.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 15:49   #125
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilmotoren går mens jeg skraper.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 15:08   #126
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Og i tillegg så må katalysatoren oppnå en viss varme før den virker. Så en bil som går to minutter, eller tre, på tomgang om morgenen - det er bare sunt for miljøet.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:16   #127
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, de to minuttene kommer vel uansett i tillegg?

Gammel 14-12-08, 21:28   #128
MikkelRev
Nybegynner

MikkelRev sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Østlandet
MikkelRev har et hav av muligheter foran seg
Standard

har ikke bil så er ganske miljøvennlig

MikkelRev er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 21:29   #129
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eh, de to minuttene kommer vel uansett i tillegg?

Jeg tror at det er en fordel rent miljømessig at man ikke "presser bilen" når den er kald. Det vil si at den kjører på lavt turtall ved oppstart, noe som er lettere å oppnå ved tomgang enn ved kjøring.

:venter på slakt:

Gammel 14-12-08, 21:57   #130
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle gjerne ha lært hvordan å bruke varmeapparatet for å få minst mulig dogg. Men hva betyr "2. Trykk inn knappen for resirkulering av luften." Hvordan ser denne knappen ut??

Når bilen har sått ute, så må den minst så på tomgang den tiden det tar å skrape før jeg kan kjøre. Ikke fordi jeg er redd for å fryse, men man må nesten se ut frontruta når man kjører... Det har nødvendigvis ikke noe med hvor kaldt det er, tror det er verst når det er rett under null.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 17:01   #131
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg skulle gjerne ha lært hvordan å bruke varmeapparatet for å få minst mulig dogg. Men hva betyr "2. Trykk inn knappen for resirkulering av luften." Hvordan ser denne knappen ut??

Når bilen har sått ute, så må den minst så på tomgang den tiden det tar å skrape før jeg kan kjøre. Ikke fordi jeg er redd for å fryse, men man må nesten se ut frontruta når man kjører... Det har nødvendigvis ikke noe med hvor kaldt det er, tror det er verst når det er rett under null.

Om du har klima-anlegg, så skru det på selv om det er vinter. Det tar vekk fukten, veldig effektivt.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 20:24   #132
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av MikkelRev, her.

har ikke bil så er ganske miljøvennlig

Du har jo bil, men kjører den ikke!

Gammel 15-12-08, 20:44   #133
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

I de bilene jeg har hatt har den alltid sett ut noe á la knapp nr. 3 (den helt til høyre):

Vi bruker alltid a/c i tillegg - både sommer & vinter.

Gammel 15-12-08, 22:03   #134
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine knappen. Den til venstre, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.