Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Brødene mine blir plutselig så smulete

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-13, 10:12   #1
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Brødene mine blir plutselig så smulete

Jeg har laget brød på samme måte i årevis. Plutselig nå smuler de så voldsomt. Jeg skjønner ikke hva som gjør det. Jeg begynte å putte litt mer olje i de for en tid tilbake, det funket bra, ble litt saftigere. Så kan ikke skjønne at det skal være det som gjør det.

Steker 6 brød i slengen på varmluft, i to etasjer.
Kan det være at de hever for lenge? Brødskivene er veldig løse akkurat mot toppen av brødet/skorpen. Noen ideer?

Gammel 12-12-13, 10:19   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødene mine blir plutselig så smulete

Hm, kan det være frøene kanskje? Bruker både linfrø og solsikkefrø. Litt på slump, så hvis jeg plutselig i en bakst bruker mer så kan det kanskje bli mer "usammenhengende"?

Gammel 12-12-13, 10:19   #3
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Elter du deigen lenge nok? Også etter heving?

Gammel 12-12-13, 10:23   #4
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Tja, kanskje ikke. Jeg elter i Kenwooden før heving. Etter heving er jeg kanskje litt sløv, har egentlig ikke tenkt så mye på det. Men mye elting etter forheving også, altså?

Gammel 12-12-13, 10:25   #5
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Du mener elting for hånd da, ikke sant?

Sist redigert av Bille : 12-12-13 kl 12:25. Årsak: Elting, ikke heving
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:26   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tre ganger leste jeg overskriften før jeg skjønte at det ikke var brødrene dine du snakket om. :forvirret:

Gammel 12-12-13, 10:44   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Tre ganger leste jeg overskriften før jeg skjønte at det ikke var brødrene dine du snakket om. :forvirret:

jeg og. Tenkte det var da alvor så detaljfokusert man var på brødrenes vegne...

Gammel 12-12-13, 10:48   #8
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Hvis broren min hadde smuldret opp er det mulig jeg hadde tatt problemet mitt annetsteds. Sorry, FP, det er kanskje ikke alt som kan fikses her!

Gammel 12-12-13, 11:12   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste også brødrene mine og lurte fælt på hvordan de var for smulete.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:17   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har samme problem og henger i tråden, men her er det jo bare prat om brødre og ingen løsning på at skorpene faller av brødet og smuldrer opp.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:21   #11
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smulete brødre.

Har du byttet meltype i det siste? Så vidt jeg har skjønt kan det være en litt forskjellig sammensetning av blant annet gluten hos forskjellige melmerker (feks. Møllerens vs Regal hvetemel).

Eller kan det være at ovnen din begynner å bli gammel å virke annerledes enn før? At den steker på en anelse høyere temperatur enn før for eksempel (tidligere kamuflert av at du øket mengden olje noe).

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:23   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Eller kan det være at ovnen din begynner å bli gammel å virke annerledes enn før? At den steker på en anelse høyere temperatur enn før for eksempel (tidligere kamuflert av at du øket mengden olje noe).

Bør man i så fall prøve lavere temp?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:26   #13
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg og.

Gammel 12-12-13, 11:34   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ha ha. Jeg leste også brødrene, og skulle foreslå gaffatape. Men det er kanskje litt upraktisk for brød?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 12:01   #15
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Dere ass.

Indie, ikke byttet meltype, egentlig, bruker Møllerens og Regal litt om hverandre. Hm, har ikke tenkt på det. Ovnen er ny, fra mars i år.

Jeg kjenner jeg kanskje har mest tro på den elteteorien. Jeg er litt sløv på å elte etter heving. No-knead brød hadde kanskje løst greia.

Gammel 12-12-13, 12:02   #16
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Jeg steker på varmluft på 180 grader i 45-50 minutter. I to etasjer. Kanskje jeg burde prøve vanlig steking og i to omganger. Men som sagt, dette har gått bra før, altså.

Gammel 12-12-13, 12:13   #17
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Blir det liksom et "løsrom" på toppen under skorpen?

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 12:16   #18
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Blir det liksom et "løsrom" på toppen under skorpen?

Jepp! Ikke veldig store rom, men merkbart større rom og løsere enn "nedover i brødet".

Gammel 12-12-13, 12:30   #19
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Litt mer salt i deigen?

Jeg leste også brødrene

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 12:34   #20
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Herlighet, dere trenger briller, hele gjengen.

OK, salt. Jeg bruker med vilje ikke så mye salt. Men hvor mye salt er ideelt til en deig på 2 kg?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.