Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 20:33   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unødvendig å publisere sjåførens promille?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/20/535740.html

Noen mener dette var unødvendig og skadelig for ettermælet til avdøde. Jeg får meg ikke til å tro at det er særlig prevantivt å fortelle dette heller, men jeg tenker at når saken først har fått så mye plass i media, så må de også følge opp.

Hva mener dere. Unødvendig å fortelle om promillen, eller ikke?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 20:38   #2
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Mulig jeg er naiv, men jeg tror og håper det kan virke prevantivt. Jeg synes det er helt greit at politiet går ut med slik informasjon i media, særlig siden det er en ulykke som det har vært skrevet mye om.
Om ikke annet så må det da være greit å vite årsakene til ulykken (rus i kombinasjon med for høy fart), så man slipper spekulasjoner omkring temaet.

Gammel 21-05-08, 23:42   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Mulig jeg er naiv, men jeg tror og håper det kan virke prevantivt.

Enig.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 20:41   #4
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo slike ulykker HELE tiden... og de skjer fortsatt. Dvs det er jo virkelig ikke prevantivt.

Gammel 21-05-08, 20:52   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Veldig vansklig å formulere,men enkelte har det med å bagatillisere ulykker som skyldes rus.Jeg vet ikke. Sorgen blir jo ikke mindre for de etterlatte, men kanskje en del sympatisere mindre når de hører grunnen.
Av respekt for de avdøde og deres etterlatte så kunne kanskje offentligjørelsen ventet noen måneder til.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 21:00   #6
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat nå så tenker jeg på de pårørende, og mener at dette burde vært gjort med deres tillatelse.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:47   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er unødvendig.. selvfølgelig er det trist for familien å få sønnen "svertet" på den måten, men han gjorde noe forferdelig dumt og han tok to andre mennesker med seg i døden, og jeg syns faktisk folk bør få vite at dette var fyllekjøring så kanskje flere "lærer"..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:50   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg syns ikke det er unødvendig.. selvfølgelig er det trist for familien å få sønnen "svertet" på den måten, men han gjorde noe forferdelig dumt og han tok to andre mennesker med seg i døden, og jeg syns faktisk folk bør få vite at dette var fyllekjøring så kanskje flere "lærer"..

Men helt ærlig: De jentene gjorde også noe forferdelig dumt. De satt på med en de visste hadde drukket. Jeg er enig med dem som sa at det var "enda godt" at de visste det. De tok også et valg. Det hadde kostet like mye med taxi hjem som to halvlitere på Lektern.

Sist redigert av apan : 22-05-08 kl 21:57.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:56   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men det er jo slike ulykker HELE tiden... og de skjer fortsatt. Dvs det er jo virkelig ikke prevantivt.

Feil. Det skjer ikke HELE tiden, men det skjer allikevel for ofte. I 11% av dødsulykkene i 2007 var det promille med i bildet. Det er selvsagt altfor høyt. Dersom slik publisering kan virke preventivt, som jeg faktisk tror det gjør, så synes jeg det er helt ok.

Gammel 22-05-08, 23:21   #10
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Feil. Det skjer ikke HELE tiden, men det skjer allikevel for ofte. I 11% av dødsulykkene i 2007 var det promille med i bildet. Det er selvsagt altfor høyt. Dersom slik publisering kan virke preventivt, som jeg faktisk tror det gjør, så synes jeg det er helt ok.

My god som du leser ting bokstavelig.

Gammel 22-05-08, 23:25   #11
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

My god som du leser ting bokstavelig.

Eller har fakta på sin side som det også kalles

Gammel 23-05-08, 00:06   #12
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Eller har fakta på sin side som det også kalles

Vel. Jeg satte det på spissen. Som det kan kalles.

Mente faktisk ikke at noen fyllekjørte-seg-ihjel-24/7 liksom.. om det var noen tvil.

Gammel 21-05-08, 20:48   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er unødvendig, og jeg tror det virker preventivt. Informasjon virker preventivt, det vet man, det er jo derfor man driver med informasjonskampanjer. (Russen blir sendt på foredrag med trafikkofre ol.)

Gammel 21-05-08, 20:50   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt riktig å publisere promillen til sjåføren.

Gammel 21-05-08, 20:49   #15
Joika
Pauset

Standard

Men statestikken har jo ikke gått ned.. hvordan kan man da si det er prevantivt?????

Gammel 21-05-08, 20:56   #16
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men statestikken har jo ikke gått ned.. hvordan kan man da si det er prevantivt?????

Samfunnet er i endring, og grenser flyttes hele tiden på alle områder. Jeg er overbevist om at de når ut til mange og at tallene kunne vært mye høyere. Jeg er tilhenger av informasjon, for opplysning er det beste virkemidlet. Så kan de jo foreta strenge straffer og andre preventive tiltak i tillegg. Men alltid: Ja til opplysning.

Gammel 21-05-08, 20:59   #17
Left
Passiv

Standard

DM sier det jeg også mener.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:46   #18
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

En vet vel ikke hvor mange ulykker som hadde kommet til å skje hvis at det at føreren hadde en høy promille ikke hadde kommet ut? Så da får en bare håpe på at det virker preventivt, og veie opp dette med en mulig families gode rykte settes på prøve.

Gammel 21-05-08, 23:51   #19
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

En vet vel ikke hvor mange ulykker som hadde kommet til å skje hvis at det at føreren hadde en høy promille ikke hadde kommet ut? Så da får en bare håpe på at det virker preventivt, og veie opp dette med en mulig families gode rykte settes på prøve.

Les linken.

Gammel 22-05-08, 00:02   #20
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Les linken.

OK, skyldig

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.