Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det innafor å høytrykkspyle i påsken, og i tilfelle når?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-25, 11:21   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det innafor å høytrykkspyle i påsken, og i tilfelle når?

Ja, er det greit å høytrykkspyle i dag, egentlig? Eller? Er det mer greit enn i morgen? Og hva med søndag og mandag, er mandag mer greit enn søndag, eller er det uansett ikke greit? Lørdag må vel være innafor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-25, 11:24   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det innafor å høytrykkspyle i påsken, og i tilfelle når?

Jeg tenker at det ikke er greit med støyende arbeid. Lørdag er greit, men ikke helligdagene.

Gammel 17-04-25, 11:28   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier nei til høytrykksspyler alle påskedagene hvis man bor tett på andre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-25, 11:31   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var egentlig det jeg også tenkte. Lurte bare litt på om det kanskje var litt gammeldags å tenke sånn nå.

Gammel 17-04-25, 11:53   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tilnød lørdag, tenker jeg.

Loven sier dog "om det plager andre" så det er litt mer innafor dersom du bor langt unna de fleste og den eneste naboen du har uansett er ute med vinkelsliper da er høytrykk helt innafor (men kanskje ikke årnettr den not naboen....)

Gammel 17-04-25, 12:03   #6
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lørdag før kl 17 er vanlig dag, så da er det fritt frem.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-25, 14:12   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg tenker også at lørdag må være greit. Men begynner faktisk å lure litt etter å ha laget denne tråden.

Gammel 17-04-25, 14:19   #8
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Lørdag, kjør på. Også kommer det an på nabolaget. Mange steder er skjærtorsdag og andre påskedag mindre hellig enn langfredag og første påskedag.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-25, 14:23   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det er knapt mulig å bo tettere enn vi bor uten å bo i rekkehus.

Gammel 17-04-25, 16:38   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare på lørdag i tettbygde strøk.

Gammel 17-04-25, 16:40   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde unngått fredag og søndag, samt kirketid på mandag. Ellers tenker jeg at høytrykksspyling må være innafor.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-04-25, 18:25   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lørdag på dagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-25, 22:24   #13
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 50
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Dette er vel meir eller mindre fasit:

https://www.nrk.no/vestland/du-risik...oka-1.17382890

Gammel 17-04-25, 22:46   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, jeg kjenner til loven om helligdagsfred. Og jeg respekterer at andre vil ha ro, og jeg kan selv irritere meg over mye støy på fine fridager. Men jeg opplever vel også at denne loven brukes med skjønn, eller at den i praksis ikke håndheves.

Jeg er usikker på om jeg pleier å høytrykkspyle på vanlige søndager, for det er ikke en aktivitet jeg ofte bedriver, men det er mulig det kan ha hendt. Men plenklipping synes jeg ærlig talt er innafor.

Mannen har beiset terrassen i dag. Men det bråkte jo ikke.

Gammel 17-04-25, 23:26   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Lørdag er greit uansett, resten kommer an på naboene. Vi har avtalt i gata at bråking er greit så lenge det ikke er etter klokka fem på fridager når det er sol (fordi da skal man grille og spise på verandaen). Hvis det regner kan man gjøre som man vil.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-25, 18:50   #16
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Her er det russefest like ved, er det innafor på helligdager?
Nei,jeg har ikke tenkt å gjøre noe.

Gammel 20-04-25, 09:04   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Her jeg bor er det nesten sånn at helligdagene er de beste, for da er alle "på landet" og så er jo påsken gode "arbeidsdager" å få gjort ting jeg ikke rekker i hverdagen.
Men jeg pleier å gjøre stille arbeid ute og følge loven.
I år løste jeg høytrykksspyling-bråk-problemet ved å la 17-åringen ta det en torsdag da det var "arbeidsdag" på skolen. Følte meg genial

Gammel 20-04-25, 10:05   #18
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes den loven er gammeldags og lite hensiktsmessig i den tiden vi lever i nå. Jeg kan forstå det i påsken, men at man ikke kan klippe gresset på søndager, den eneste dagen man som travle foreldre har reelt med tid, er jeg sterkt uenig i. Hva slags helligdags fred gir det for foreldre som har stått på hele uken å måtte se gresset gro over på søndager? Det samme gjelder å bruke høytrykksspyler til nødvendige formål. I vår gate er det et gammelt ektepar som synes det er viktig.

Jeg respekterer og overholder loven, men jeg liker det ikke.

Sist redigert av Nooria : 20-04-25 kl 10:10.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-25, 11:00   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns den loven er viktig i den tiden vi lever nå. Ikke fordi den er religiøst betinget, men fordi det er vanskelig å skjerme seg fra støy. Høyttrykksspyling er temmelig støyende aktivitet, motorgressklipping likeså. Hvis man ikke tåler å se gresset gro søndager, kan man alltids gå til innkjøp av en gressklipper uten motor. Den lyden bærer ikke langt, og er ganske koselig. Men det må vel gå an å få til å klippe gresset en av de andre dagene?

I påsken er det kun lørdag før kl 17 som er greit å bråke på.

Gammel 22-04-25, 08:24   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg høyttrykkspylte etter kirketid i går, mandag. Har mer eller mindre avklart det med de naboene som var hjemme (og blandet sement torsdag og søndag). De andre var bortreist, og ingen er nevneverdig opptatt av kristne høytider.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.