Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-11, 16:59   #1
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes ...

...som får ein større andel av eigarane av slike bilar enn andre bilar å meina at fartsgreinser berre er veiledande og at fysiske lover ikkje gjeld for dei(jf. reaksjonstid, bremselengder og avstand til bilen foran)?

http://tb.no/nyheter/kostbar-lordag-...iler-1.5976371

Gammel 22-01-11, 17:00   #2
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes...

Fordi de kan?

Gammel 22-01-11, 17:03   #3
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Fordi de kan?

Tja - mange av desse bilane er i stand til å køyra drygt over 200++ - og dei fleste andre bilar er og i stand til langt over 100, så - det må vera noko anna, trur eg.

Gammel 22-01-11, 17:11   #4
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Kognitiv dissonans.

Har du først svidd av så mye penger på "sporty" bil, så må du jo kjøre deretter. Ellers må du kanskje innrømme overfor deg selv at du har gjort et dårlig kjøp?

Eller...?

Gammel 22-01-11, 17:13   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Nei, men fra spøk til alvor. Nå har jeg aldri kjørt en Mercedes, men både Audi og BMW har jeg en god del erfaring med. Jeg forsvarer ikke uforsvarlig kjøring langt over fartsgrensene. Men, disse bilene er jo i stor grad bygd for fart. De har stivt, sportsbilaktig understell, spreke motorer som i stor grad kommer med en god del fler hestekrefter enn gjennomsnittsbilen. Der man i andre biler virkelig føler at bilen går ubehagelig fort, er vår bil på sitt aller mest komfortable når vi ligger i ca 100 kilometer i timen. Den er en rett og slett en fryd å kjøre når farten er høy. Så da er det kanskje i overkant fristende å kjøre såpass fort også da, når bilen kan og er bygd for større fart enn 80.
Dermed vil jeg også tro at bilene appelerer til den delen av befolkningen som setter pris på å kjøre fort og kanskje tar lettere på fartsgrensene?

Gammel 22-01-11, 17:23   #6
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Så da er det kanskje i overkant fristende å kjøre såpass fort også da, når bilen kan og er bygd for større fart enn 80.
Dermed vil jeg også tro at bilene appelerer til den delen av befolkningen som setter pris på å kjøre fort og kanskje tar lettere på fartsgrensene?

OK - så mange av dei som kjøper slike bilar er rett og slett ikkje i stand til å halda seg i skinnet? Eller smarte nok til å skjøna at fartsgreinsene gjeld uansett kor stor fart som er ideelt for bilen? Kanskje forby bruk av bilar som er bygde for høgare fart enn kva greinsene her i landet tilseier om det står så dårleg til med vurderingsevnene til dei typiske brukarane av slike køyrety.

Gammel 22-01-11, 18:15   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

OK - så mange av dei som kjøper slike bilar er rett og slett ikkje i stand til å halda seg i skinnet? Eller smarte nok til å skjøna at fartsgreinsene gjeld uansett kor stor fart som er ideelt for bilen? Kanskje forby bruk av bilar som er bygde for høgare fart enn kva greinsene her i landet tilseier om det står så dårleg til med vurderingsevnene til dei typiske brukarane av slike køyrety.

Det er vel litt i overkant fordommsfullt å anta at den typiske BMW/Audi/Mercedes-kjører er en som liker å kjøre for fort. At disse bilmerkene har en overrepresentasjon blandt råkjørere kan jeg være enig i, men ikke at det omtrent er mer regelen enn unntaket.
Hadde blitt proppstusslig på bilfronten her til lands om ingen skulle kjøre biler som hadde større maksfart enn 100 kilometer i timen.

Personlig klarer ikke å irritere meg så voldsomt over andre bilisters råkjøring at jeg føler at man må gå til "extreme measures" for å hindre dem. Sinker deriomt :grrrrrr:

Gammel 22-01-11, 18:31   #8
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Det er vel litt i overkant fordommsfullt å anta at den typiske BMW/Audi/Mercedes-kjører er en som liker å kjøre for fort. At disse bilmerkene har en overrepresentasjon blandt råkjørere kan jeg være enig i, men ikke at det omtrent er mer regelen enn unntaket.
Hadde blitt proppstusslig på bilfronten her til lands om ingen skulle kjøre biler som hadde større maksfart enn 100 kilometer i timen.

Personlig klarer ikke å irritere meg så voldsomt over andre bilisters råkjøring at jeg føler at man må gå til "extreme measures" for å hindre dem. Sinker deriomt :grrrrrr:

Det er sjølvsagt sett på spissen at den typiske BMW/Audi/Mercedes-eigar er råkøyrar, men i og med at desse tydeleg er overrepresentert i denne gruppa er det lett å vera fordomsfull og irritera seg over dei. Det er trass alt slik at slik køyring set andre trafikkantar og i fåre og dermed er det uttrykk for ei omsynslaus og egoistisk haldning når dei i praksis syner at dei meiner seg heva over trafikkreglar og fysiske lovar når dei er ute på vegen.

Det er vel forøvrig ikkje mange bilar som har maksfart 100 og ikkje har vel nokon teke til orde for å innføra eit forbod mot bilar som kan gå fortare.

Gammel 26-01-11, 16:14   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

De som kjører Mercedes, kjører stjerne uten hjerne.
Og sikter gjerne på veien igjennom den forbanna stjerna.
Der vi bodde før så kjørte alle eldre menn Mercedes og MIDT i veien.. Grr

Gammel 26-01-11, 16:54   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Det må man si. Et usedvanlig gjennomtenkt og velformulert innlegg som viser massiv kunnskap om såvel biler som sosialantropologi og biologiske fenomener hittil ukjente for verden.

Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 16:57   #11
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Her er det Volvo og Ford. Eldre herremenn, midt i veien, i 80 uansett hva fartsgrensa sier. Jeg vet ikke hva de bruker til å sikte med, egentlig.

For å ikke snakke om unge fedre i Caravelle.
Hundre og helvete forbi hvemsomhelst på en smal og dårlig holdt vei, gjerne med to-tre unger i bilen, under fire og forovervent. Kjempefint.
Og rånere i kjipe, gamle Volvoer. Don't get me started.

Gammel 26-01-11, 18:46   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Kjørte jeg forbi deg?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 17:57   #13
Left
Passiv

Standard

Sv: Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes ...

Jeg greier å kjøre ganske fort med Skoda også jeg - hvis jeg vil.

Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 18:03   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, da er det jo bare å innrømme at man er et ubetenksomt, hjerneløst fartssvin av en null som kjører Audi ...

Gammel 22-01-11, 18:40   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For nokre år sidan hadde vi ein gammal BMW (1991-modell), og den var fantastisk å kjøre. Og eg er ingen råkjørar altså. Mne du verden for ein god bil på langkjøring. Eg har ikkje peil på bil, men eg syns den var så... den låg så tungt og godt på vegen når ein kjørte i 80-90, den var sterk og rask når ein trong det (forbikjøring, som eg gjer nødig, men må, når ein tar igjen ein traktor eller vogntog i oppoverbakke). Og så var den så "fast" i rattet. Den var ein nytelse å kjøre, men kanskje bilkjøring ikkje skal vere nytelse egentlig?

Men ja, statistisk sett har nok råkjørarane bilar som er nevnt i tråden; det kjem ein vel ikkje unna. Eg kunne godt tenke meg BMW igjen

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 18:45   #16
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Den var ein nytelse å kjøre, men kanskje bilkjøring ikkje skal vere nytelse egentlig?

Sjølvsagt kan bilkøyring vera ei nyting, men om bilen er konstruert på eit slikt vis at ein må køyra for fort for å oppnå dette burde ein kanskje vurdera eit anna bilmerke eller finna nytinga på ein annan arena enn vegane her i landet.

Gammel 22-01-11, 18:47   #17
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Den strekningen det linkes til kjører jeg daglig, jeg koser meg når jeg kjører det og ser folk blir tatt. Det kjører endel idioter der altså og de kjører alle mulige biler og skal forbi i venstre fil samme faen å fort de må kjøre. Jeg kjører ned på E18 50 meter fra der laseren alltid står og jeg koser meg, for da freser den ene etter den andre bilen rett i fella

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 18:49   #18
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes gamle folk med hatt og bart er ganske nifse også. For ikke å snakke om dem som sitter oppi rattet, med rattstammen mellom bena og tviholder på rattet med hvite knoker. De er skumle i trafikken, de.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 21:36   #19
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Jeg synes gamle folk med hatt og bart er ganske nifse også. For ikke å snakke om dem som sitter oppi rattet, med rattstammen mellom bena og tviholder på rattet med hvite knoker. De er skumle i trafikken, de.

Ikkje snakk stygt om mi salige mormor

Gammel 22-01-11, 22:04   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.....

Sist redigert av -ea- : 22-02-17 kl 17:18.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.