Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lar du bilen stå og gå på tomgang for å varme opp/avise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 22:05   #101
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar du bilen stå og gå på tomgang for å varme opp/avise?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg føler ikke jeg trenger det her, men skal jeg til Oslo en vinter til, reiser jeg IKKE uten skikkelig ull på kroppen!

Ikke? :har brukt ullstrømpikk i en uke nå: Men nå jobber jo jeg på kaien også da.

Gammel 11-12-08, 22:08   #102
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg jobbet ute måtte jeg nok hatt ull ja. Jeg er en frysepinn etter at jeg gikk ned i vekt, føler av og til hele skjelettet er laget av is. Men det holder om jeg kler meg med et par lag gensre og jakke over, samt strømpebukse under buksen og de høye forede støvlettene mine. Men maken til kulde i Oslo har jeg enda ikke opplevd her, heldigvis. Jo, jeg kan huske en vinter for mange år siden, men ikke noe utover det.

Gammel 11-12-08, 22:11   #103
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Må innrømme at jeg starter bilen og skrur på full guff på vifter og varmetråder i bak- og frontruter og så går jeg inn og kler på ungene yttertøy og så er bilen is og duggfri når vi kommer ut. Duggen må man uansett vente på at skal forsvinne om ingen har andre vidundermiddel mot dugg enn ev. kupevarmer (som jeg forresten ønsker meg).

Bare rødprikk! Jeg venter!

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 22:16   #104
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Ja jeg startet bilen først og så skraper jeg.
Har strøm i frontruten så det går raskt når det bare er sidevinduene som må skrapes.

Gammel 11-12-08, 22:18   #105
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Ja jeg startet bilen først og så skraper jeg.
Har strøm i frontruten så det går raskt når det bare er sidevinduene som må skrapes.

Akkurat samme her. Det tar sikkert ikke to minutt en gang.

Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 23:06   #106
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har teppe på frontruta, ergo er det ikke store jobben å skrape av sidevinduene, og bakruten har varmetråder.

Men..hvorfor er -10 grader mye kaldere i Bergen enn i Trondheim? Begge byene ligger jo ved kysten. Og jeg syns -10 grader er søren så kaldt her (i Trondheim) -10 grader på Røros derimot er jo rene sommertemperaturen.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 23:12   #107
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Men..hvorfor er -10 grader mye kaldere i Bergen enn i Trondheim? Begge byene ligger jo ved kysten. Og jeg syns -10 grader er søren så kaldt her (i Trondheim) -10 grader på Røros derimot er jo rene sommertemperaturen.

Sånn innad i Trondheim så har det også mye å si om hvor du er. 10 minus nede i byen kjennes mye kaldere enn 10 minus her hos meg. (Byåsen) Mye råere luft i byen pga fjorden og kanalen.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 23:21   #108
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg må ha 1-2 lag med ull allerede ved -1 grader her i Bergen. Husker jeg ble så overrasket over at det var -25 en gang vi var på Hemsedal. Virket jo ikke kaldt i hele tatt. Sånn som kulden er her i Bergen for tiden er grusomt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 23:39   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når jeg tenker meg om: I høst, før vi hadde fått tømt garasjen og det var noen snømorgener, så sendte jeg ut 6-åringen mens jeg kledde de to minste. Når jeg kom ut så var det meste av bilen skrapet og kostet.

Svarer på prikk: Nei, ingen riper heller.

Gammel 12-12-08, 06:42   #110
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Når utgangspunktet er som galest blir resultatet titt som originalest. Og det tror jeg gjelder litt i denne sammenheng. En bil forurenser mindre om den er blitt litt varm før den belastes. Så jeg vil anta at man faktisk sparer miljøet, om bilen får gå to til tre minutter på tomgang om morgenen. Selv gjør jeg ikke det, men det har andre årsaker.

Til kuldedebatten. Det har siden 1920-tallet, da målingene startet, aldri vært kaldere enn -18 i Tromsø. En grei vinterdag, av typen vi har mest av, er på mellom 2 og 5 minusgrder.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 07:31   #111
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest annet enn denne siden, men jeg bor som tidligere nevnt også i Stavanger.

Jeg vet ikke om det er slik andre steder, men det er utrolig forskjell på hvrodan isen legger seg på ruta. I går, f.eks., var det ingen sak å skrape, selv uten motoren i gang. Men noen ganger er fronttuta dekket av is som er tilnærmet umulig å få bort uten å la motoren gå mens jeg skraper.

Jeg lar aldri mototen gå utenom dette, men den går ofte akkurat mens jeg skraper.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 07:33   #112
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes det generelt er kaldere i Stvgr enn på Østlandet - fuktig, vind og lett avkjølt "trumfer" vindstille og -25 grader.

Jeg hadde nylig besøk av trøndervenninne. Hun kommenterte hvor isende kaldt det var hos oss. Da var det -11 på Værnes da hun dro. Her var det rundt null, men bitende kaldt. Det kan også være ok når det er 0 her, altså, hvis det er tørt og klart vær. Det skjer ikke så ofte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 08:49   #113
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg setter på motoren og dermed vifta mens jeg skraper bilen. Når det er skikkelig med is på bilen kan jeg uansett ikke kjøre før duggen er sluppet fra innsiden av ruta, så det føles mest som tidssparing for min egen del.

Gammel 12-12-08, 08:52   #114
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har aldri frosset så mye som den vinteren jeg bodde i Oslo. :datapunkt: Minus 20 er kaldere enn -5, uansett hvor mye vind det er. Her er forøvrig link til en vindavkjølingsindeks.

Gammel 12-12-08, 09:19   #115
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vindavkjølingsindeksen må også korreleres med fuktighetnivå og -retnnig.

Gammel 12-12-08, 09:23   #116
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lar du bilen stå og gå på tunggang for å varme opp/avise?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg starter den når jeg kommer ut, og lar den stå og gå mens jeg skraper.

Samme her, men vi har motorvarmer med tidsur, så det tar skjelden lange tiden om det ikke er beinkaldt.

Gammel 12-12-08, 09:25   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri frosset så mye som den vinteren jeg bodde i Oslo. :datapunkt: Minus 20 er kaldere enn -5, uansett hvor mye vind det er. Her er forøvrig link til en vindavkjølingsindeks.

Jeg fikk prikk av ei som sa det samme, hun bodde mye lenger nord nå og hadde aldri frosset så mye som da hun bodde i Oslo. Jeg grøsser fremdeles over kulden der, har aldri kjent noe så kaldt.
Men dette med at jeg ikke trenger ull her må jeg nok trekke tilbake. I dag er det helt ulevelig ute! Dog heldigvis ikke så grusomt som i Oslo.

Gammel 12-12-08, 13:07   #118
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vindavkjølingsindeksen må også korreleres med fuktighetnivå og -retnnig.

Vel, jeg bodde nærmere sjøen i Oslo enn i Tromsø, men har ellers ingen forutsetning for å si noe om luftfuktigheten de to respektive stedene.
Hvorfor må det korreleres med vindretning egentlig? Ut over luftfuktighetshensyn?

Gammel 12-12-08, 13:55   #119
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg bodde nærmere sjøen i Oslo enn i Tromsø, men har ellers ingen forutsetning for å si noe om luftfuktigheten de to respektive stedene.
Hvorfor må det korreleres med vindretning egentlig? Ut over luftfuktighetshensyn?

Ved høy luftfuktighet blir avkjølingen større enn ved lav luftfuktighet. Retningen på fuktigheten påvirkes selvfølgelig av vindretningen, men jo mer horisontal retning på nedbøren, jo verre er det å holde seg tørr på utsatte steder som f.eks. ansiktet. Det bidrar igjen til avkjøling.

Gammel 12-12-08, 14:00   #120
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Har du astma, Fnatten? Eller må jeg teste ut sykkelen i kaldere enn -10? (Den eneste forskjellen jeg opplever er når vi passerer -20 grader - da kjenner jeg iskrystallene vokser i nesen.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.