Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

HJELP! Pepperkakedeig!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-10, 11:51   #1
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

HJELP! Pepperkakedeig!

Jeg har aldri laget en pepperkakedeig før, og står midt i det nå. Jeg kommer fra kakemann land og bruker vanligvis bare å kjøpe ett pepperkakehus ferdig på butikken. Men siden min sønn har cøliaki lager jeg deigen selv i år, og oppskriften jeg har sier bare mel til passe deig.. Men hva er passe da? Litt løs eller fast og fin

HASTER!!!

Gammel 07-12-10, 11:53   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: HJELP! Pepperkakedeig!

Eg har brukt denne i år. Veit ikkje om det passer med resten av oppskrifta di ?

Pepperkaker 1

4ss Olje ( olivenolje)
0,5dl sukker
0,5dl sirup
0,5dl vann
1 ts ingefær
2ts kanel
0,5 – 1 ts nellik
0,5ts kardemomme
0,5ts natron
4dl Toro lys melblanding

Varm olje, sukker, sirup og alt krydderet samt natron i en panne på svak varme. Når sukkeret er løst opp tilsettes vann og mel. Deigen settes kaldt et par timer eller over natten. Stekes i ca. 5 min på 200°C

Gammel 07-12-10, 11:55   #3
Amic@

Amic@ sin avatar

Standard

Har brukt denne, og har nå brukt to pakker fin mix semper...
Pepperkaker:
2 dl sukker
1,5 dl sirup
1 ts kanel
1 ts nellik
1 ts kardemomme
1 ts natron
150 g smør
1 egg
Mel til passe deig

Den er litt løs enda, men det skal den kanskje være? Og så blir den bedre når den har vært en stund i kjøleskapet?

Gammel 07-12-10, 12:02   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Har du smeltet smør, sukker og sirup slik at deigen er litt varm? Pepperkakedeigen skal helst stå noen timer i kjøleskapet, og da blir den ganske hard. Men den må være temmelig fast før du setter den i kjøleskapet også, er min erfaring. Når jeg elter deigen og tilsetter mel til passe konsistens, holder jeg på til den er ørlitte klissete, men ikke veldig. Den slipper nesten bollen, men ikke hundre prosent. Vanskelig å forklare, jeg baserer meg jo på erfaring, og prøver å huske fra år til år hvordan det var. Hvis deigen blir for klissete, blir den ikke god å jobbe med. Temmelig fast og fin, men ikke hundre prosent klissefri, er min oppsummering.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:03   #5
Amic@

Amic@ sin avatar

Standard

Takk ElinM. Tror den er slik du beskriver nå. Har satt den i kjøleskapet så satser på at den ikke er for ille når vi skal bake i kveld!

Gammel 07-12-10, 12:20   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amic@, her.

Takk ElinM. Tror den er slik du beskriver nå. Har satt den i kjøleskapet så satser på at den ikke er for ille når vi skal bake i kveld!

Er den klissete også da er det fortsatt mulig å elte inn litt mer mel, og bruke godt med mel på bakebordet, så går det så bra så.

Gammel 07-12-10, 12:24   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Er den klissete også da er det fortsatt mulig å elte inn litt mer mel, og bruke godt med mel på bakebordet, så går det så bra så.

Et år glemte jeg hvordan deigen skulle være, og hadde i for lite mel. Det var bare å glemme å elte inn tilstrekkelig med mel når deigen var blitt kald, (deigen var svær) så jeg kastet hele greia og begynte på nytt. Og akkurat i det jeg skriver dette innser jeg jo hvor idiotisk det var å kaste alt, jeg kunne jo fint ha stekt det som noe annet enn pepperkaker ... Jaja, jeg var nok såpass frustrert at jeg ikke tenkte klart. Det er lenge siden.

Sist redigert av ElinM : 07-12-10 kl 12:54. Årsak: skriveleif
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:34   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis det er glutenfritt mel du bruker oppfører det seg annerledes altså!! Om du hae i nok til at deigen får "riktig" konsistens ift til de du er vant il med vanlig mel risikerer du at du har brukt altfor mye mel!! Best å følge en god oppskrift som er glutenfri i utgangspunktet. Blir spennende å høre da

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.