Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-11, 15:59   #1
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes ...

...som får ein større andel av eigarane av slike bilar enn andre bilar å meina at fartsgreinser berre er veiledande og at fysiske lover ikkje gjeld for dei(jf. reaksjonstid, bremselengder og avstand til bilen foran)?

http://tb.no/nyheter/kostbar-lordag-...iler-1.5976371

Gammel 22-01-11, 16:00   #2
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes...

Fordi de kan?

Gammel 22-01-11, 16:03   #3
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Fordi de kan?

Tja - mange av desse bilane er i stand til å køyra drygt over 200++ - og dei fleste andre bilar er og i stand til langt over 100, så - det må vera noko anna, trur eg.

Gammel 22-01-11, 16:11   #4
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Kognitiv dissonans.

Har du først svidd av så mye penger på "sporty" bil, så må du jo kjøre deretter. Ellers må du kanskje innrømme overfor deg selv at du har gjort et dårlig kjøp?

Eller...?

Gammel 22-01-11, 16:13   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Nei, men fra spøk til alvor. Nå har jeg aldri kjørt en Mercedes, men både Audi og BMW har jeg en god del erfaring med. Jeg forsvarer ikke uforsvarlig kjøring langt over fartsgrensene. Men, disse bilene er jo i stor grad bygd for fart. De har stivt, sportsbilaktig understell, spreke motorer som i stor grad kommer med en god del fler hestekrefter enn gjennomsnittsbilen. Der man i andre biler virkelig føler at bilen går ubehagelig fort, er vår bil på sitt aller mest komfortable når vi ligger i ca 100 kilometer i timen. Den er en rett og slett en fryd å kjøre når farten er høy. Så da er det kanskje i overkant fristende å kjøre såpass fort også da, når bilen kan og er bygd for større fart enn 80.
Dermed vil jeg også tro at bilene appelerer til den delen av befolkningen som setter pris på å kjøre fort og kanskje tar lettere på fartsgrensene?

Gammel 22-01-11, 16:23   #6
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Så da er det kanskje i overkant fristende å kjøre såpass fort også da, når bilen kan og er bygd for større fart enn 80.
Dermed vil jeg også tro at bilene appelerer til den delen av befolkningen som setter pris på å kjøre fort og kanskje tar lettere på fartsgrensene?

OK - så mange av dei som kjøper slike bilar er rett og slett ikkje i stand til å halda seg i skinnet? Eller smarte nok til å skjøna at fartsgreinsene gjeld uansett kor stor fart som er ideelt for bilen? Kanskje forby bruk av bilar som er bygde for høgare fart enn kva greinsene her i landet tilseier om det står så dårleg til med vurderingsevnene til dei typiske brukarane av slike køyrety.

Gammel 22-01-11, 16:34   #7
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kva er det eigentleg med Audi, BMW & Mercedes ...

Har hatt alle biltypene,og aldri fått fartsbot. Men ja BMW er litt farlig på det med fart,bilen blir bedre å kjøre hvor fortere den går og man merker ikke farta. Mange rundt meg har disse bilene,men få av de har fått bøter så dette varierer nok veldig.

Gammel 22-01-11, 16:40   #8
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Men ja BMW er litt farlig på det med fart,bilen blir bedre å kjøre hvor fortere den går og man merker ikke farta.

M.a.o. vert sett-på-spissen-konsekvensen at om ein hadde fått BMW vekk frå vegane hadde det vorte mindre råkøyring, både med omsyn på fart, avstand til bil foran og aggressive feltskifte og forbikøyringar.
(Etter kva eg har observert sjølve gjeld dette i stor grad og Audi)

Gammel 22-01-11, 16:46   #9
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja antakelig. Uten sammenligning forøvrig, så la en bekjent av meg ut bilde på FB i dag, der han hadde tatt bilde av speedometeret på vei inn til Oslo i natt. 210 km/t og han har Audi.

Gammel 22-01-11, 16:51   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at noe av det kan forklares med at det er så enkelt at de som har den typen biler er generelt mer interessert i biler og at den typen mennesker liker å kjøre raskere. Hadde de biltypene ikke eksistert så hadde bare problemet blitt flyttet til andre bilmerker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 16:54   #11
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

Men er det så mange andre biler som går såpass fort som mange BMW og Audi kan?Som ikke koster vesentlig mer. Vår siste BMW hadde en toppfart på 250 km/t,det har ikke akkurat vår Peugeot.

Gammel 22-01-11, 16:54   #12
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Bil med stjerne er for folk uten hjerne. Det vet da alle.

Og Audi er bilen med fem nuller. Fire i fronten og en bak rattet.

Gammel 22-01-11, 16:57   #13
Left
Passiv

Standard

Jeg greier å kjøre ganske fort med Skoda også jeg - hvis jeg vil.

Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 16:58   #14
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Og Audi er bilen med fem nuller. Fire i fronten og en bak rattet.

Hehe - fine!

Gammel 22-01-11, 17:03   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, da er det jo bare å innrømme at man er et ubetenksomt, hjerneløst fartssvin av en null som kjører Audi ...

Gammel 22-01-11, 17:15   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

OK - så mange av dei som kjøper slike bilar er rett og slett ikkje i stand til å halda seg i skinnet? Eller smarte nok til å skjøna at fartsgreinsene gjeld uansett kor stor fart som er ideelt for bilen? Kanskje forby bruk av bilar som er bygde for høgare fart enn kva greinsene her i landet tilseier om det står så dårleg til med vurderingsevnene til dei typiske brukarane av slike køyrety.

Det er vel litt i overkant fordommsfullt å anta at den typiske BMW/Audi/Mercedes-kjører er en som liker å kjøre for fort. At disse bilmerkene har en overrepresentasjon blandt råkjørere kan jeg være enig i, men ikke at det omtrent er mer regelen enn unntaket.
Hadde blitt proppstusslig på bilfronten her til lands om ingen skulle kjøre biler som hadde større maksfart enn 100 kilometer i timen.

Personlig klarer ikke å irritere meg så voldsomt over andre bilisters råkjøring at jeg føler at man må gå til "extreme measures" for å hindre dem. Sinker deriomt :grrrrrr:

Gammel 22-01-11, 17:26   #17
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Mitt inntrykk er at de som er genuint opptatt av bil ofte kjøper andre merker, og at de som kjøper Audi/BMW/Mercedes ofte er mer opptatt av statusen den gir enn av selve bilen. Og gjentar for såre tær at det selvsagt finnes hederlige unntak.

Bilinteressen og behovet for å kjøre som en idiot henger lite sammen tror jeg.

Det er klart status har noe å si. Men det er jo veldig gode biler å kjøre også, sammenlignet med en hel del andre biler om er tilgjengelig for oss "vanlig dødelige".

Men hvorfor er det ingen som snakker om de nye trafikkpøblene? Volvosjåførene! Personlig observasjoner viser at de er minst like tunge på labben, tar sjangser og sikk-sakk-filskifter som en hver tysk statusbileier.

Gammel 22-01-11, 17:31   #18
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Det er vel litt i overkant fordommsfullt å anta at den typiske BMW/Audi/Mercedes-kjører er en som liker å kjøre for fort. At disse bilmerkene har en overrepresentasjon blandt råkjørere kan jeg være enig i, men ikke at det omtrent er mer regelen enn unntaket.
Hadde blitt proppstusslig på bilfronten her til lands om ingen skulle kjøre biler som hadde større maksfart enn 100 kilometer i timen.

Personlig klarer ikke å irritere meg så voldsomt over andre bilisters råkjøring at jeg føler at man må gå til "extreme measures" for å hindre dem. Sinker deriomt :grrrrrr:

Det er sjølvsagt sett på spissen at den typiske BMW/Audi/Mercedes-eigar er råkøyrar, men i og med at desse tydeleg er overrepresentert i denne gruppa er det lett å vera fordomsfull og irritera seg over dei. Det er trass alt slik at slik køyring set andre trafikkantar og i fåre og dermed er det uttrykk for ei omsynslaus og egoistisk haldning når dei i praksis syner at dei meiner seg heva over trafikkreglar og fysiske lovar når dei er ute på vegen.

Det er vel forøvrig ikkje mange bilar som har maksfart 100 og ikkje har vel nokon teke til orde for å innføra eit forbod mot bilar som kan gå fortare.

Gammel 22-01-11, 17:40   #19
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For nokre år sidan hadde vi ein gammal BMW (1991-modell), og den var fantastisk å kjøre. Og eg er ingen råkjørar altså. Mne du verden for ein god bil på langkjøring. Eg har ikkje peil på bil, men eg syns den var så... den låg så tungt og godt på vegen når ein kjørte i 80-90, den var sterk og rask når ein trong det (forbikjøring, som eg gjer nødig, men må, når ein tar igjen ein traktor eller vogntog i oppoverbakke). Og så var den så "fast" i rattet. Den var ein nytelse å kjøre, men kanskje bilkjøring ikkje skal vere nytelse egentlig?

Men ja, statistisk sett har nok råkjørarane bilar som er nevnt i tråden; det kjem ein vel ikkje unna. Eg kunne godt tenke meg BMW igjen

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 17:45   #20
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Den var ein nytelse å kjøre, men kanskje bilkjøring ikkje skal vere nytelse egentlig?

Sjølvsagt kan bilkøyring vera ei nyting, men om bilen er konstruert på eit slikt vis at ein må køyra for fort for å oppnå dette burde ein kanskje vurdera eit anna bilmerke eller finna nytinga på ein annan arena enn vegane her i landet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.