Sv: Er du medlem av Mensa?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg er enig med deg. Jeg tror ikke det har noen verdi at man foreldre tar en IQ test i tilfelle barnet får problemer på skolen. Jeg har tidligere i tråden fortalt at jeg har vært medlem av Mensa, og jeg elsket skolen fra første sekund. Det er selvfølgelig ingen automatikk i dette, men jeg tror nok at fokuset letter blir på de som får problemer på skolen, og at dette gir et inntrykk av at flere har problemer enn de som ikke har det. 
Jeg tror også at intelligens i enkelte tilfeller kan bli en slags "sovepute" for foreldrene også. Man blir kanskje så forberedt på at barnet kommer til å få problemer at man nesten forårsaker det. Hvis barnet blir "vanskelig" - ja så GJØR man ingenting, man bare gjemmer seg bak at det skyldes høy intelligens. Også intelligente barn av intelligente foreldre kan ha både atferdsproblemer, diagnoser og ikke minst dårlig generell oppdragelse. Jeg syns det er viktig at man tar tak i problemer når de oppstår, og at man er åpen for at også "mitt barn" kan ha et problem, selv om jeg selv er intelligent.
Jeg tror at det å møte skolen med foreldrenes IQ-test er den beste måten å ødelegge fremtidig skole-hjem-samarbeid på. I utgangspunktet vil skolen og lærerne behandle hvert barn ut i fra det enkelte barns forutsetninger. Og det er ikke alltid at foreldrene "ser" hvordan barnets atferd er f.eks. på skolen. Hjemme kan det hende man ser et prakteksemplar av en unge, men det kan likevel oppstå problemer på skolen som ikke er skolens "skyld". Dersom det oppstår problemer må man ha åpen dialog om dette, og selv om barnet er intelligent trenger ikke alle problemer ha med det å gjøre.
:erfaren:
|