Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 22:03   #21
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

I akkurat denne saken så har ryktene gått om at sjåføren var påvirket nesten siden ulykken skjedde og sånn sett så er dette bare en bekreftelse på det "alle" visste.

Jeg håper også at informasjon og forklaring på slike stygge ulykker har prevantiv virkning.

Gammel 21-05-08, 22:13   #22
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er unødvendig å gå ut med hvor mye han hadde i promille. Tenker på de etterlatte jeg da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 22:22   #23
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

I de fleste ulykkene som media dekker, så blir det nevnt om det er promille med i bildet. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle nevnes i denne saken også.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 22:55   #24
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Det er helt greit å publisere sjåførens promille, det forklarer og det gjør "forbrytelsen" enda grovere.

Det hjelper ikke at jentene hadde drukket de og. For meg er det en gåte at de kjører til Lekteren, når det går buss omtrent fra dør til dør. Det er noe i den kulturen som har gått meg hus forbi.

Enig. Jeg stusset på dette allerede da det kom fram at de hadde vært på Lekteren; hadde de KJØRT dit for å ta en cola? De fleste som kjenner til Lekteren i solskinn har vel allerede gjort seg tanker om dette.

Jeg synes det er helt greit å publisere promillenivået til sjåføren.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:13   #25
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner jo godt at det er veldig kjipt for de etterlatte, sorgen er vel stor nok selv uten skyldfølelse. Men jeg synes allikevel at det er riktig å offentliggjøre at det var promillekjøring. Kan i hvert fall håpe at det hindrer noen i å kjøre i påvirket tilstand.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:28   #26
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes bare så utrolig synd på foreldrene hans. De har jo også mistet en sønn som var like kjær for dem som de to jentene var sine forelde; men han døde i "vanære" og de sitter igjen med skam i tillegg til sorg. Kan ikke si jeg har sett dødsannonsen hans engang; det har nok vært en begravelse i det skjulte/i stillhet sikkert.

Det blir jo ikke bedre for foreldrene at det smøres ut over alt. Og når ressurssterke unger velger å drikke og kjøre - midt i Oslo sentrum med all kollektivtrafikk tilgjengelig, og taxipenger i bøtter - da kan man begynne å lure på hva i all verden kan være preventivt.

Ja til alkolås!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:30   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg synes bare så utrolig synd på foreldrene hans. De har jo også mistet en sønn som var like kjær for dem som de to jentene var sine forelde; men han døde i "vanære" og de sitter igjen med skam i tillegg til sorg. Kan ikke si jeg har sett dødsannonsen hans engang; det har nok vært en begravelse i det skjulte/i stillhet sikkert.

Det blir jo ikke bedre for foreldrene at det smøres ut over alt. Og når ressurssterke unger velger å drikke og kjøre - midt i Oslo sentrum med all kollektivtrafikk tilgjengelig, og taxipenger i bøtter - da kan man begynne å lure på hva i all verden kan være preventivt.

Ja til alkolås!

Ja, jeg er enig, det er skrekkelig for foreldrene, men jeg føler likevel det er riktig at det offentliggjøres, særlig når ryktene tydeligvis har gått.

Jeg har forøvrig sett dødsannonsen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:42   #28
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Mulig jeg er naiv, men jeg tror og håper det kan virke prevantivt.

Enig.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:44   #29
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Og når ressurssterke unger velger å drikke og kjøre - midt i Oslo sentrum med all kollektivtrafikk tilgjengelig, og taxipenger i bøtter - da kan man begynne å lure på hva i all verden kan være preventivt.

Ja til alkolås!

Hvordan vet du hvor ressurssterk han var?

Og gjør ikke såkalte ressurssterke ungdommer feil?

Gammel 21-05-08, 23:46   #30
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men statestikken har jo ikke gått ned.. hvordan kan man da si det er prevantivt?????

En vet vel ikke hvor mange ulykker som hadde kommet til å skje hvis at det at føreren hadde en høy promille ikke hadde kommet ut? Så da får en bare håpe på at det virker preventivt, og veie opp dette med en mulig families gode rykte settes på prøve.

Gammel 21-05-08, 23:51   #31
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

En vet vel ikke hvor mange ulykker som hadde kommet til å skje hvis at det at føreren hadde en høy promille ikke hadde kommet ut? Så da får en bare håpe på at det virker preventivt, og veie opp dette med en mulig families gode rykte settes på prøve.

Les linken.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:52   #32
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ingenting med dårlig rykte å gjøre. Det har med respekt for deres sorg å gjøre.

Mulig jeg var uklar; jeg aner jo selvsagt ingenting om hans mentale ressurser. Men råd til å ta taxi hjem hadde de nok alle tre - ja det tar jeg som en selvfølge. Har man råd til bensin har man råd til taxi.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:57   #33
TBM
Passiv

Standard

Jeg forstår veldig godt hvorfor flere skulle ønsket at dette ikke ble offentliggjort, mye pga foreldrene og familien til sjåføren som døde.

Samtidig er det dessverre slik at svært mange av dødsulykkene på norske veier skjer pgs svært høy fart og i påvirket tilstand.

Her jeg bor skrikes det opp om at nå må vi bygge ut bedre og bredere vei, hver gang vi har en dødsulykke. Men fordi politiet sjelden offentliggjør grunnene til ulykkene - går det folk hus forbi at det er faktisk sjåførenes egne valg som er skyld i ulykkene - og ikke veien. Det synes jeg er feil - vi trenger en debatt om utbygging av veier, men det er viktig å ha ærlige argumenter i debatten.

På Bygdøy har jeg kjørt mange ganger og kjenner godt til svingen hvor dette skjedde. Den svingen er ikke særlig trafikkfarlig om man holder fartsgrensene. Rett etter ulykken var det vel (hvis jeg husker riktig nå) flere som sto fram og forlangte ny vei/utbedring av veien. Men er det riktig bruk av pengene sålenge veien er grei - for de sjåførene som altså kjører lovlig?

Derfor mener jeg at opplysningen er viktig for samfunnet som helhet.

Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 00:02   #34
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Les linken.

OK, skyldig

Gammel 22-05-08, 00:46   #35
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Les linken.

Lenken sier meningen til en UP-sjef. Samt at trygg trafikk sier at holdningskampanjer har begrenset verdi alene. Det er ikke det samme som at den ene personens mening er sannhet, eller at holdningskampanjer og opplysning er bortkastet.

Gammel 22-05-08, 08:53   #36
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Lenken sier meningen til en UP-sjef. Samt at trygg trafikk sier at holdningskampanjer har begrenset verdi alene. Det er ikke det samme som at den ene personens mening er sannhet, eller at holdningskampanjer og opplysning er bortkastet.

Nei, men sånn jeg ser det så har han antagelig bedre oversikt enn de fleste. Ikke minst så står det argumenter for at det ikke er særlig holdningsskapende.

Det han presiserer er at det ofte er unge mennesker det er snakk om, og jeg tror det er et veldig viktig poeng. Er fullt klar over at det ikke er noe fasit.

Sist redigert av Joika : 22-05-08 kl 09:44.
Gammel 22-05-08, 09:37   #37
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Neida, det har det ikke. Jeg har sett dødsannonsen, den sto i Aftenposten en eller to dager før begravelsen.

Helt enig med deg, TBM, den svingen er ikke farlig om man følger fartsgrensen. Og det er mange andre svinger som bør utbedres før den, synes jeg.

Gammel 22-05-08, 09:46   #38
Joika
Pauset

Standard

Enig med Bille og TBM.
Jeg var der her om dagen og kan ikke si jeg følte noe særlig at den svingen var spesielt farlig. Tenkte da at man skal være VELDIG uoppmerksom om man klarer kjøre ut der....

Gammel 22-05-08, 09:47   #39
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Faktum er at denne gutten kjørte med svært høy promille og det fikk fatale følger. Jeg forstår at foreldrene lider, men er det grunn nok til å holde den brutale sannheten skjult?
Nei, selvfølgelig ikke.
Dette er det som lett kan skje når folk kjører i fylla, og det skal offentligheten få vite.
Heldigvis var det et tre de kolliderte med, og ikke en annen bil.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:04   #40
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det var riktig. Jeg synes også det var riktig at de opplyser om hendelsesforløpet ved at begge passasjerene hadde tilbragt tid sammen med sjåføren under formålet å konsumere alkohol og at de således selv har valgt å sette seg inn i bilen med en alkoholpåvirket sjåfør. Jeg tenker at det må være like tragisk for familien til passasjerene som det må være tragisk for familien til sjåføren. På mange måter er alle like delaktige i forholdet. Takk og lov for at de ikke traff noe annet enn et tre.

Jeg forsto det dithen at familiene var informert om pressemeldingen til politiet, selv om "informert" ikke nødvendigvis betyr at pressemeldingen gikk ut med familiens velsignelse.

Når det er sagt så er det en ting jeg lurer på med fyllekjøring. Er det noen som vet om fyllekjøring statistisk sett er engangsforeteeleser? Hva med statistikken for passasjerer i en bil ført av en beruset person - er det en engangsforeteelse statistisk sett?

Ang. dødsannonsen så ligger den på Aftenpostens oversikt over publiserte dødsannonser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.