|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du medlem av Mensa? | |||
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3,23% |
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) |
63 | 29,03% |
Nei, jeg har tatt testen, men strøk |
12 | 5,53% |
Nei, så smart er jeg neppe |
63 | 29,03% |
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens |
72 | 33,18% |
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?
Har du tatt testene "på ordentlig"? Jeg har tatt flere prøvetester og ligger rundt 140, men har ikke tatt dem i kontrollerte omgivelser.
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Jeg er ikke smart nok med mine skarve 127 poeng. Men jeg har flotte pupper!
![]() |
#7 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Er nok ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Er ikke medlem, men har tatt noen tester og ifølge de kvalifiserer jeg til medlemskap. Har ikke akkurat noe stort behov for å bli det.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?Nope, ingen interesse.
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Jeg har hørt fra amerikanske venner at andre "autoriserte" tester også kan brukes der - tror til og med SATS-score kunne brukes som grunnlag for opptak. Men jeg aner ikke hvordan det er i Norge.
![]() |
#15 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() |
![]() |
#16 |
Ustabil
|
![]() Sv: Er du medlem av Mensa?mkj: Men om foreldrene har papirer på høy intelligens, så betyr jo ikke det nødvendigvis at barnet har høy intelligens? Og høy intelligens behøver heller ikke bety at man er skoleflink - for eksempel hvis barnet ER en bråkmaker, eller er lat og ikke "gidder", eller hva det nå måtte være. Så jeg skjønner ikke helt hva dette skulle bevise, overfor skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
WF: Sausnebbet
|
En slik sannsynlighet er viktig å kunne vise for skolen fordi mange der ikke innser at en del høyintelligente barn utvikler negativ adferd fordi de ikke møter utfordringer på sitt nivå. Man legger opp undervisningen til de i midten, setter inn tilpasningstiltak for de som sliter faglig, og regner med at de sterke og mer intelligente klarer seg uansett. I verste fall feiltolkes den negative adferden som mulig ADHD eller Asperger. Det er klart det beste hadde vært å i utgangspunktet kunne vise til barnas egne resultater, men skole og PPT er ofte lite villige til å evneteste barn. Sist redigert av Kaija : 04-08-08 kl 11:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ustabil
|
Min erfaring er at skolen i liten grad har evne eller vilje til å gjøre noe for de barna som er over snittet. Derimot har vi opplevd PPT som svært imøtekommende og ikke minst kompetent, og PPT har også gjennomført evnetest for vår gutt. Han ligger i øvre del av skalaen evnemessig. Men de tester jo ikke bare for at foreldrene vil dokumentere at barnet er intelligent, de evnetester der hvor det foreligger et opplevd problem fra foreldrene, eleven eller skolens side. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Off the map.
|
hvis datteren vår er langt framme faglig, og både pappaen og jeg oppfyller kravene for mensa, så er det ikke noe bevis for at hun er veldig intelligent, men da synes jeg ikke man kan bortfeie det uten å få det undersøkt. Men det gjenstår vel fremdeles å se.
![]() |
#20 |
Ustabil
|
Vet ikke om du har skoleerfaring med eldre barn ennå, men jeg kan ikke helt se for meg at skolen vil føle noe spesielt ansvar for å få testet intelligensen til barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
iq, klassiker, mensa |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|