Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Din bruk av smart-telefon

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-13, 14:12   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Din bruk av smart-telefon

Litt i lys av denne tråden: Eg er blitt heilt avhengig av min telefon (Iphone4). Det hender at eg har gløymt den heime når eg drar på jobb. Da har eg mest lyst til å snu, men gjer det sjeldan, og må da lide meg gjennom dagen utan telefonen. Dersom ein ser bort frå det opnebare, dvs. samtalar, sms, musikk, alarm, kalender, fotografering, kontaktliste, epost og tilgang til sosiale medier (Facebook, twitter, instagram, pinterest etc), kva gjer telefonen for deg ut over det som er nevnt over? For meg gjeld:

• Har plan for middag for heile veka, med handleliste og alle mine eigne oppskrifter. Eg er verkeleg i villreie utan.
  • Held oversikt over trafikken (og korkar) og sender min posisjon (gps) til mannen, slik at han kan helde auge med kor eg er på vegen når eg kjører heimover... jepp... skikkelig overvåka. Skal eg plukke han opp kan han gå ut når han ser eg er rundt hjørnet, og eg treng ikkje fikle med telefon for å gi beskjed.
  • Nettbank kor enn eg er
  • Skrur på forvarming av bilen, slik at den er varm når eg skal dra (elbil)
  • Motivasjon for trening (app)
  • Lagar pdf av bilder. Blir brukt til å pdf'e jobbkvitteringar.
  • Held orden på diverse fagrelaterte pdf'ar som eg slår opp i av og til; er så deilig å ha dei på baklomma, ikkje i ei bokhylle heime.
  • Fortel meg kva matvarer som har gluten (les strek-koden)
  • Fortel meg ein del om karbohydrat i matvarer (jenta mi har diabetes)
  • Held orden på mine jobbreiser, bestillingar etc
  • Held oversikt over menstruasjonssyklusen og gir varsko i forkant
  • Prøver å halde orden på vekta mi
  • Er ein plass eg kan organisere idear og tankar (app for tankekart)
  • Er ein mini-TV + radio (NRK og TV2)
  • Er eit leksikon med, i høgste grad, usikker kvalitet (google)
Alt dette gjer at telefonen er ein dingsboms som gjer dagen meir effektiv, og gir meg meir fritid enn elles og sunnare helse. Aberet er at eg er heilt fortapt utan. Ein blir rett og slett sårbar av å ha alt samla på ein dings.

Enn du?

Gammel 13-11-13, 14:18   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Din bruk av smart-telefon

Oj. Tekno-Syrin. Jeg ser du ikke nevnte spill under de åpenbare, det er det eneste jeg har å komme med.

Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 14:18   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker den flittig også. Ikke til like mye som deg, men mye. Jeg trøster meg med at iCloud finnes, jeg.

Gammel 13-11-13, 14:27   #4
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker den egentlig lite. Ringer (bittelitt), sender sms (noen fler enn jeg ringer), bruker nettbanken, tar bilder, sender snapchat til noen få utvalgte venner, spiller litt wordfeud.

Det jeg bruker telefonen mest til er å høre musikk - både via høretelefoner og blåtann til høyttaler i bilen eller hjemme. Og så surfer jeg litt på den, men ikke spesielt mye.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 14:28   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

• Booke treningstimer og holde styr på antall treningstimer
  • Billett på NSB
  • Booke fly, holde orden på flybilletter
  • Spille div spill
  • Lese (når jeg har glemt Kindle eller ikke gidder ta den frem)
  • Sjekke værmelding
  • Betale regninger
  • Holde oversikt over mobilforbruket mitt
  • Tippe lotto
  • Sende bilder og dokumenter til printer
  • Hentelapper på posten
  • Lese jobbdokumenter
  • Finne ut hvor i huleste jeg er og hvor jeg skal (kart + gps = gull verdt)
  • Fjernkontroll til Apple-TV når jeg ikke finner den søte, lille kontrollen som fulgte med
  • Høre på radio
  • Redigere bilder
  • Måle hvor langt strikketøyet mitt er når jeg har glemt målebånd
  • Hjelpe meg med å holde oversikt over øking og felling i strikketøy

Gammel 13-11-13, 14:31   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Oj. Tekno-Syrin. Jeg ser du ikke nevnte spill under de åpenbare, det er det eneste jeg har å komme med.

Eg spelar aldri faktisk. Eg var hekta på dataspel for 10 år sidan, men her heilt av nå ...

Gammel 13-11-13, 14:41   #7
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker også telefonen til mye:

Billetter (NSB/Ruter/Norwegian så langt)
Epost
Kalender
Podcaster
Musikk
Navigasjon
Værmelding
Vekkerklokke og annen tidtaking
Foto
Bank
Telefonkatalog
Handleliste (brukes litt dann og vann)
Underholdning (Spill/Facebook o.l)

Never leave home without.

Gammel 13-11-13, 14:41   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnbruken er de punktene du nevner: samtaler, sms, musikk, alarm, kalender, fotografering, kontaktliste, epost og tilgang til sosiale medier
Disse funksjonene bruker jeg hver dag. (hele tiden).

Utover det så brukes telefonen svært ofte til dette :

* Nettbank
* Skrur på forvarming av bilen, slik at den er varm når jeg skal dra (elbil)
* Motivasjon for trening (app)
* leser bøker
* ser film/serier
* Holder orden på mine jobbreiser, bestillinger etc
* Holder oversikt over menstruasjonssyklusen og gir varsko i forkant
* Forteller meg når det er så mange på treningsrommet på jobb at jeg bør holde meg unna ( Jeg liker å trene alene)
* logging av trening
* spill
* bussbillett når jeg en sjelden gang tar buss
* Lommelykt
* parkeringsapp for når jeg ikke kjører el-bilen
*

Gammel 13-11-13, 15:00   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt avhengig av å ha telefonen med. Men det er også fordi jeg ikke har fasttelefon på jobb. Så om jeg ikke har telefonen med kan ingen nå meg.

Jeg bruker bare telefonen til å ringe, sende sms, surfe på nett og lese e-post og spille spill. Så jeg er skikkelig tilbakestående sånn sett.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 15:05   #10
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Den brukes til det åpenbare (i følge hi), og litt spilling, samt noen ganger til ukesmeny og handleliste. Jeg er altså rimelig kjedelig i min tlf bruk.

Gammel 13-11-13, 15:13   #11
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Telefonen min brukes til å ringe, sende sms'er, ta bilder en sjelden gang og som vekkerklokke. Det er en grunn til at jeg ikke har smarttelefon.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 15:17   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker iphonen min, jevnlig, til disse tingene i tillegg til å snakke i, surfe med og sende SMS med:

Handleliste (synket med mannens)
Mobilbank
Værmelding
Vekkeklokke og annen alarm
Kalkulator
Trening- og kostholdsapp (ok, ikke veldig jevnlig)
Møtenotater
Kalender (synket med mannens)
RuterReise (sanntidsinfo om kollektivtrafikk)
TaxiNå!
FinnPolet ( )
AvinorFlights (sjekker når fly lander og tar av)
Togtider
Mobilbillett i Trondheim
Ymse reiseguider
Språkkurs (Duolingo)
Øya-app (kart, konsertoversikt)
Deli de Luca-app (der man av og til får gratis kaffe eller bolle)
Geocaching
Masse ulike spill
Kindle (og et par andre tekstlesingsapper)
Twitter
Tumblr
Facebook
Kart
Kamera og redigering av bilder
Norsk Tipping
Styring av Squeezebox (som vi spiller musikk med over anlegget hjemme)
Lydbøker
Podcasts
Buypas-ID
SnappOrder (som jeg kunne kjøpe øl med på siste Norwegian Wood )
Youtube
Star Walk (stjernekart som viser hvilke stjerner du peker på med fonen)

Gammel 13-11-13, 15:27   #13
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, veldig avhengig, bruker den til det meste. Men heldigvis er også innholdet synkronisert i skyen.

Denne reviderte utgaven av Maslows behovspyramide kjenner vi oss kanskje igjen i? Det blir fort krise dersom vi er uten dekning i noen timer, for ikke å snakke i dager eller uker.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 16:00   #14
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Noen spill, Instagram, hentelapper på posten, vekkerklokke og innimellom litt søking på nett. Jeg foretrekker datamaskin framfor å knote på en liten telefon.

Gammel 13-11-13, 16:03   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Noen spill, Instagram, hentelapper på posten, vekkerklokke og innimellom litt søking på nett. Jeg foretrekker datamaskin framfor å knote på en liten telefon.

Men datamaskiner er så upraktiske å ha med i butikken, på flyplassen, på t-banen og på Øya.

Gammel 13-11-13, 16:05   #16
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men datamaskiner er så upraktiske å ha med i butikken, på flyplassen, på t-banen og på Øya.

Det er sant, så i slike tilfeller bruker jeg jo mobilen, men jeg foretrekker f.eks. handleliste på papir framfor på mobilen. Jeg er jo stort sett alltid i nærheten av datamaskinen min, så har jeg valget velger jeg alltid den (bortsett fra for småting som jeg skal søke opp e.l.).

Gammel 13-11-13, 16:07   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

[*] Måle hvor langt strikketøyet mitt er når jeg har glemt målebånd[*] Hjelpe meg med å holde oversikt over øking og felling i strikketøy[/list]

Fortell, fortell!

Jeg bruker min telefon fint lite til å ringe med, men desto mer til å sende sms og mms, jeg bruker kameraet flittig, instagram, facebook, leser forum og aviser, hører musikk, generelt tidsfordriv med ymse spill, sender/sjekker mail, bruker den som vekkerklokke, kalender, lommelykt, finner ut av stjernebilder, sjekker inn på fly, skriver handleliste og andre notater, kalkulator og sikkert mange andre ting jeg ikke tenker over.

Gammel 13-11-13, 16:14   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det er sant, så i slike tilfeller bruker jeg jo mobilen, men jeg foretrekker f.eks. handleliste på papir framfor på mobilen. Jeg er jo stort sett alltid i nærheten av datamaskinen min, så har jeg valget velger jeg alltid den (bortsett fra for småting som jeg skal søke opp e.l.).

Jeg pleide å bruke papirhandleliste inntil vi fikk denne appen. Poenget med den er at mannen og jeg har den samme, så begge kan skrive inn ting på den når vi kommer på ting som mangler, og så kan vi fjerne dem igjen når vi har kjøpt dem.

Jeg bruker også datamaskinen mye, både hjemme og på jobb, men det er jo en del timer i løpet av en uke at jeg er på vei mellom hjemme og jobb, eller er ute i byen eller på vei ett eller annet sted - og både kart-appen, Trafikanten-appen og geocaching-appen er jo helt genial til å hjelpe meg til å finne veien fra der jeg er i øyeblikket. For ikke å snakke om å finne nærmeste postkontor eller vinmonopol, kanskje særlig hvis jeg er i en annen by.

Men jeg mente ikke egentlig å begynne å argumentere. Jeg er bare så veldig fornøyd med å kunne gjøre så mye med telefonen.

Gammel 13-11-13, 16:23   #19
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker ikke telefonen til så mye mer enn det åpenbare ser jeg. Men kalenderfunksjonen kan jeg ikke unnvære.

Ellers går det i:
*hentelapper på Posten
*kalkulator
*notater
*handleliste
*spilling
*pollenvarsel
*eBillett
*parkering

Gammel 13-11-13, 17:18   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Candycrush.

Neida.

Kalender
Mail, både jobb og privat
Kamera
Taxiapp
Ruterapp
Kart (brukes MYE, null retningssans)
Handlesite/huskelapp
Vekkerklokke
Avis
Varsel om trafikkulykker (politiet på Twitter)
Facebook/LinkedIn/Yammer/Instagram
Barnevakt

Hadde sikkert brukt den mer hvis den ikke var så treig av seg. Synger på siste vers.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.