|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Et oppgjør med drittmatenAndreas Viestad har i dagens Aftenposten en kronikk om hestekjøttskandalen. Problemet er ikke hestekjøttet, men at vi spiser mat som vi egentlig ikke vet hva er. Jeg kunne ikke vært mer enig.
Sist redigert av Tallulah : 23-02-13 kl 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenNorsk kjøtt kan for en stor del spores tilbake til den enkelte gård. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg syns at uansett hvilken type mat jeg spiser, om det så er hest eller laks, så skal jeg vite at det jeg kjøper i butikken er trygge matvarer. At burgeren inneholder hest bryr meg ikke veldig (men det SKAL stå på pakka), men dersom hesten gikk på steroider bryr det meg straks veldig mye mer.
![]() |
#4 |
-o-o-o-o-o-
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
![]() |
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenHør, hør! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg er veldig enig med Robyn her. Selv bruker vi lite halvfabrikata, men det er det mange som gjør og ærlig talt forventer jeg at de matvarene jeg kjøper faktisk inneholder det som står i innholdsfortegnelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg mener ikke at alle skal gå på bondens marked, men der finner man kjøttboller hvor hovedandelen faktisk er kjøtt, ikke soyaprotein. Jeg er enig med Annemede at utvalget på nærbutikkene må bli bedre. Jeg skulle lage lapskaus her om dagen, men det fantes ikke billigkjøtt. Alt var indre- og ytrefilet.
![]() |
#7 |
Tankefull
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmaten
"Billigkjøttet" er jo like dyrt som filetene også. Høyrygg og rundbiff koster like mye som fine biffer.
![]() |
#8 |
Enda en som trener
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenSom et lite apropos her er jeg iferd med å totalt bokoitte nærbutikken min (Rema 1000). Der har merkevarer blitt erstattet med utvanna kyllingfilet og blandingsprodukt som ikke engang heter kjøttdeig lengre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette har jeg også lagt merke til. Hvorfor har det egentlig blitt slik? Det var jo ikke slik tidligere
![]() |
#10 |
Enda en som trener
Gjør det egentlig det? Jeg kjøper ikke så ofte biff, men når jeg gjør kjøper jeg kvalitet og det har ikke samme pris som rundbiff for å si det sånn.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Det kommer nok av liten etterspørsel og store vrakkostnader. Og det er ikke prissensitivt for kjeden, ikke noe de får VG oppslag for hvis prisen pr kg er høy. Vi er på jakt etter slikt kjøtt når jeg er hjemme hos mamma og vi er mange til middag. Det får vi ofte billig pga dato.
![]() |
#12 |
Jeg synes det skiller overraskende lite prismessig.
![]() |
#13 |
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i denne
![]() |
#14 |
Enda en som trener
Indrefilet jeg foretrekker til biff koster vel rundt 400,- så prisforskjellen er da ganske så stor. Men ja, forskjellen mellom entrecote og grytekjøtt er nok ikke så veldig stor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenVi lager stort sett mat med gode råvarer, men det hender at vi gjør det enkelt og billig en dag også.
(2005) (2010) (2012) Sist redigert av Meissa : 23-02-13 kl 14:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJeg bor i en liten by, og det er Bondens marked her innimellom. Ikke hver lørdag, men ikke så sjelden heller. Det fins vel mange steder? Ikke at jeg handler noen stor del av maten der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Tittel og tittel....
|
Det finnes i Tromsø iallefall, men ikke her hvor jeg bor. I Tromsø var det ikke sånn kjempeofte, tror jeg, men en og annen helg.
![]() |
#18 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenJa, i Tromsø var det, men de solgte mest bær, syltetøy, saft og grønnsaker. Vi handlet mye der tidlig på høsten. Her finnes det ikke. Eller Olgas mobile bakeri kommer jo innimellom og noen gamle damer som selger lefser med ferdig påsmurt margarin (oppdaget jeg når jeg kom hjem). Pføy.
![]() |
#19 |
Indrefilet er dyrere ja
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Et oppgjør med drittmatenHerregud, ikke heng dere opp i bondens marked, da. Jeg skrev "eller liknende" og presiserte siden at jeg ikke mente at alle skulle handle alt på markeder. Men man kan jobbe for at utvalget skal bli bedre på nærbutikkene og at maten skal bli renere.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|